Programplaner og emneplaner - Student
MABU4100 Physiotherapy for Children and Adolescents - Part 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fysioterapi for barn og unge - del 1
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Children and Adolescents
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Language of instruction: Norwegian
The purpose of this course is to enable the students to describe and assess theoretical and research-based knowledge as the basis for understanding children’s movement development and motor learning. The course provides a theoretical foundation for critical reflection on assessment and the use of outcome measures in treatment and habilitation, health promotion and preventive work. Children, adolescents and their families’ involvement in assessment and goal setting is a key aspect of the course.
Required preliminary courses
For å kunne levere masteroppgaven må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Deltakelse på avsparkseminar. Dersom studenten av ulike årsaker forhindres fra å delta på en eller begge samlingene, må studenten søke og begrunne dette. Studenten vil da få et kompenserende arbeidskrav som skal leveres innen en nærmere angitt tidsfrist.
- 2-sider prosjektskisse over studentens kommende mastergradsprosjekt. Egen mal skal følges. Dersom prosjektskissen ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon èn gang innen angitt frist.
- Signert veiledningsavtale innen angitt frist.
Learning outcomes
Monografi
Individuelle oppgaver i monografiform forventes å ha et omfang på 67 sider (+/- 10 prosent), eksklusiv innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, referanser og vedlegg, definert ved 12 punkts Calibri og 1,5 i linjeavstand. Studenten skal bruke APA-stil ved kildehenvisninger.
To studenter kan skrive felles monografi. Prosjektet må godkjennes av utdanningsleder eller den utdanningsleder har delegert oppgaven til. Ved innlevering av masteroppgaven skal det vedlegges et skriv der studentene redegjør for hvilke deler av oppgaven den enkelte student har hatt hovedansvar for. Monografi skrevet av to studenter forventes å ha et omfang på 102 sider (+/- 10 prosent).
Artikkelbasert (artikkelmanus og kappe)
Individuell artikkelbasert masteroppgave skal bestå av ett leveringsklart artikkelmanus beregnet på et fagfellevurdert tidsskrift (nivå 1 eller 2) og en kappe.
To studenter kan skrive felles artikkelbasert masteroppgave. Da skal oppgaven bestå av to leveringsklare artikkelmanus beregnet på et fagfellevurdert tidsskrift (nivå 1 eller 2) og en kappe. Når to artikkelmanus innleveres som masteroppgave, må de tematisk høre sammen. Prosjektet må godkjennes av utdanningsleder eller den utdanningsleder har delegert oppgaven til.
Artikkelmanus: Dette skal følge tidsskriftets retningslinjer for publisering når det gjelder lengde (antall ord) og referansestil. Kappe: Sammen med artikkelmanus skal det leveres en kappe på 15 sider (+/- 10 prosent) eksklusiv innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, referanser og vedlegg. Her utdypes blant annet metode og teoretiske perspektiver, samt temaer som ikke er tilstrekkelig dekket i artiklene. Der oppgaven består av flere artikkelmanus, trekkes linjene mellom artiklene i kappen. I kappen skal det brukes APA-stil ved kildehenvisninger. Det foreligger en skriftlig veiledning for utarbeiding av kappe.
Innlevering av artikkelbasert masteroppgave har ikke som forutsetning at manus er akseptert for publisering i det aktuelle tidsskrift.
Eksamen består av to deler; masteroppgaven og muntlig høring. Masteroppgaven må være bestått før studenten(e) kan framstille seg for muntlig høring. Muntlig høring starter med at studenten(e) gir en presentasjon av masteroppgaven i forelesningsform (30 minutter, 45 minutter ved samskriving). Deretter gjennomgår studenten en individuell, muntlig høring (ca. 45 minutter).
Studenten kan få vite karakter på masteroppgaven før muntlig presentasjon av masteroppgaven (forelesningen) starter.
Muntlig presentasjon (forelesningen) og den påfølgende individuelle, muntlige høringen kan justere karakteren som er gitt på masteroppgaven. Deretter fastsettes endelig karakter. Den endelige karakteren inngår på vitnemålet.
Når to studenter samskriver masteroppgave, skal den skriftlige oppgaven gis en og samme karakter. Den enkelte student skal presentere sin del av oppgaven i forelesningsform og deretter gjennomgå en individuell, muntlig høring. Forelesningen og muntlig høring vurderes som den enkelte students bidrag og brukes til eventuell justering av endelig karakter.
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Studenten får da tilbud om tre timer ytterligere veiledning før ny levering. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.
For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig, må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i ODA, universitetets digitale vitenarkiv.
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Course requirements
Gradert skala A-F.
Assessment
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering. Veileder kan ikke være sensor.
Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt og masteroppgaven får en ny vurdering. Ny muntlig eksamen blir avholdt dersom karakteren endres.
Permitted exam materials and equipment
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
Two examiners will assess all examination papers. At least 20% of the examination papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment should benefit all students.
Overlapping courses
The course overlaps by 10 ECTS credits with FYSBA6010 Paediatric physiotherapy - knowledge-based 1 (20 ECTS credits).