Programplaner og emneplaner - Student
MAEND5010 Renewable Energy Course description
- Course name in Norwegian
- Fornybar energi
- Study programme
-
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-time
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fornybare energikilder er viktig for å få til en bærekraftig økonomi. I et globalt perspektiv reduserer den miljømessige og sosiale negative effekten av konvensjonelt fossil brensel. I dagens i energisystemet brukes ofte fornybare og konvensjonelle energiteknologier parallelt.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- ulike fornybare energikilder med fokus på forskjellen mellom disse og energikilder fra fossilt brensel
- teknologier som tas i bruk for å utnytte fornybare energikilder som termisk energi i bygninger og for produksjon av elektrisitet.
- de viktigste prosesser og komponenter som anvendes i ulike system for fornybar energi basert på energikonvertering
- fornybare energisystemers miljømessige ytelse
Ferdigheter
Studenten kan
- relatere fornybar energi og fossile brensel til bærekraft
- analysere og sammenligne fornybare energisystemer og konvensjonelle systemer basert på fossilt drivstoff med hensyn på miljøpåvirkning
- utføre analyser av sammenhengen mellom teknologi og økonomi for fornybare energisystemer
- utføre beregninger av energiproduksjon fra fornybare energikilder
- dimensjonere solenergisystemer for oppvarming og produksjon av elektrisitet
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til utvikling av fornybare energikilder i komplekse energisystemer
- fungere som prosjektmedarbeider i planlegging, bygging, og drift av bygningsintegrerte, fornybare energisystemer
- bidra til nytenking i innovasjonsprosesser
Teaching and learning methods
Forelesninger og øvinger.
Course requirements
Ingen.
Assessment
Individuell skriftlig eksamen på tre timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
Permitted exam materials and equipment
Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Grading scale
Det arbeides kunstnerisk og teoretisk med menneskekroppen.
Hvordan mennesket har sett på seg selv og fremstilt seg selv, står i fokus. Det undervises i menneskekroppens anatomi og dynamikk, men en vid forståelse av menneskekroppens muligheter til uttrykk ivaretas.
Emnet gir en innføring i idéutvikling knyttet til ulike teknikker, materialer og redskap i kunstneriske prosesser. Gjennom ulike format får studenten øving i å vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid.
Examiners
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har oversikt over hvordan menneskekroppen omtales i kunsthistorisk litteratur
- har grunnleggende kunnskap om begreper knyttet til fagområdet kunst og kunsthistorie
- har kunnskap om materialer som brukes i undervisningen
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ulike metoder for idéutvikling
- kan benytte egnede redskaper, materialer og teknikker for å visualisere menneskekroppen
- kan anvende egnede arbeidsmetoder og visuelle virkemidler i eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan begrunne egne valg knyttet til kunstfaglige prosesser
- kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering
- kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid
Course contact person
Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet, og det benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen.
Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.
Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.