EPN-V2

MAEMP4100 Public Health, Empowerment and Health Promotion Course description

Course name in Norwegian
Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
Study programme
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Children and Adolescents
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for the older adult
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Empowerment and Health Promotion
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health Professionals
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Rehabilitation and Habilitation
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional Development
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Musculoskeletal Health
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Psychomotor Physiotherapy
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health Nutrition
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Occupational Therapy
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Language of instruction: Norwegian

This course focuses on legislation and health policy guidelines related to public health, empowerment and health-promoting work. Key areas include empowerment as a concept, process and result, as well as learning and coping. Students will work on concepts, theory and models related to public health work and public health science. Collaboration, interprofessional cooperation, and user participation and decision-making support will be highlighted and critically assessed.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences.

Learning outcomes

Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 1

Emnet omhandler praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser i skolen, som utvikling av , nysgjerrighet, evne til utforsking og problemløsning, kreativitet, og utvikling av et håndverk, I tillegg legges det vekt på å utvikle utholdenhet, mot og skaperglede i ulike fag gjennom estetiske prosesser. Tverrfaglig tenkning og samarbeid på tvers av alle fagdisipliner står sentralt i emnet.

Gjennom en kombinasjon av praksis, teori og refleksjon, skal studenter med ulik fagbakgrunn få erfare varierte tilnærminger til praktisk og estetisk pedagogikk, didaktikk og praksis. Føringer i LK20 og Rammeplan for kulturskolen danner grunnlag for utforsking av handlingsrommet for fagovergripende arbeid med elevene. Studentene får jobbe med ulik praktisk og estetisk metodikk, alene og i profesjonsfellesskap. Undervisningen vil til enhver tid være praksisrettet, og benytte studentenes undervisningserfaring som grunnlag for refleksjon og videre praksis.

Innhold:

  • Praktiske og estetiske kompetanser som tilnærming til læring (drama, bevegelse, skapermetodikk, lek, bruk av verktøy, audio-visuelle virkemidler og uttrykksformer)
  • Tverrfaglig læring og metode (læreplananalyse og tverrfaglig vurdering, prosjektarbeid, problembasert læring og utforskende temabasert læring)
  • Skapende arbeid i digitale og fysiske rom (skapermetodikk og digital skaperglede)

Teaching and learning methods

The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods include lectures, group work and self-study.

Course requirements

Ingen utover opptakskravet.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til læreplanverkets og rammeplan for kulturskolens verdigrunnlag, oppbygning og muligheter for praktisk og estetisk læring i skolen
  • har grunnleggende kunnskap om tverrfaglige metoder som kan brukes i ulike fag
  • kjenner til estetiske teorier og virkemidler
  • har kunnskap om praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser i undervisningen

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke læreplanverkets handlingsrom i planlegging og gjennomføring av tverrfaglige undervisningsforløp
  • kan legge til rette for at elever får arbeide skapende, kreativt og utforskende
  • kan i samarbeid med andre utvikle og reflektere over egen undervisningspraksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende et praktisk og estetisk håndverk i planlegging, gjennomføring, og evaluere egen undervisning
  • kan reflektere over og utvikle egen bruk av praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser

Permitted exam materials and equipment

Emnet er nett- og samlingsbasert og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc og aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt, med en lærer på hver plattform.

Emnet legger opp til utprøving og eksperimentering i kombinasjon med erfaringsinnhenting ved egen skole/kulturskole. Bruk av både digitale og fysiske verktøy vil stå sentralt, i tillegg til sanslige innganger til læring.

Emnet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

Det forventes mellomarbeid og utprøving på eget arbeidssted mellom samlingene.

All undervisning strømmes direkte i et digitalt klasserom, hvor kun de som er tilknyttet emnet har tilgang. Her er underviser hovedsaklig i fokus, men tidvis vil også studenter kunne synes og/eller høres under strømmingen. Noe av undervisningen vil filmes for opptak, som legges ut på Canvas. Disse opptakene vil kun være tilgjengelig for studenter og involverte ansatte i emnet PEFKO6100. Opptakene slettes når studieåret er over.

Grading scale

General introduction to Railway Engineering.

Elective courses are set up under precondition that there are enough students in the course.

Examiners

No requirements over and above the admission requirements.

Overlapping courses

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • is familiar with superstructures and substructures, track geometry, track components, points, welded tracks, and track-train interaction

Skills

The student:

  • is capable of designing a track geometry plan
  • is capable of assisting in the planning and prioritisation of maintenance of a section of track
  • understands how the various railway components interact and affect each other

General competence

The student:

  • understands the main principles of design, construction and maintenance of railway tracks
  • has a general understanding of the railways as a system