EPN-V2

MAEN5010 Renewable Energy Course description

Course name in Norwegian
Fornybar energi
Study programme
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-time
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Fornybare energikilder er viktig for å få til en bærekraftig økonomi. I et globalt perspektiv reduserer den miljømessige og sosiale negative effekten av konvensjonelt fossil brensel. I dagens i energisystemet brukes ofte fornybare og konvensjonelle energiteknologier parallelt.

Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • ulike fornybare energikilder med fokus på forskjellen mellom disse og energikilder fra fossilt brensel
  • teknologier som tas i bruk for å utnytte fornybare energikilder som termisk energi i bygninger og for produksjon av elektrisitet.
  • de viktigste prosesser og komponenter som anvendes i ulike system for fornybar energi basert på energikonvertering
  • fornybare energisystemers miljømessige ytelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • relatere fornybar energi og fossile brensel til bærekraft
  • analysere og sammenligne fornybare energisystemer og konvensjonelle systemer basert på fossilt drivstoff med hensyn på miljøpåvirkning
  • utføre analyser av sammenhengen mellom teknologi og økonomi for fornybare energisystemer
  • utføre beregninger av energiproduksjon fra fornybare energikilder
  • dimensjonere solenergisystemer for oppvarming og produksjon av elektrisitet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra til utvikling av fornybare energikilder i komplekse energisystemer
  • fungere som prosjektmedarbeider i planlegging, bygging, og drift av bygningsintegrerte, fornybare energisystemer
  • bidra til nytenking i innovasjonsprosesser

Teaching and learning methods

Forelesninger og øvinger.

Course requirements

Negotiation is a well know method of problem solving in all organisations. This course is highly practical in nature, and the major objective is simply for students to improve their negotiation skills. Negotiation is studied as a process and how this can be organised as effectively as possible. The first part of the course will cover negotiation theory and the second part of the course will illustrate theory through role plays and other student activities. Students will also be given an introduction to influencing methods.

Assessment

Individuell skriftlig eksamen på tre timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

Knowledge

The student

  • can describe basic theories of negotiation and under which circumstances negotiation is a proper problem solving tool
  • is familiar with the interrelationship between negotiation and other social sciences like economics, psychology and anthropology
  • is familiar with the concept of Nash equilibrium and how this is relevant in negotiations
  • is familiar with effective use of debate in negotiation
  • The student is familiar with tricks and ploys used in negotiation and how to protect oneself from such
  • is familiar with influencing methods

Skills

The student

  • can prepare effectively ahead of negotiations
  • can practice effective debate and proposal techniques

Competence

The student

  • can reflect on ethical behaviour in negotiations
  • can solve negotiation problems in groups

Grading scale

Ingen forkunnskapskrav.

Examiners

Kunnskaper

Studentene har

  • oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
  • kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
  • kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse

Ferdigheter

Studentene kan

  • gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Course contact person

Det brukes varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og gruppearbeid.