Programplaner og emneplaner - Student
MAEN5010 Renewable Energy Course description
- Course name in Norwegian
- Fornybar energi
- Study programme
-
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-timeMaster's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fornybare energikilder er viktig for å få til en bærekraftig økonomi. I et globalt perspektiv reduserer den miljømessige og sosiale negative effekten av konvensjonelt fossil brensel. I dagens i energisystemet brukes ofte fornybare og konvensjonelle energiteknologier parallelt.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- ulike fornybare energikilder med fokus på forskjellen mellom disse og energikilder fra fossilt brensel
- teknologier som tas i bruk for å utnytte fornybare energikilder som termisk energi i bygninger og for produksjon av elektrisitet.
- de viktigste prosesser og komponenter som anvendes i ulike system for fornybar energi basert på energikonvertering
- fornybare energisystemers miljømessige ytelse
Ferdigheter
Studenten kan
- relatere fornybar energi og fossile brensel til bærekraft
- analysere og sammenligne fornybare energisystemer og konvensjonelle systemer basert på fossilt drivstoff med hensyn på miljøpåvirkning
- utføre analyser av sammenhengen mellom teknologi og økonomi for fornybare energisystemer
- utføre beregninger av energiproduksjon fra fornybare energikilder
- dimensjonere solenergisystemer for oppvarming og produksjon av elektrisitet
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til utvikling av fornybare energikilder i komplekse energisystemer
- fungere som prosjektmedarbeider i planlegging, bygging, og drift av bygningsintegrerte, fornybare energisystemer
- bidra til nytenking i innovasjonsprosesser
Teaching and learning methods
Forelesninger og øvinger.
Course requirements
Negotiation is a well know method of problem solving in all organisations. This course is highly practical in nature, and the major objective is simply for students to improve their negotiation skills. Negotiation is studied as a process and how this can be organised as effectively as possible. The first part of the course will cover negotiation theory and the second part of the course will illustrate theory through role plays and other student activities. Students will also be given an introduction to influencing methods.
Assessment
Individuell skriftlig eksamen på tre timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
Permitted exam materials and equipment
Knowledge
The student
- can describe basic theories of negotiation and under which circumstances negotiation is a proper problem solving tool
- is familiar with the interrelationship between negotiation and other social sciences like economics, psychology and anthropology
- is familiar with the concept of Nash equilibrium and how this is relevant in negotiations
- is familiar with effective use of debate in negotiation
- The student is familiar with tricks and ploys used in negotiation and how to protect oneself from such
- is familiar with influencing methods
Skills
The student
- can prepare effectively ahead of negotiations
- can practice effective debate and proposal techniques
Competence
The student
- can reflect on ethical behaviour in negotiations
- can solve negotiation problems in groups
Grading scale
Ingen forkunnskapskrav.
Examiners
Kunnskaper
Studentene har
- oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
- kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
- kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse
Ferdigheter
Studentene kan
- gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Course contact person
Det brukes varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og gruppearbeid.