EPN-V2

MAEN5300 Research Methods and Ethics Course description

Course name in Norwegian
Forskningsmetoder og etikk
Study programme
Master’s Programme in Civil Engineering
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-time
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

The course will serve as a preparation for the planning and implementation of the Master's thesis. Particular emphasis is placed on elucidating research methods and research ethical issues that are relevant to the engineering students' planning and implementation of a master's thesis.

Required preliminary courses

No formal requirements over and above the admission requirements for the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has:

  • in-depth knowledge of the research process for the Master’s thesis
  • knowledge of induction, deduction and abduction as scientific approaches
  • knowledge of the structure and content of scientific articles and dissertations
  • knowledge for assessing research ethical issues related to one’s own project
  • knowledge of the characteristics of situations that can be considered plagiarism and corruption
  • knowledge of the organization and funding of research in Norway and in Europe
  • knowledge of common problems and possible solutions in connection with the completion of a master's thesis

Skills

The student is capable of:

  • applying relevant methods for research or development work in one’s own work
  • using online search technology to find relevant information
  • applying relevant resources for clarifying and finding solutions to ethical issues
  • using relevant technological knowledge and scientific methods and principles when planning and conducting the Master's thesis

General competance

The student is capable of:

  • conducting an independent, limited research or development project under supervision and in line with current research ethics norms
  • evaluating research ethical issues in connection with the planning and implementation of a master's thesis
  • analyzing complex technological issues and contributing to innovative and sustainable solutions

Teaching and learning methods

The teaching will consist of participation in lectures and project work.

Course requirements

The following work requirements must be approved in order to be qualified for the exam:

Written concise project description of the student's master's thesis, approximately one A4-page. Must be used for selection of master's theses and must therefore be available for the teachers after submission.

Assessment

One individual written project report of approx. 10-15 pages.

Students can appeal against the grade awarded for the report.

Permitted exam materials and equipment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan presentere psykisk helsearbeid i et historisk perspektiv
  • kan reflektere over faktorer som hemmer og fremmer psykisk helse på individ og gruppenivå
  • kan drøfte hvordan psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst, stemningslidelse og rusavhengighet kan påvirke pasientenes grunnleggende behov og selvforståelse
  • kan gjøre rede for psykiske- og psykososiale utfordringer hos flyktninger og innvandrere og gjøre rede for hvordan for eksempel stigma, ekskludering, diskriminering og rasisme kan påvirke psykisk og psykososial helse
  • kan gjøre rede for mestringsstrategier og begreper som bedringsprosesser, brukermedvirkning, recovery og empowerment
  • kan gjøre rede for ulike psykiske lidelser og konsekvensen for personsentrert sykepleie
  • kan forklare hvordan rammefaktorer som gjeldende lovverk og tvangsbestemmelser kan ha betydning for utøvelse av sykepleie i psykisk helsearbeid
  • kan drøfte barn og unges særegne behov knyttet til traumer, omsorgssvikt, vold, overgrep og rus- og sosioøkonomiske problemer

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale miljøterapeutiske prinsipper relatert til pasienter med psykiske lidelser
  • kan anvende kunnskaper om hovedgruppene av psykofarmaka og integrere kunnskap fra sykdomslære i vurdering av legemidlers virkning og bivirkning
  • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende og kan etablere, opprettholde og avslutte relasjoner
  • kan kartlegge symptomer ved ulike psykiske og rusrelaterte lidelser og tilstander og anvende gjeldende dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av sykepleie
  • kan fortløpende vurdere situasjoner som innebærer risiko for pasienter og/eller ansatte, og forebygge uønskede hendelser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusavhengighet og ta imot veiledning og tilbakemeldinger
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og kan ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder i personsentrert sykepleie og i tverrfaglig samarbeid

Grading scale

Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten/spesialisthelsetjenesten, psykisk helse (7 uker), inkludert selvstudier, simulering, digitale læringsressurser, forelesninger og seminarer.

Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.

Examiners

Vurdering i praksis.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.