EPN-V2

MAEN5100 Sanitation Course description

Course name in Norwegian
Sanitasjon
Study programme
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-time
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

I prosesser som berører bygging, drift og sanering av bygninger er det viktig å velge og handle på en slik måte av brukere og berørte ikke utsettes for fare eller ubehag. Det er derfor viktig i hele byggets levetid å ha fokus på renhold, avfallshåndtering, håndtering av farlige stoffer samt tilgang til frisk luft og rent vann.

Recommended preliminary courses

Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om kriterier for godt inneklima og hvordan disse oppnås
  • inngående kunnskap om myndighetenes krav, lover, forskrifter samt om bransjenormer for inneklima, renhold og sanitærtekniske installasjoner
  • inngående kunnskap om helse og hygiene
  • avansert kunnskap om renhold, innemiljø og renholdstasjoner
  • avansert kunnskap om renhold og avfallshåndtering i byggefase og i drift
  • avansert kunnskap om varmtvann/ventilasjon og legionella
  • avansert kunnskap om vannkvalitet og kvalitetskrav
  • avansert kunnskap om korrosjon på rørsystemer
  • avansert kunnskap om anvendelse, skadebegrensninger og skadesanering vedrørende miljøgifter som PCB, asbest, tungmetaller
  • avansert kunnskap om våtroms-problematikk og kan anvende dette ved design av våtrom

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere behov og forholde seg til gjeldende regler og normer, utarbeide kravspesifikasjoner for inneklima, renhold og sanitærtekniske løsninger
  • anvende renholdsmetoder som gir godt inneklima i bygninger
  • designe og vedlikeholde (rengjøre, rehabilitere) gode hygieniske forhold i våre bygninger
  • bidra til at gode hygieniske forhold er tilstede i bygninger under bygging, drift og rehabilitering
  • bruke relevante metoder for å beregne, spesifisere og designe anlegg for ventilasjon, vannforsyning, avløp, sanitærteknikk og varmtvannsberedning i hus i forhold til inneklima, renhold og sanitærbehov
  • analysere sanitæranlegg med hensyn på energibruk, økonomi og miljøbelastning
  • lede og optimalisere arbeid med sanitærtekniske installasjoner i bygg
  • designe korrosjonsrobuste rørsystemer og velge tiltak for å redusere korrosjon på korrosjonsutsatte systemer
  • utføre analyser med hensyn til materialvalg og bygningstekniske løsninger og anvende resultatene slik at det oppnås tilfredsstillende inneklima og sanitærtekniske anlegg i forhold til miljø og helse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive varme-, ventilasjon- og sanitær-tekniske installasjoner
  • formulere problemstillinger og analysere dem ved bruk av vitenskapelige metoder.
  • arbeide selvstendig med analyser av sanitærtekniske anlegg

Teaching and learning methods

Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid i gruppe.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • Tre individuelle øvinger, hver på to til fire sider.

Assessment

Foruten grunnleggende kunnskap og teori, gir emnet studentene nødvendige ferdigheter og erfaring med å prosjektere varmesystemer i bygninger. Emnet bygger på emner fra først semester i 1 studieår i masterstudiet.

Permitted exam materials and equipment

Eksamensdel 1: Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Eksamensdel 2: Alle.

Grading scale

Ingen ut over opptakskrav.

Examiners

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • produksjon av energi, bruk av energi og design av varmeforsyningssystemer
  • kjeler, kjelkoblinger, varmepumper, solvarme, fjernvarme, gass med mer for konvertering og overføring av energi
  • lover og regler, energidirektiv og energimerking
  • forbrenningsanlegg (bioenergi, kull, olje, gass) og forbrenningsprosesser
  • fjernvarmeanlegg; produksjon, distribusjon og abonnentsentraler
  • dampsystemer; temperatur, trykk, materialer og systemoppbygning
  • varmelegemer; radiatorer, aerotempere med mer
  • vannbårne anlegg, herunder ekspansjonssystemer, trykkforhold, sikkerhetsinnretninger
  • analysere lønnsomhet, tariffer, driftstid, investeringer, energipriser

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre varmebehovsberegninger
  • vurdere energibehov for bygning relatert til ytre klima med hensyn til uteklimaet, energibevisst arkitektur, varmetransport, varmeisolering, lufttetthet og infiltrasjonstap, internt varmetilskudd og solenergi
  • vurdere bygningers effekt og energimønster; belastningsmålinger, typisk energiforbruksmønster
  • beregne og vurdere riktig regulerings- og styringssystemer
  • analysere anlegg mht. energibruk, økonomi og miljøbelastning
  • vise hvordan tradisjonelle energiformer utnyttes, og de belastninger bruk av slike energikilder fører til for miljøet
  • designe oppvarmingsanlegg; beregne oppvarmingssystemer og energiproduksjonsanlegg; oppvarmingssystemer, kjøleanlegg til luftkondisjonering og varmepumper, ventilasjonssystemer, varmtvannsforsyning og komponenter
  • innregulere vannbårne anlegg
  • dimensjonere rørnett for vannbåren energi

Generell kompetanse

Studenten kan

  • beregne, designe og konstruere varmeproduserende anlegg, distribusjonsanlegg og oppvarmingsanlegg slik at miljøet ikke blir belastet unødvendig
  • kan formulere og analysere problemstillinger ved bruk av vitenskapelige metoder i prosjektarbeid