Programplaner og emneplaner - Student
MABY4100 Finite Element Method in Structural Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Finite Element Method in Structural Analysis
- Study programme
-
Master’s Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
When dimensioning large, complicated structures, the Finite Element Method (FEM) is used to calculate stresses and strains in different parts of the structure. The course provides the theoretical basis for the finite element method and describes the different types of elements used in the modelling of frames, beams, discs, plates, shells and massive structures. The course shows how the fundamental linear theory behind the method, combined with numerical calculations, predicts displacements, strains and stresses. The properties of the elements, convergence requirements and modelling errors are also addressed. In the modelling of structures, emphasis is placed on the choice of element types, the application of loads and the introduction of boundary conditions, as well as the verification of the final analysis results.
To give students a deeper understanding of the theory, a compulsory project assignment is included where a simple structure is analysed using FEM software.
Recommended preliminary courses
No formal requirements over and above the admission requirements.
The course is based on knowledge acquired in the course BYVE3300 Statics, part of the bachelor's degree programme in civil engineering (OsloMet), or a course with a equivalent learning outcomes.
Required preliminary courses
Eksamen i emnet består av to deler:
Del 1: Bacheloroppgave, gruppe på 2-4 studenter, eventuelt individulelt, omfang 8000 ord* +/- 10 % + vedlegg.
Del 2: Individuell muntlig presentasjon, Omfang: 30-45 minutter pr. kandidat. (15 min til presentasjon og inntil 30 minutter til oppklarende spørsmål). Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.
* Individuelle oppgaver kan godkjennes ned til 5000 ord, og grupper på over tre studenter kan godkjennes opp til 9000 ord, der det er faglige argumenter for dette.
Nærmere retningslinjer for eksamen i del 1 og del 2 gis av emneansvarlig
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt
- Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Learning outcomes
Alle hjelpemidler tillatt.
Teaching and learning methods
Del 1: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 40 % av samlet karakter for emnet
Del 2: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 60 % av samlet karakter for emnet
Course requirements
- forskningsmetodikk
- FoU arbeid knyttet til yrkesopplæring, med vekt på utviklingsarbeid og/eller forskning i skole og/eller arbeidsliv
- dokumentasjon og refleksjon av helhetlig yrkesfaglærerkompetanse
- ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning
- styringsdokumenter knyttet til vurdering for- og av læring
- profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
- samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
- planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av egen undervisningspraksis med vekt på vurderingspraksis
- elev- og arbeidslivmedvirkning
;
Praksis
- 15 dager i pedagogisk praksis, 4. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
Assessment
Type of assessment:
1) Individual written exam (three hours), weighted 65%
2) Project report (individual work for every student), weighted 35%
All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) in order for the student to pass the course. Students must be awarded an E or better on their project report to be allowed to take the written exam.
Assessment parts: 1) and 2) may be appealed.
Permitted exam materials and equipment
All printed and written aids and a calculator that cannot be used to communicate with others.
Grading scale
A grade scale with grades from A to E for pass (with A being the highest grade and E being the lowest pass grade) and F for fail is used in connection with the final assessment.
Examiners
One internal examiner.
External examiners are used regularly.
Course contact person
Vagelis Plevris