EPN-V2

MAEND4200 Energy use and indoor climate Course description

Course name in Norwegian
Energibruk og inneklima
Study programme
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Bolig- og byggsektoren står for nesten 40 prosent av totalt energibruk, i Norge. Det er derfor viktig å forstå varmetap, varmetilskudd og energibruk i bygninger, og hvordan man kan energieffektivisere bygninger. Minst like viktig er det å forstå hvordan man skal prosjektere bygninger med et godt inneklima.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima og energibruk
  • sammenhengen mellom bygning og inneklima, varmetap, solstråling og varmetilskudd
  • grunnleggende prinsipper for fysisk og matematisk modellering i inneklima og energisimuleringsprogrammer
  • usikkerhetsfaktorer ved simulering av inneklima og energibruk i bygninger
  • hva som kan og ikke kan simuleres i ulike verktøy for inneklima og energibruk
  • Energiøkonomisering (ENØK)
  • beregning av bygningers energibehov ved bruk av NS3031
  • termisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk og mekanisk miljø i inneklima
  • menneskets optimale komforttilstand i bygg med hensyn til metabolisme og bekleding
  • betydning av og tiltak vedrørende fuktig luft
  • miljøriktige byggematerialer, f.eks. mht. inneklima og energibruk/CO2-utslipp i et livssyklusperspektiv
  • forhold omkring renhold ved bygging
  • sammenhengen mellom inneklima, sykdom og helse

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre selvstendige arbeider med modellering av bygninger med hensyn på optimalt inneklima, effekt og energibehov ved bruk av programmet SIMIEN eller tilsvarende
  • analysere kvaliteten på inneklima og energibruk i en bygning i forhold til gjeldende lover og forskrifter ved hjelp av både målinger og simuleringer.
  • analysere lønnsomhet av tiltak og «tiltakspakker» knyttet til inneklima og energibruk i bygninger
  • vurdere forutsetninger og beregne hva sannsynlig virkelig energibruk i bygg blir
  • analysere data om inneklima og energibruk i bygningers driftsfase, f.eks. ET-kurver
  • analysere termisk miljø med hensyn til metabolisme, strålingstemperaturer, lufttemperatur, operativ temperatur, bekledning og aktivitet.
  • foreta materialvalg med hensyn på inneklimakvalitet og miljøbelastning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • beregne og analysere bygningers energibruk
  • vurdere hvilke metoder som er mest hensiktsmessig for å utføre inneklima- eller energi-analyser
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å vurdere og velge riktig verktøy i forhold til problemstilling
  • planlegge og utføre inneklima-analyser i bygninger og gi relevant veiledning om inneklima

Teaching and learning methods

Ingen forkunnskapskrav.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • Fem milepelsmøter for prosjektet, i plenum eller gruppevis.
  • Én laboratorie-oppgave med prosjektgruppen, påfølgende rapportering på ca. fem til ti sider. Tid i laboratorium ca. to timer.

Assessment

Del 1 Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.

Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på to til fire studenter som teller 30 prosent. Rapport og gjennomføring vurderes.

Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages. Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En individuell skriftlig oppgave på 4 sider. Besvarelsen leses og kommenteres muntlig av en eller to medstudenter, før lærer vurderer besvarelsen til godkjent/ikke godkjent.

Hensikten med arbeidskravet er å videreutvikle studentens ferdigheter i akademisk skriving. I arbeid i barnevernet er det avgjørende at de ansatte har gode ferdigheter i å formulere seg presist og dekkende skriftlig.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Grading scale

Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen med en tidsramme på ca. 45 minutter per kandidat. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.

Examiners

Ingen hjelpemidler er tillatt.