Programplaner og emneplaner - Student
MABY5040 Advanced Railway Engineering Course description
- Course name in Norwegian
- Advanced Railway Engineering
- Study programme
-
Master’s Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Railway transportation is one of the key and fastest modes of mobility for passengers and cargo in large quantities. This course covers both basic topics such as the key components of railway systems and their characteristics, track geometric design and speed limitation, and advanced topics including coupled train-track system, track dynamics and vibration, and geotechnical aspects related to railway tracks. In this course, different types of railway tracks, the interaction between the track and the rolling stock, the static and dynamic modelling and analysis, urban railway systems, high-speed rails, as well as the safety and maintenance of railway systems will be discussed.
Recommended preliminary courses
Det benyttes to interne sensorer.
Learning outcomes
Upon completing the course, the student should have the following outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
Students have in-depth knowledge of:
- various railway systems and vehicle and track structures
- track geometry, superelevation and speed limitation
- the interaction between the vehicle and the track
- dynamic behavior of railway systems
- high-speed rails, urban rails and design considerations
Skills
Students can:
- select and design an appropriate track system
- calculate the vehicle loads and speed limitation
- perform computational modelling and analysis of coupled vehicle-track system
- quantify the effect of railway imperfection and wear and tear
General competence
Students:
- can understand the principles for geometric and structural design of railway tracks
- are capable of conducting simple and complex train-track simulations with the aid of computational tools and programming languages
- are familiar with railway maintenance requirements and techniques
Teaching and learning methods
Emnet tar for seg praksislærers ansvar og forpliktelse i vurdering av studentenes helhetlige lærerkompetanse i samsvar med nasjonale retningslinjer, styringsdokumenter og en løpende skikkethetsvurdering.
;
Utvikling av evne til kritisk refleksjon over egen rolle som lærerutdanner, og et helhetlig syn på lærerutdanning står sentralt.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om vurdering i pedagogisk praksis for å fremme lærelyst hos studenten
- har kunnskap om etiske perspektiver og skikkethet i profesjonskvalifisering med vekt på veiledning av studenter
;
Ferdigheter
Studenten kan
- kan observere og vurdere praksisstudenter i praksis utfra en helhetlig etisk profesjonsforståelse
- kan bidra i utvikling av koherens og samarbeid mellom lærerutdanning, og praksisfelt
;
Generell kompetanse
Studenten kan
- drøfte etiske utfordringer og dilemma knyttet til rollen som lærerstudent og praksislærer
- analysere og kritisk vurdere veiledningens betydning for å styrke egen og studentens profesjonelle utvikling
Assessment
Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.; ;
Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging for studentene av faglærer.
Permitted exam materials and equipment
Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Arbeidskrav 1: Individuelt skriftlig refleksjonsnotat over hvilke muligheter og utfordringer løpende vurdering av lærerstudentens skikkethet og faglig progresjon gir. Refleksjonsnotatet skrives i lys av relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter.;Omfang: 700 ord +/-10%.
Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen.
Grading scale
Eksamen er en individuell multimodal presentasjon tilknyttet relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: Multimodal presentasjon på om lag 10 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.
Course contact person
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått