EPN-V2

MABY5410 Advanced Soil Mechanics Course description

Course name in Norwegian
Advanced Soil Mechanics
Study programme
Master’s Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

The course follows the undergraduate course 'Geotechnics' or 'Geotechnical Engineering' to broaden the fundamental concepts for graduate students. It provides the foundation for advanced geotechnical topics such as critical state soil mechanics (one soil mechanical theory), finite element simulation of geotechnical engineering, geoenvironmental engineering, foundation engineering, and others. It deepens the understanding of topics such as soil classification, shear strength of soils, and stress and strain state analysis, etc. which have been briefly introduced in the bachelor level course. Besides, some new topics such as soil elasticity, general soil mechanical behaviors, soil plasticity, and the concept of constitutive modeling will also be introduced in this course.

Recommended preliminary courses

Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 3-6 masterseminarer med fremlegg og tilbud til studenten(e) om 20 timer veiledning pr. oppgave, uavhengig av om en skriver oppgaven individuelt eller i gruppe.

Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.

Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.

I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når flere studenter skriver sammen.

Learning outcomes

After completing this course, the student will gain the following knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

Students have in-depth knowledge of:

  • soil aggregate, plasticity, and classification
  • soil mechanical behavior: elasticity, plasticity, and shear strength
  • effective stress and pore water pressure development due to loading
  • stress path
  • clay sensitivity and anisotropy
  • concepts of constitutive modeling and soil state parameters
  • cyclic loading properties

Skills

Students:

  • can understand index properties of fine-grained and coarse-grained soils and perform soil classification
  • can interpret soil parameters from various types of experimental tests
  • have a fundamental understanding of stress and strain states and general mechanical behaviors of soils
  • can apply soil elastic plasticity theory and concept of constitutive modelling

General competence

Students have:

  • a solid understanding of general soil mechanical behaviors under various loading conditions
  • a good understanding of typical geotechnical parameters and application to engineering design
  • some simple form practice (for example in Excel) to use elastic-plasticity theory to simulate soil behaviours

Teaching and learning methods

Lectures, exercises and projects

Online lectures will be recorded, and the material will be made available to students on CANVAS.

Course requirements

The following coursework requirements should be completed and approved in order for the student to take the exam:

Three written homework assignments

Assessment

The exam consists of two parts:

1) Written group project report, weighted 50%,

2) Oral group presentation of the project following by individual Q&A, weighted 50%.

The assessment is in the form of group evaluation with 2-4 students in each group. The project report is approximately 5000 words. The oral presentation should be within 15-20 minutes followed by individual Q&A sessions of 5-10 minutes each.

All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) for the student to pass the course.

Assessment part 1) can be appealed. Assessment part 2) cannot be appealed.

Permitted exam materials and equipment

All types of materials and equipment are allowed.

Grading scale

Undervisningsspråk: Norsk/engelsk

Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid, eller en litteraturstudie. Studentene kan velge om de vil skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to. Ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter skrive oppgave sammen, etter søknad. Når det er ønskelig, kan studenter på tvers av spesialiseringer søke om å skrive masteroppgaven sammen, forutsatt at de skriver masteroppgave av samme omfang. Når flere studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.

Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse som forberedelse til masteroppgaven, inngår i emnet MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse, 10 stp.

Examiners

MAVIT4070/MAELD4070 må være bestått før masteroppgaven kan påbegynnes.

Alle obligatoriske emner i studiet må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Course contact person

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innen sitt fordypningsområde og kan analysere faglige problemstillinger for å identifisere behov for forskning og fagutvikling
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere relevante teorier og problemstillinger for å initiere og gjennomføre et avgrenset forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid
  • kan anvende relevante metoder for forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid i eget arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings, kvalitets- eller utviklingsarbeid
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid i tråd med godkjent prosjektbeskrivelse og gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og resultater fra eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid til et allment og akademisk publikum
  • kan bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid