Programplaner og emneplaner - Student
MABIOD5900 Master´s Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Master Programme in Biomedicine - part time
- Weight
- 60.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Teaching will follow the basic flipped classroom principles with a combination of online resources in Canvas and (digital) lectures.
Required preliminary courses
Studentene må ha bestått alle eksamener i 1. studieår før de kan få tilgang til laboratorier og veiledning i arbeidet med masteroppgaven. Emnet tilbys ikke som enkeltemne.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har spesialisert kunnskap i masteroppgavens tema
- har avansert kunnskap om tidligere forskning og teori som ligger til grunn for masteroppgavens problemstilling
- kan analysere og drøfte egne resultater opp mot tidligere forskning
- har kunnskap om innovasjon og entreprenørskap
Ferdigheter
Studenten kan
- arbeide selvstendig under veiledning med en forsknings- eller fagutviklingsoppgave
- utføre og kvalitetssikre analyser, metoder og/ eller undersøkelser som er aktuelle for masteroppgaven
- analysere og vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger innen masteroppgavens fagfelt
- skrive vitenskapelig og presentere forskningsresultater i henhold til gjeldende konvensjoner for biomedisinsk forskning og rapportering
- kritisk analysere og sette sammen kunnskap fra ulike kilder
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende statiske og biomedisinske metoder på nye og ukjente fagområder
- kan formidle et omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
- kan formidle forskningsresultater både til spesialister og allmenheten
- viser etisk refleksjon over problemstillinger aktuelle for masteroppgaven
- kan formulere nye forskningsspørsmål
- kan identifisere etiske problemstillinger og handle i tråd med gjeldende lovverk og internasjonale konvensjoner
Teaching and learning methods
Prosjekter presenteres for studentene i studiets første semester. Egne prosjekter må godkjennes av studieledelsen på samme tidspunkt.
Veileder oppnevnes i forbindelse med fordeling av oppgavene. Veiledningen skal sikre en tilfredsstillende progresjon og kvalitet i arbeidet. Student og veileder inngår en skriftlig avtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet.
Studentene samles til seminarer i løpet av masteroppgaveperioden. I begynnelsen av andre studieår samles studenter og veiledere til oppstartseminar. Noen uker senere arrangeres nytt seminar for å presentere og diskutere de individuelle prosjektplanene. I løpet av året arrangeres flere samlinger som tar opp aktuelle temaer. Avslutningsvis samles studentene til et seminar for presentasjon av resultatene.
Detaljerte retningslinjer for masteroppgaven blir publisert i Canvas.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell oppgave, inntil 100 sider, og individuell muntlig eksamen inkludert presentasjon av oppgaven, inntil 1,5 time.
For å kunne framstille seg til muntlig eksamen må den skriftlige oppgaven være vurdert til A-E (foreløpig karakter). Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Ved fastsetting av endelig karakter kan hele karakterskalaen benyttes.
Oppgaven skrives på norsk eller engelsk. Muntlig eksamen kan avlegges på norsk eller engelsk, uavhengig av hvilket språk oppgaven er skrevet på.
Sensur på den skriftlige delen av eksamen kan påklages i samsvar med universitets- og høyskoleloven § 5-3.
Grading scale
Gradert skala A-F, der A-E er bestått og F ikke-bestått.
Examiners
Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelsene.