EPN-V2

MABIOD4000 Theory of Science, Ethics and Reseach Methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode
Study programme
Master Programme in Biomedicine - part time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet omfatter grunnleggende vitenskapsteoretiske aspekter og metoder som benyttes i planlegging, utførelse og formidling av forskningsprosjekter generelt. Det fokuseres dessuten på spesielle problemstillinger knyttet til biomedisinsk forskning, forskningsetikk og aktuell lovgivning.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjonene som har formet vårt syn på hva vitenskap er og bør være
  • har avansert kunnskap om sentrale statistiske metoder som benyttes i epidemiologisk og biomedisinsk forskning
  • har avansert kunnskap om internasjonale konvensjoner og grunnlagsdokumenter som er relevant for biomedisinsk forskning og forskningsetikk
  • har inngående forståelse for den biomedisinske forskningens kontrakt med samfunnet som inkluderer finansiering, formidling, etikk og brukermedvirkning

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og anvende relevante statistiske metoder i forskning og metodeutvikling
  • kan planlegge studier i biomedisin som går fra behovsavklaring til implementering
  • kan drøfte inngående etiske sider av og i biomedisinsk forskning
  • kan anvende, drøfte og referere til lovgivingen som regulerer bioteknologi, biobank, genteknologi og medisinsk forskning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere faglige problemstillinger innen biomedisin og egnethet av ulike vitenskapelige metoder
  • kan beskrive planlegging og gjennomføring av avanserte biomedisinske forskningsprosjekter

Teaching and learning methods

All fluid flows are governed by a single set of partial differential equations, the Navier-Stokes equations. This includes for instance, the aerodynamics of bumble bees and aerospace planes, the turbulence around vehicles and in the atmosphere and the convection in the sun and around a human body. The course is an in-depth advanced course in fluid mechanics, with an emphasis of understanding fluid phenomena using on the Navier-Stokes equations. The equations are derived in detail and numerous examples of solutions are presented covering viscous flows. Based on this turbulent flows will be treated with the necessary statistical tools required to describe turbulent shear flows. Aspects of experimental fluid mechanics will be covered as well. The content of the course for those interested in the design and understanding of various systems mechanical engineers will work with, e.g.,wind turbines, ship hulls, engines, or bridges.

Course requirements

Knowledge:

The candidate

  • can identify, apply and/or present derivations of mathematical models of fluid mechanical phenomena and make relevant approximations.
  • can for simplified cases apply the derived models (numerically or theoretically) and is able to interpret the result.
  • can relate obtained data, observed phenomena and processes in a laboratory environment to the theoretical description of fluid mechanics.

Skills:

The candidate

  • can identify the building blocks constituting a real-world fluid mechanics problem to predict possible transition to turbulence, flow separation and propose flow control strategies to prevent them
  • can apply the learned theory on practical examples in order to be able to work with fluid mechanical problems as an engineer.

General Competence:

The candidate

  • can perform independent research and document the results in the form of a report, following the ethical protocols of research
  • can communicate with peers on how computer simulations and experiments of fluid mechanical problems (such as wind farms) are built from first principles
  • can critically evaluate results from simulations and experiments

Assessment

Lectures and experimental laboratory exercises.

Permitted exam materials and equipment

The following coursework requirements must have been approved for the student to take the exam:

  • comprehending, summarising and critically review a research paper in the field of fluid mechanics.
  • One experimental laboratory report (approximately 5 pages, estimated to 15 hours of work) on an experimental laboratory exercise.

Grading scale

Individual oral examination (20 minutes)

Examiners

None