Programplaner og emneplaner - Student
MAEMP4100 Public Health, Empowerment and Health Promotion Course description
- Course name in Norwegian
- Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Children and AdolescentsMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for the older adultMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Empowerment and Health PromotionMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health ProfessionalsMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Rehabilitation and HabilitationMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional DevelopmentMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Musculoskeletal HealthMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Psychomotor PhysiotherapyMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health NutritionMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Occupational Therapy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Language of instruction: Norwegian
This course focuses on legislation and health policy guidelines related to public health, empowerment and health-promoting work. Key areas include empowerment as a concept, process and result, as well as learning and coping. Students will work on concepts, theory and models related to public health work and public health science. Collaboration, interprofessional cooperation, and user participation and decision-making support will be highlighted and critically assessed.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences.
Learning outcomes
Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 1
Emnet omhandler praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser i skolen, som utvikling av , nysgjerrighet, evne til utforsking og problemløsning, kreativitet, og utvikling av et håndverk, I tillegg legges det vekt på å utvikle utholdenhet, mot og skaperglede i ulike fag gjennom estetiske prosesser. Tverrfaglig tenkning og samarbeid på tvers av alle fagdisipliner står sentralt i emnet.
Gjennom en kombinasjon av praksis, teori og refleksjon, skal studenter med ulik fagbakgrunn få erfare varierte tilnærminger til praktisk og estetisk pedagogikk, didaktikk og praksis. Føringer i LK20 og Rammeplan for kulturskolen danner grunnlag for utforsking av handlingsrommet for fagovergripende arbeid med elevene. Studentene får jobbe med ulik praktisk og estetisk metodikk, alene og i profesjonsfellesskap. Undervisningen vil til enhver tid være praksisrettet, og benytte studentenes undervisningserfaring som grunnlag for refleksjon og videre praksis.
Innhold:
- Praktiske og estetiske kompetanser som tilnærming til læring (drama, bevegelse, skapermetodikk, lek, bruk av verktøy, audio-visuelle virkemidler og uttrykksformer)
- Tverrfaglig læring og metode (læreplananalyse og tverrfaglig vurdering, prosjektarbeid, problembasert læring og utforskende temabasert læring)
- Skapende arbeid i digitale og fysiske rom (skapermetodikk og digital skaperglede)
Teaching and learning methods
The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods include lectures, group work and self-study.
Course requirements
Ingen utover opptakskravet.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til læreplanverkets og rammeplan for kulturskolens verdigrunnlag, oppbygning og muligheter for praktisk og estetisk læring i skolen
- har grunnleggende kunnskap om tverrfaglige metoder som kan brukes i ulike fag
- kjenner til estetiske teorier og virkemidler
- har kunnskap om praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser i undervisningen
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke læreplanverkets handlingsrom i planlegging og gjennomføring av tverrfaglige undervisningsforløp
- kan legge til rette for at elever får arbeide skapende, kreativt og utforskende
- kan i samarbeid med andre utvikle og reflektere over egen undervisningspraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende et praktisk og estetisk håndverk i planlegging, gjennomføring, og evaluere egen undervisning
- kan reflektere over og utvikle egen bruk av praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser
Permitted exam materials and equipment
Emnet er nett- og samlingsbasert og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc og aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt, med en lærer på hver plattform.
Emnet legger opp til utprøving og eksperimentering i kombinasjon med erfaringsinnhenting ved egen skole/kulturskole. Bruk av både digitale og fysiske verktøy vil stå sentralt, i tillegg til sanslige innganger til læring.
Emnet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.
Det forventes mellomarbeid og utprøving på eget arbeidssted mellom samlingene.
All undervisning strømmes direkte i et digitalt klasserom, hvor kun de som er tilknyttet emnet har tilgang. Her er underviser hovedsaklig i fokus, men tidvis vil også studenter kunne synes og/eller høres under strømmingen. Noe av undervisningen vil filmes for opptak, som legges ut på Canvas. Disse opptakene vil kun være tilgjengelig for studenter og involverte ansatte i emnet PEFKO6100. Opptakene slettes når studieåret er over.
Grading scale
General introduction to Railway Engineering.
Elective courses are set up under precondition that there are enough students in the course.
Examiners
No requirements over and above the admission requirements.
Overlapping courses
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- is familiar with superstructures and substructures, track geometry, track components, points, welded tracks, and track-train interaction
Skills
The student:
- is capable of designing a track geometry plan
- is capable of assisting in the planning and prioritisation of maintenance of a section of track
- understands how the various railway components interact and affect each other
General competence
The student:
- understands the main principles of design, construction and maintenance of railway tracks
- has a general understanding of the railways as a system