EPN-V2

MAEN5200 Energy design and building physics Course description

Course name in Norwegian
Energidesign og bygningsfysikk
Study programme
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-time
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026

Introduction

The course Energy design and building physics will give the students a comprehensive knowledge of analysis of building physics. The course has a special focus on the façade's impact on climate adaptation, heat transport, moisture, thermal comfort and daylight.

Recommended preliminary courses

MAEN4100/MAEND4100 Thermodynamics, Heat and Mass Transfer

MAEN4200/MAEND4200 Energy use and indoor climate

MAEN4300/MAEND4300 Fluid dynamics and computational methods

Required preliminary courses

Emnet omfatter temaer som demokratisk medborgerskap, identitet, rasisme, interkulturell kompetanse, religiøse fortellinger, filosofisk samtale, etikk og dialogisk undervisning. Emnet skal skolere studenten i å drive forebyggingsarbeid mot fordommer i norsk skole.

Learning outcomes

After completing this course, the student has achieved the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has in-depth knowledge of

- how to design a facade that provides good indoor climate and low energy consumption

- moisture and heat transport through the building envelope including windows, walls, ceilings and floor slabs

- elements of passive house design, on the topics of indoor climate and energy use

- the roles and processes of integrated building design

- the most important criteria and calculation methods for daylight design and energy efficient lighting

- airflow in buildings and how to achieve airtight buildings

- principles and challenges of heat recovery

Skills

The student is capable of

- performing calculations and analysing results for U- and g-values for windows, walls, ceilings and floor slabs

- performing calculations and analysing results for thermal comfort in case of solar radiation and low outdoor temperatures

- performing calculations and analysing results for thermal bridges

- performing calculations and analysing results for moisture transport through structures

- performing calculations and analysing results of daylight conditions in rooms and energy savings by daylight control

- designing buildings which meet criteria for good indoor climate and low energy demand

- designing and analysing ventilation and infiltration in conjunction with pressure conditions, and designing energy optimal solutions

- designing façades with optimal performance on thermal comfort, daylight, energy demand and cost-efficiency

General competence

The student is capable of

- analysing buildings and solving problems related to detailed design of building parts, considering thermal comfort, daylight, moisture and energy demand

- considering the extent and distribution of thermal bridges and proposing measures to avoid condensation and achieve good thermal comfort and low energy demand

- evaluating and choosing the right tool for the problem

- planning and performing an analysis of relevant building physics problems, and provide relevant advice for a client

Teaching and learning methods

Lectures, exercises and project work in Groups

Course requirements

The following required coursework must be approved before a student can take the exam:

  • Meet all deadlines during the semester for submission of all 5 project reports.

Assessment

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det skal skrives ett refleksjonsnotat halvveis i studiet. Notatet skal gi en kort skisse av det studentene har tilegnet seg av relevant teori. Videre skal studentene reflektere over hvordan dette kan anvendes i deres arbeidet i skolen. Teksten skal være på 1000 ord (+/- 10%) og må godkjennes for å kunne avlegge eksamen i emnet. Arbeidskravet skal leveres på Canvas i emnets digitale fellesrom.
  • Deltakelse på en arrangert ekskursjon i løpet kursdagene. Ved fravær må studentene gjøre et kompensatorisk arbeidskrav. Innholdet i det kompensatoriske arbeidskravet fastsettes av faglærer.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med faglærer.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Holdningsdannelse og praktisk kompetanseutvikling er sentrale mål i emnet. Denne typen faglige mål kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må utvikles gjennom reell dialog med medstudenter og lærere. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse i undervisningen. Ved overskredet fraværsgrense, kan det gis kompensatoriske oppgaver som skal reflekterer det studenten har gått glipp av i undervisningen.

Permitted exam materials and equipment

Avsluttende vurdering avlegges etter ett semester for heltidsstudenter.

BDM6000 Brobygging for demokratisk medborgerskap.

Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen med omfang om lag 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny eksamen leveres en bearbeidet versjon av besvarelsen. Ved senere forsøk gis ny oppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Grading scale

Graded scale A-F

Examiners

Ingen.

Course contact person

Målgruppe

Målgruppen for emnet er studenter på ettåring utdanningsprogram for jødiske veivisere, som administreres av Det Mosaiske Trossamfund.

Opptakskrav

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.