Programplaner og emneplaner - Student
MABY4100 Finite Element Method in Structural Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Finite Element Method in Structural Analysis
- Study programme
-
Master’s Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
- har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- har kunnskap om konsum, redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring i kunst og håndverk, og andre relevante fag på ungdomstrinnet
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
- kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
- kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
- kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan drøfte og vurdere feltet formgiving, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever
Recommended preliminary courses
- Ungdomskultur, barn og unges utvikling
- Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
- Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
- Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
- Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
- Omsorg ved kriser
- Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
- Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
- Karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
- Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen
Praksis
- 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
- 15 dager yrkesfaglig praksis
Required preliminary courses
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student:
- has in-depth knowledge of the theoretical basis of the finite element method
- has in-depth knowledge of matrices and load vectors
- has advanced knowledge of numerical integration methods and convergence criteria
- has advanced knowledge of the formulation of element types for the modeling of beams, discs, plates, shells and massive (three-dimensional) structures for linear static structural analysis.
Skills:
The student:
- is capable of calculating stiffness matrices and load vectors for elements, understanding stiffness relationships for a structure and assembling the stiffness matrix of a structure based on the stiffness matrices of the individual elements
- is capable of using FEM software to perform linear static analyzes of simple structural systems.
General competence:
The student:
- is familiar with the basis for the finite element method for solving structural problems
- understands the need for and use of the finite element method as an analysis and dimensioning tool
- is familiar with the calculation process involved in the finite element method, and its limitations
- is capable of evaluating the results of finite element method calculations.
Teaching and learning methods
The teaching will consist of physical and digital lectures, class and home exercises (maximum 5) building on the theory being taught, and one individual assignment (written project report).
Online lectures will be recorded, and the material will be made available to students on Canvas.
Course requirements
Individuell praktisk - muntlig
Tid pr. student: 30 minutter (15 minutter presentasjon, og 15 minutter til avklarende spørsmål).
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny praktisk - muntlig eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Assessment
Alle hjelpemidler tillatt.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Grading scale
Grade scale A - F.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Course contact person
Awais Ahmed