Programplaner og emneplaner - Student
MAEND4200 Energy use and indoor climate Course description
- Course name in Norwegian
- Energibruk og inneklima
- Study programme
-
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bolig- og byggsektoren står for nesten 40 prosent av totalt energibruk, i Norge. Det er derfor viktig å forstå varmetap, varmetilskudd og energibruk i bygninger, og hvordan man kan energieffektivisere bygginger. Minst like viktig er det å forstå hvordan man skal prosjektere bygninger med et godt inneklima.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima og energibruk
- sammenhengen mellom bygning og inneklima, varmetap, solstråling og varmetilskudd
- grunnleggende prinsipper for fysisk og matematisk modellering i inneklima og energisimuleringsprogrammer
- usikkerhetsfaktorer ved simulering av inneklima og energibruk i bygninger
- hva som kan og ikke kan simuleres i ulike verktøy for inneklima og energibruk
- Energiøkonomisering (ENØK)
- beregning av bygningers energibehov ved bruk av NS3031
- termisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima
- menneskets optimale komforttilstand i bygg med hensyn til metabolisme og bekleding
- betydning av og tiltak vedrørende fuktig luft
- miljøriktige byggematerialer, f.eks. mht. inneklima og mht. energibruk/CO2-utslipp i et livssyklusperspektiv
- forhold omkring renhold ved bygging
- mikroorganismer som bakterier og muggsopp i forhold til inneklima
- sammenhengen mellom inneklima, sykdom og helse
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre selvstendige arbeider med modellering av bygninger med hensyn på optimalt inneklima, effekt og energibehov ved bruk av programmet SIMIEN eller tilsvarende
- analysere kvaliteten på inneklima og energibruk i en bygning i forhold til gjeldende lover og forskrifter både ved hjelp av målinger og simuleringer.
- analysere lønnsomhet av tiltak og «tiltakspakker» knyttet til inneklima og energibruk i bygninger
- vurdere forutsetninger og beregne hva sannsynlig virkelig energibruk i bygg blir
- analysere data om inneklima og energibruk i bygningers driftsfase, f.eks. ET-kurver
- analysere termisk miljø med hensyn til metabolisme, strålingstemperaturer, lufttemperatur, operativ temperatur, bekledning og aktivitet.
- foreta materialvalg med hensyn på inneklimakvalitet og miljøbelastning
- bruke relevante metoder for å foreta mikrobiologisk analyse av bygninger, spesielt med hensyn på muggsopp
Generell kompetanse
Studenten kan
- beregne og analysere bygningers energibruk
- vurdere hvilke metoder som er mest hensiktsmessig for å utføre inneklima- eller energi-analyser
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å vurdere og velge riktig verktøy i forhold til problemstilling
- planlegge og utføre inneklima-analyser i bygninger og gi relevant veiledning om inneklima
Teaching and learning methods
Forelesninger, regneøvinger, laboratoriearbeid og prosjektarbeid.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Tre milepelsmøter for prosjektet
- Én laboratorie-oppgave med prosjektgruppen, påfølgende rapportering på ca. fem til ti sider. Tid i laboratorium ca. to timer.
Assessment
Emnet består av to deler. Fysikkdelen skal kunne gi studentene grunnleggende fysikkfaglige kunnskaper og ferdigheter som er med på å legge et naturvitenskaplig fundament for arbeid med de teknologiske emnene. Mekanikkdelen gir en dypere innføring i den klassiske mekanikken enn det som dekkes av fysikkdelen og er basis for alle konstruksjonsemnene i studiet. Emnet gir grunnlag for videre statikkstudier
Fysikkdelen omhandler
- mekanikk som innebærer statikk og fasthetslære
- fluiddynamikk som innebærer lære om kontinuitetsligningen og Bernoullis ligning
- termodynamikk som innebærer lære om varmekapasitet og varmeovergang
- bølgefysikk med hovedvekt på akustikk
Mekanikkdelen omhandler
- moment- og skjærkraftdiagrammer
- bjelketeori
- spenningsfordelinger
- deformasjonsberegninger
Permitted exam materials and equipment
Ingen utover opptakskrav.
Grading scale
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående forståelse av prinsippene i læren om krefter, likevekt og Hookes lov, bjelketeori, deformasjonsberegninger og spenningsfordelinger
- har kunnskap om fluidstatikk og fluiddynamikk som innebærer lære om væsketrykk, kontinuitetsligningen og Bernoullis ligning
- kan gjøre rede for Termodynamikkens 1. hovedlov
- har kunnskap om begrepene varmekapasitet og varmeovergang
- har kjennskap til fysikkbegreper innen temaet akustikk og kan bruke dette til å regne på oppførselen til lydbølger
Ferdigheter
Studenten
- kan beregne lagerreaksjoner i statisk bestemte konstruksjoner, samt kan tegne moment-, skjærkraft- og normalkraftdiagrammer og beregne spenningskomponenter i bjelker, staver (fagverk) og kabler
- kan beregne trykkvariasjon i en strømmende væske samt strømningsmengde og strømningshastighet
- kan regne ut overføring av varmeenergi (termisk konduktivitet)
- kan regne på bølger (som omfatter blant annet refleksjon, absorbsjon, forplantningshastighet og intensitet)
- har grunnleggende ferdigheter i laboratoriearbeid, rapportering og resultatpresentasjon
Generelle kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskapen og ferdighetene på praktiske fysikkproblemstillinger innen mekanikk
- kan gjøre statiske beregninger som grunnlag for prosjektering av konstruksjonselementer
Examiners
- En intern sensor.
- To interne sensorer.
Ekstern sensur brukes jevnlig.