EPN-V2

MABIO5910 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Weight
50.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om modellgrunnlag og analysemetoder som benyttes ved veg- og jernbaneprosjektering
    • har grunnleggende kunnskaper om linjeføring og geometrisk utforming av veg og jernbane
    • har kunnskap om vurdering av konsekvenser av veg- og jernbaneutbygging
    • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling langs vegstrekninger
    • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling på jernbane
    • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling i vegkryss

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan planlegge enkle veg- og jernbaneprosjekter ved hjelp av dataverktøy
    • kan anvende vegnormalen N100 til beregning av vegers linjeføring
    • kan anvende Bane NORs tekniske regelverk for valg av dimensjonerende parametere til beregning av jernbanens linjeføring
    • kan gjennomføre trafikktellinger i vegkryss

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan foreta valg av riktige analysemetoder i forbindelse med veg- og jernbaneprosjektering
    • forstår dataflyten mellom ulike nivåer i planleggingsprosessen
    • kan utforme både en veg- og en jernbanestrekning
    • kan vurdere avvikling og kapasitet både langs strekninger og i vegkryss
  • Required preliminary courses

    Forelesninger, labundervisning, prosjektarbeid, samt individuelt arbeid.

  • Learning outcomes

    • Obligatorisk labundervisning i NovaPoint.
    • 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen vegplanlegging. Gjøres individuelt.
    • 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen jernbaneteknikk. Gjøres individuelt.
    • Obligatorisk øving innen trafikktelling. Gjøres i grupper på 3-4 personer.
    • 3 av 4 obligatoriske øvinger innen trafikkteknikk. Gjøres individuelt.
    • Obligatorisk prosjektoppgave. Gjøres i grupper på 4 personer.

  • Teaching and learning methods

    The thesis can be written individually or in groups of two students.

    The students are required to draw up a project description with an associated progress plan. All project descriptions must be approved by the course coordinator within the given deadlines.

    Each student or group of students will be assigned a supervisor for the master’s project. The supervisor may be internal or external to the organisation. Up to 25 hours of supervision is normally available per project. The scope will depend on the subject area and working methods concerned. The supervision is intended to ensure satisfactory work progress and quality. After the project description has been approved by the course coordinator, the student/group of students, main supervisor and any co-supervisors will enter into an agreement that regulates responsibilities and rights issues, time frames and availability. When a group of students work together, the thesis must include an appendix that documents each student’s contribution.

    Students meet for seminars during the period they are working on the master’s thesis. The seminars give them an opportunity to share experience from their own project work. Students will take part in academic discussion and practise structuring and wording academic reasoning and convey constructive criticism. Presenting their work and receiving feedback from fellow students and teachers are important parts of the seminars. The seminars will be held digitally or through physical attendance on campus.

    Detailed guidelines for the master’s thesis will be published on OsloMet’s learning platform.

  • Course requirements

    Hjelpemidler som ligger vedlagt eksamensoppgaven, skrive- og tegnesaker, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

  • Assessment

    Gradert skala A-F.

  • Permitted exam materials and equipment

    En intern sensor, ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Grading scale

    Daniel Bjerkan

  • Examiners

    Grunnlagsemne i statistikk