EPN-V2

MAEN4400 Automation in Building Course description

Course name in Norwegian
Byggautomasjon
Study programme
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-time
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Course history

Introduction

Automasjonssystemer integrert i bygninger kan redusere energibruk og holde bygningers inneklima på et akseptable nivå. Det finnes flere reguleringsprinsipper for styring og regulering av energitekniske anlegg og i dag benyttes moderne datateknologi og feltbusser ved prosjektering av bygningsautomatikk.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om styring -og reguleringsteknikk
  • spesialisert kunnskap om algoritmene for P, PI og PID regulatorer
  • inngående kjennskap til prinsippene for DDC regulatorer, PLS enheter
  • avansert kunnskap om BUS systemer og sentralt driftskontrollanlegg
  • spesialisert kunnskap om pådragsorganer og aktuatorer.
  • inngående kunnskap om ulike alternative reguleringssystemer for oppvarming, kjøling, ventilasjon og belysning.
  • kunnskap om PC-basert modellering -og simulering av ventilasjon varme- og klima-anlegg med hensyn på styring og regulering

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende vitenskapelige metoder på problemstillinger innen styring, regulering og bygg- automasjon på en selvstendig måte
  • vurdere inneklima, energibruk og driftskostnad relatert til automasjons-systemer integrerte i bygninger
  • velge riktige metoder for styring og regulering av oppvarming, kjøling, ventilasjon, -og belysning- anlegg
  • beregne pådragsorganers maksimalkapasitet og finne karakteristikkenes kurveform
  • beregne og vurdere tidskonstant for ulike komponenter av regulering systemer
  • tegne og beskrive blokkskjema og Process og Instrument diagram (P&iD) for regulerings systemer
  • gjennomføre stabilitetsanalyse av regulerings-systemer
  • analysere sentralt driftskontrollanlegg i drift og komme frem til riktige tiltak for å forbedre funksjon inneklima, redusere energibruk, og driftskostnad

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre prosjekt der styring, regulering og byggautomasjon inngår
  • bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser

Teaching and learning methods

Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid.

Course requirements

Knowledge of basic human needs, anatomy, physiology and motor skill development is crucial to health professionals. This course also covers cytology, microbiology, genetics and neuroanatomy.

Assessment

The student must have been admitted to the programme.

Permitted exam materials and equipment

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe the structure and function of the body
  • can explain basic human needs
  • can describe the most important principles of hygiene
  • can present important aspects of microbiology
  • can describe the structure and functioning of the cell
  • can describe the structure and physiology of different organ systems with a particular focus on neurology
  • can describe normal motor skill development and factors that can affect this development
  • can describe normal sensory development and functioning, and factors that can affect this development

Grading scale

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • Group work in groups of six students with:

    • submission of written assignments totalling up to 1,000 words
    • minimum attendance of 80%
  • One multiple-choice test;with a minimum of 80% correct answers by the given deadline

Examiners

Individual written examination with invigilation, multiple-choice test, 3 hours