EPN-V2

MAEN4400 Automation in Building Course description

Course name in Norwegian
Byggautomasjon
Study programme
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-time
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Course history

Introduction

Automasjonssystemer integrert i bygninger kan redusere energibruk og holde bygningers inneklima på et akseptable nivå. Det finnes flere reguleringsprinsipper for styring og regulering av energitekniske anlegg og i dag benyttes moderne datateknologi og feltbusser ved prosjektering av bygningsautomatikk.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences.

The course is also available for students outside the programme and can be applied to individually. Applicants s must have a bachelor’s degree or an equivalent degree in health and social care, public health or sports subjects from an accredited university or college. The grade C requirement does not apply to admission to individual courses.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om styring -og reguleringsteknikk
  • spesialisert kunnskap om algoritmene for P, PI og PID regulatorer
  • inngående kjennskap til prinsippene for DDC regulatorer, PLS enheter
  • avansert kunnskap om BUS systemer og sentralt driftskontrollanlegg
  • spesialisert kunnskap om pådragsorganer og aktuatorer.
  • inngående kunnskap om ulike alternative reguleringssystemer for oppvarming, kjøling, ventilasjon og belysning.
  • kunnskap om PC-basert modellering -og simulering av ventilasjon varme- og klima-anlegg med hensyn på styring og regulering

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende vitenskapelige metoder på problemstillinger innen styring, regulering og bygg- automasjon på en selvstendig måte
  • vurdere inneklima, energibruk og driftskostnad relatert til automasjons-systemer integrerte i bygninger
  • velge riktige metoder for styring og regulering av oppvarming, kjøling, ventilasjon, -og belysning- anlegg
  • beregne pådragsorganers maksimalkapasitet og finne karakteristikkenes kurveform
  • beregne og vurdere tidskonstant for ulike komponenter av regulering systemer
  • tegne og beskrive blokkskjema og Process og Instrument diagram (P&iD) for regulerings systemer
  • gjennomføre stabilitetsanalyse av regulerings-systemer
  • analysere sentralt driftskontrollanlegg i drift og komme frem til riktige tiltak for å forbedre funksjon inneklima, redusere energibruk, og driftskostnad

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre prosjekt der styring, regulering og byggautomasjon inngår
  • bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser

Teaching and learning methods

The course will use varied, student-active work methods and is organised in line with the flipped classroom principle, where teaching sessions at the university and digital and written supervision support the video lectures. Seminars at the university will be a combination of lectures, seminars and workshops.

During the course, the student will complete an independent work involving planning a knowledge translation project relevant to their own practice. The work begins with a practical KT workshop. Individual supervision will be given on the assignment work (written feedback on the draft assignment). The work is then edited to form an examination assignment, which then takes the form of a knowledge translation project plan.

Course requirements

None.

Assessment

Individual project examination in the form of an assignment that is developed during the course. Scope: Up to 4,000 words, excluding the list of references.

Resit examination: If the student fails the assignment, he/she will be given one (1) opportunity to submit a reworked version.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Pass/Fail.

Examiners

All answers are assessed by one examiner.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.