EPN-V2

MABY4200 Building Physics and Climate Adaptation of Buildings Course description

Course name in Norwegian
Building Physics and Climate Adaptation of Buildings
Study programme
Master’s Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • omfattende kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder knyttet til mediekultur og digital kompetanse i barnehagen
  • inngående kunnskap om personvern og ivaretagelse av barns privatliv, særlig knyttet til dokumentasjonsarbeid og utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
  • bred teknologisk og pedagogisk kunnskap om digitalisering i barnehagen og barnehagen som del av et digitalt marked

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og anvende teorier om hvordan mediekulturer og teknologi påvirker barns lek, oppvekst og læring
  • utforske og benytte digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet for å støtte opp om barns lek- og læreprosesser
  • reflektere kritisk rundt muligheter som ligger i digitale verktøy knyttet til rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø
  • utøve dømmekraft i forhold til etiske og juridiske perspektiver som digitale medier og praksiser bringer med seg

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • reflektere kritisk og opparbeide forståelse for hvordan teknologien påvirker barnehagen og samfunnet ellers
  • videreutvikle egen praksis gjennom digitale ressurser, verktøy og pedagogiske tilnærminger i et profesjonsfaglig læringsfelleskap
  • reflektere rundt digitale praksiser i et bærekraftig perspektiv

Required preliminary courses

No formal requirements over and above the admission requirements. Some knowledge of basic building physics at bachelor's degree level is an advantage.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student:

  • has advanced knowledge of building physics principles and methods for assessing and calculating heat, mass and moisture transfer in buildings and heat storage in building components.
  • has advanced knowledge of coupled hygrothermal phenomena in the building envelope (risk of condensation and moisture buffering).
  • is capable of giving an account of standards and requirements for buildings and structures with regard to heat loss, damp proofing, air tightness and energy calculation.
  • is capable of identifying effects of the outdoor and indoor climate and explaining how they are related to heat, mass and moisture transfer in the building envelope.
  • is capable of taking fire safety and the acoustic properties of building components into consideration.

Skills:

The student is capable of:

  • using analysis methods and calculation tools related to heat and moisture transport, thermal and hygrothermal performance, thermal bridges, infiltration and natural ventilation, sound proofing and fire resistance of building components.
  • designing common building components and building details based on building physics principles and calculation results.
  • assessing the need for measurements, such as airtightness measurement, thermography techniques and moisture content, and of interpreting the results.

General competence:

The student is capable of:

  • explaining the background for user-related, societal and environmental requirements for buildings.
  • applying relevant regulations, instructions and documentation.
  • presenting results in a scholarly manner with the help of written reports and oral presentations.

Teaching and learning methods

The teaching consists of lectures, demonstration of measurement methods and simulations tools. In addition, a project assignment will be given in which the students are to perform analytical and simulation-based calculations of the performance of building components in connection with the different building physics phenomena.

Course requirements

The following required coursework must be approved before a student can take the exam:

  1. The students must participate in 75% of project meetings
  2. Meet all deadlines for submission of all project parts (during the semester)
  3. The project parts should be approved

Students who fail to meet the coursework requirements can be given up to one re-submission opportunity before the exam.

Assessment

Videreutdanningen er nettbasert med tre digitale samlinger av to dager hvert semester. Mellom samlingene skal studentene jobbe med oppgaver og arbeidskrav, samt utforske sin egen rolle som pedagog gjennom å ta i bruk ny kunnskap for å utvikle barnehagens digitale praksis i tett samspill med kollegaer. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser i og mellom samlingene.

Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Studiet benytter ulike læringsarenaer i og mellom samlinger:

  • "Omvendt undervisning" og forelesninger på nett
  • Arbeid i læringsgrupper, diskusjoner og refleksjonsoppgaver
  • Individuell- og gruppe veiledning og tilbakemelding på oppgaver
  • Presentasjon og vurdering av ulike verktøy
  • Utviklingsprosjekt i egen barnehagen

Permitted exam materials and equipment

Aids autumn 2020:

1) All aids are permitted, except communication with others

2) All aids are permitted

Assessment part:

1) All printed and written aids and a calculator that cannot be used to communicate with others.

2) All aids are permitted.

Grading scale

A grade scale with grades from A to E for pass (with A being the highest grade and E being the lowest pass grade) and F for fail is used in connection with the final assessment.

Examiners

1) and 2): one internal examiner.

External examiners are used regularly.

Course contact person

Alle hjelpemidler er tillatt.