Programplaner og emneplaner - Student
MABIOD4300 Medical Use of Radiation Course description
- Course name in Norwegian
- Medisinsk bruk av stråling
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet omfatter det biologiske grunnlaget for, og effekter av, medisinsk strålebruk med fokus på ioniserende stråling. Hovedvekten er på biologiske effekter og faktorer som innvirker på strålefølsomheten samt anvendelse av stråling i diagnose, screening og behandling. Etiske utfordringer for individ og samfunn blir også belyst.
Emnet er obligatorisk for fordypning i CT.
-
Required preliminary courses
Negotiation is a well know method of problem solving in all organisations. This course is highly practical in nature, and the major objective is simply for students to improve their negotiation skills. Negotiation is studied as a process and how this can be organised as effectively as possible. The first part of the course will cover negotiation theory and the second part of the course will illustrate theory through role plays and other student activities. Students will also be given an introduction to influencing methods.
Language of instruction is English.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om karakteristika ved strålingstyper som anvendes i medisinsk diagnostikk og behandling
- har inngående kunnskap om strålebiologiske langtidseffekter på molekyl-, celle- og organnivå ved bruk av lave og høye doser
- har inngående og spesialisert kunnskap om genetiske variasjoner og andre faktorer som har innvirkning på cellers strålefølsomhet
- har inngående kunnskap om hovedteorier og modeller som brukes for estimering av strålingseffekter og langtidsbivirkninger
- har inngående kunnskap om prinsipper for nyere strålingsbaserte teknologier, deres medisinske anvendelsespotensiale og potensielle konsekvenser for strålevern og langtidseffekter
- har spesiell innsikt i strålevernspolitikk på nasjonalt og internasjonalt nivå samt retningslinjer for strålevern
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere hvordan medisinsk strålebruk influeres av teknologiske, medisinske, sosiokulturelle og politiske forhold
- kan anvende eksisterende teorier og modeller innenfor bruk av stråling med hensyn til fortolkning av eventuelle langtidseffekter ¿
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere samfunnets utfordringer forbundet med bruk av ny teknologi som anvender ioniserende stråling
- kan delta i diskusjoner med andre eksperter på fagområdet om valg av behandlingsteknikker og diagnostiske metoder
- kan identifisere og drøfte etiske utfordringer relatert til medisinsk strålebruk på individ- og samfunnsnivå, herunder risikovurdering og -formidling
-
Teaching and learning methods
About 20 hours of teaching and exercises. In addition there will be 2 full days of practical negotiation training and 1 full day influencing training.
-
Course requirements
No coursework requirements or compulsory activities.
-
Assessment
The exam in the course is a supervised exam of 4 hours.
The exam will partly be based on a case study which will be made available about 1 week ahead of the exam date.
-
Permitted exam materials and equipment
The following aids are permitted:
- One dictionary: Native language-English/English-native language or English-English
-
Grading scale
Grade scale A - F
-
Examiners
The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.
At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.