Programplaner og emneplaner - Student
MAELD4070 Research Design and Project Description Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for the older adult
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er organisert som et samlings- og nettbasert studium. Studentene vil gjennom hele semesteret være organisert i faste grupper (Basisgrupper). En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole underveis i studiet. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer som gruppefremlegg, caseoppgaver og veiledningsøvelser. Egne erfaringer fra veiledningsøvelser for eksempel dokumentert i lyd- eller videopptak kan inngå som materiale i arbeidskrav.
Recommended preliminary courses
MAVIT4050 Theory of Science and Research Methods, 10 ECTS credits or equivalent. MAVIT4060 Qualitative and Quantitative Research Methodology, 10 ECTS credits.
Required preliminary courses
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i faglige aktiviteter. To arbeidskrav krever at studentene gjennomfører praktiske veiledningsoppgaver. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter.
En vesentlig del av læringen er knyttet til utvikling av praktisk veiledningskompetanse og erfaringsdeling. Dette kan ikke tilegnes bare ved selvstudium, men må opparbeides gjennom dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om obligatorisk deltakelse på alle samlinger samt i basisgruppearbeid mellom samlingene. Fravær utover 20% kan unntaksvis kompenseres etter avtale med emneansvarlig. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse.
Arbeidskrav:
- Individuelt skriftlig tekst på bakgrunn av deltakelse i veiledningsøvelser der rollene veileder, veisøker og observatør blir utprøvd, omfang 1300 ord + /- 10%. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal trenes i å dokumentere og reflektere over gjennomførte veiledningsøvelser.
- Individuelt skriftlig tekst med analyse av veiledningssamtale. Studenten gjennomfører veiledningssamtale med medstudenter eller kolleger, med lydopptak. 10 minutter av samtalen velges ut for transkripsjon og analyse. Omfang: 1300 ord +/-10%. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal analyserer en veiledningssamtale.
- Arbeidskravet gjennomføres i studentenes basisgruppe. Basisgruppa holder et framlegg for medstudenter over et selvvalgt tema knyttet til emnets innhold. Varighet ca 20-30 minutter. Basisgruppa leverer en felles tekst med en faglig begrunnelse av fremlegget, omfang ca 350 ord. Formålet med arbeidskravet er å formidle et faglig tema og belyse dette med teoretiske perspektiver.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Godkjente arbeidskrav er en forutsetning for å få avlegge eksamen.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte undervisningsplan.
Learning outcomes
Eksamensform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen omfang 4500 ord (+/- 10 %).
Ved ikke bestått karakter, kan hjemmeeksamen omarbeides til ny eksamen én gang.
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt.
Course requirements
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Assessment
Det benyttes to interne sensorer.
Permitted exam materials and equipment
Målgruppa
Målgruppa for studiet er lærere i grunnskole og videregående opplæring.
Opptakskrav
For å søke på dette programmet må man ha godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen. Søkere må kunne dokumentere til sammen 60 studiepoeng i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap (PEL).
Grading scale
- Teorier og metoder i veiledning
- Kommunikasjon og samspill
- Veiledning av lærerstudenter og nyutdannede lærere
- Profesjonsetiske dilemmaer
Examiners
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Overlapping courses
-