Programplaner og emneplaner - Student
MABIOD4500 Nuclear Medicine Course description
- Course name in Norwegian
- Nukleærmedisin
- Study programme
-
Master Programme in Biomedicine - part time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Admission to the programme.
Required preliminary courses
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- is capable of reflecting on health promoting and preventive work at the individual-, group- and society level with focus on healthy, vulnerable and marginalised groups
- is capable of describing conditions that influence children and adolescent’s formative environment and how activity and well-being are significant for health, welfare and the prevention of disease for all groups of the population
- is capable of describing key issues related to women’s health
- is capable of describing key issues related to sexual health and sexually transmitted diseases
- is capable of describing how migration, refugee and judicial status can affect each person’s health
- has knowledge about the importance of appreciative communication with children, adolescents and their parents/guardians*
- can explain children and adolescents’ right to participation in decisions that concern them*
- can explain the importance of explorative approaches in cooperation with children and adolescents*
Skills
The student is capable of
- exploring how social health determinants are significant to public health and work inclusion at the individual and group level
- using knowledge of pregnancy, birth and the post-partum period
- completing a project under supervision and disseminating the results
- carry out a conversation about everyday life with children and adolescents*
- have appreciative communication with parents/guardians*
Competence
The student is capable of
- discussing the connection between social health determinants and the UN Sustainable Development Goals
- reflecting on the health risks of people who live with demanding caregiving tasks, drug addictions in the family, and people who have experienced neglect or domestic violence
- can reflect on their own role in explorative conversation with children, adolescents and their parent/guardians*
- understands the importance of interprofessional cooperation with children, adolescents and their parents/guardians*
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om radioaktive legemidlers kjemiske, biologiske og farmakokinetiske egenskaper
- har avansert kunnskap om de vanligste nukleærmedisinske kliniske undersøkelser og terapier og disse metodenes relevans i forhold til forskjellige sykdommer og sykdomsmekanismer
- har avansert kunnskap om nukleærmedisinsk bildetaking og bearbeiding av bilder
- har inngående kunnskap om hva som karakteriserer de forskjellige typer radioaktiv stråling
- har inngående kunnskap om prinsippene for kvalitetskontroll av nukleærmedisinsk utstyr og preparater
- har inngående kunnskap om tillaging av radiofarmaka
- kan redegjøre for gjeldende strålevernbestemmelser innenfor det nukleærmedisinske fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende medisinsk-teknisk utstyr i nukleærmedisinske avdelinger
- behersker rutinemessig kvalitetskontroll av utstyr og preparater
- behersker aseptisk arbeidsteknikk og vet hvordan man kan beskytte seg selv og andre mot kontaminering og smitte ved preparering av radiofarmaka
- kan bruke sikkerhetsutstyr ved håndtering av radioaktivitet
Generell kompetanse
Studenten kan
- sette seg inn i nye metoder og apparater som brukes i nukleærmedisin med vekt på anvendelsesområder, muligheter og begrensninger
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, laboratoriekurs, praktiske øvelser, seminarer, gruppearbeid, omvisninger på nukleærmedisinske enheter og selvstudier.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og timeplanlagt gruppearbeid.
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs.
- Individuell praktisk test, ca. to timer.
- Individuell prosjektoppgave om et nukleærmedisinsk tema, inntil 6000 ord.
Assessment
Oral exam in groups
- Until 10 students in groups, 30 minutes
Exams take place throughout the course and conclude with an oral presentation.
The group can choose whether the oral exam is given in Norwegian and / or English.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Grading scale
Pass/fail. One overall grade is awarded for the whole group.
Examiners
Two internal examiners assess each oral exam.