Programplaner og emneplaner - Student
MAEND4200 Energy use and indoor climate Course description
- Course name in Norwegian
- Energibruk og inneklima
- Study programme
-
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bolig- og byggsektoren står for nesten 40 prosent av totalt energibruk, i Norge. Det er derfor viktig å forstå varmetap, varmetilskudd og energibruk i bygninger, og hvordan man kan energieffektivisere bygginger. Minst like viktig er det å forstå hvordan man skal prosjektere bygninger med et godt inneklima.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima og energibruk
- sammenhengen mellom bygning og inneklima, varmetap, solstråling og varmetilskudd
- grunnleggende prinsipper for fysisk og matematisk modellering i inneklima og energisimuleringsprogrammer
- usikkerhetsfaktorer ved simulering av inneklima og energibruk i bygninger
- hva som kan og ikke kan simuleres i ulike verktøy for inneklima og energibruk
- Energiøkonomisering (ENØK)
- beregning av bygningers energibehov ved bruk av NS3031
- termisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima
- menneskets optimale komforttilstand i bygg med hensyn til metabolisme og bekleding
- betydning av og tiltak vedrørende fuktig luft
- miljøriktige byggematerialer, f.eks. mht. inneklima og mht. energibruk/CO2-utslipp i et livssyklusperspektiv
- forhold omkring renhold ved bygging
- mikroorganismer som bakterier og muggsopp i forhold til inneklima
- sammenhengen mellom inneklima, sykdom og helse
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre selvstendige arbeider med modellering av bygninger med hensyn på optimalt inneklima, effekt og energibehov ved bruk av programmet SIMIEN eller tilsvarende
- analysere kvaliteten på inneklima og energibruk i en bygning i forhold til gjeldende lover og forskrifter både ved hjelp av målinger og simuleringer.
- analysere lønnsomhet av tiltak og «tiltakspakker» knyttet til inneklima og energibruk i bygninger
- vurdere forutsetninger og beregne hva sannsynlig virkelig energibruk i bygg blir
- analysere data om inneklima og energibruk i bygningers driftsfase, f.eks. ET-kurver
- analysere termisk miljø med hensyn til metabolisme, strålingstemperaturer, lufttemperatur, operativ temperatur, bekledning og aktivitet.
- foreta materialvalg med hensyn på inneklimakvalitet og miljøbelastning
- bruke relevante metoder for å foreta mikrobiologisk analyse av bygninger, spesielt med hensyn på muggsopp
Generell kompetanse
Studenten kan
- beregne og analysere bygningers energibruk
- vurdere hvilke metoder som er mest hensiktsmessig for å utføre inneklima- eller energi-analyser
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å vurdere og velge riktig verktøy i forhold til problemstilling
- planlegge og utføre inneklima-analyser i bygninger og gi relevant veiledning om inneklima
Teaching and learning methods
Forelesninger, regneøvinger, laboratoriearbeid og prosjektarbeid.
Course requirements
Ingen ut over opptakskrav.
Assessment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om kriterier for godt inneklima og hvordan disse oppnås
- inngående kunnskap om myndighetenes krav, lover, forskrifter samt om bransjenormer for inneklima, renhold og sanitærtekniske installasjoner
- inngående kunnskap om helse og hygiene
- avansert kunnskap om renhold, innemiljø og renholdstasjoner
- avansert kunnskap om renhold og avfallshåndtering i byggefase og i drift
- avansert kunnskap om varmtvann/ventilasjon og legionella
- avansert kunnskap om vannkvalitet og kvalitetskrav
- avansert kunnskap om korrosjon på rørsystemer
- avansert kunnskap om anvendelse, skadebegrensninger og skadesanering vedrørende miljøgifter som PCB, asbest, tungmetaller
- avansert kunnskap om våtroms-problematikk og kan anvende dette ved design av våtrom
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere behov og forholde seg til gjeldende regler og normer, utarbeide kravspesifikasjoner for inneklima, renhold og sanitærtekniske løsninger
- anvende renholdsmetoder som gir godt inneklima i bygninger
- designe og vedlikeholde (rengjøre, rehabilitere) gode hygieniske forhold i våre bygninger
- bidra til at gode hygieniske forhold er tilstede i bygninger under bygging, drift og rehabilitering
- bruke relevante metoder for å beregne, spesifisere og designe anlegg for ventilasjon, vannforsyning, avløp, sanitærteknikk og varmtvannsberedning i hus i forhold til inneklima, renhold og sanitærbehov
- analysere sanitæranlegg med hensyn på energibruk, økonomi og miljøbelastning
- lede og optimalisere arbeid med sanitærtekniske installasjoner i bygg
- designe korrosjonsrobuste rørsystemer og velge tiltak for å redusere korrosjon på korrosjonsutsatte systemer
- utføre analyser med hensyn til materialvalg og bygningstekniske løsninger og anvende resultatene slik at det oppnås tilfredsstillende inneklima og sanitærtekniske anlegg i forhold til miljø og helse
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive varme-, ventilasjon- og sanitær-tekniske installasjoner
- formulere problemstillinger og analysere dem ved bruk av vitenskapelige metoder.
- arbeide selvstendig med analyser av sanitærtekniske anlegg
Permitted exam materials and equipment
Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid i gruppe.
Grading scale
Del 1 Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.
Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på to til tre studenter som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes.
Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages. Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.
Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studentene skal kunne få bestått emnet.
Ved en eventuell og ny utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
Examiners
Eksamensdel 1: Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Eksamensdel 2: Alle.