EPN-V2

MABIO5100 Bacteriology and Antimicrobial Resistance Course description

Course name in Norwegian
Bakteriologi og antimikrobiell resistens
Study programme
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine, elective modules
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Formålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å bidra aktivt i forskning innen bakteriell diagnostikk og i bekjempelse av antimikrobiell resistens i helsetjenesten og i samfunnet for øvrig. Emnet gir et bredt teoretisk grunnlag innen medisinsk bakteriologi og omfatter historikk, teknologi og fremtidige helsemessige utfordringer. Fokus er på de vanligste bakterielle infeksjonssykdommene og antibiotikaresistens.

Med introduksjon av nye diagnostiske verktøy i klinisk mikrobiologi øker behovet for helsepersonell med inngående kunnskap om teknologiens nye anvendelsesområder og endret praksis. Emnet fokuserer derfor også på sammenhengene mellom klinikk, diagnostikk og epidemiologi for bedre å kunne møte forestående tekniske endringer og fremveksten av resistens mot antimikrobielle agens.

Recommended preliminary courses

The course consists of several e-learning modules, which include videos, lectures, and knowledge tests based on the written syllabus. There will also be two compulsory two-day sessions where the subject matter will be presented in plenary lectures with subsequent discussions. The sessions also include seminars for student presentations.

The students choose their in-depth assignment from a selection of topics in the first sessions, and work with this independently or in groups until the next and last session. The in-depth assignments are presented to the other students as oral presentations or poster presentations.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
  • har avansert kunnskap om virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
  • har inngående kunnskap om biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
  • har inngående kunnskap om margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
  • har inngående kunnskap om behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
  • har inngående kunnskap om kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
  • har inngående kunnskap om anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
  • har bred kunnskap om kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlingsplanlegging og kvalitetssikring
  • kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
  • kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
  • har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging og strålebehandling
  • kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggingsfasen for å vurdere behandlingsopplegg ut fra gitte vurderingskriterier
  • kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av fraksjoneringsmønster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlingsplanlegging ved stråleterapi
  • kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag og onkologi knyttet til problemstillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
  • kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
  • har innsikt i og kan identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse ved ferdighetstreninger, workshops og timeplanlagt gruppe- og prosjektarbeid

Course requirements

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Kombinert eksamen bestående av to deler:

1. Individuell prosjektoppgave, 3000 ord (+/- 20 %) 2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer

Det gis én samlet karakter. Eksamensdelene vektes likt ved fastsetting av karakter. For å bestå eksamen må begge eksamensdelene være bestått (A-E). Dersom skriftlig eksamen er vurdert til F, må denne tas på nytt. Dersom prosjektoppgaven er vurdert til F, kan studenten levere bearbeidet versjon til ny eksamen én gang.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser

Grading scale

The purpose of this course is to make the students capable of actively contributing to research in bacterial diagnostics and combating antimicrobial resistance in the health services and society at large. The course provides a broad theoretical basis in medical bacteriology and comprises history, technology, and future health-related challenges. Emphasis is placed on the most common bacterial infectious diseases and antibiotic resistance.

With the introduction of new diagnostic tools in clinical microbiology, there is an increasing need for health personnel with extensive knowledge of technology's new areas of applications and changed practices. The course therefore also focuses on the connections between clinical practice, diagnostics, and epidemiology to better be able to face imminent technical changes and the emergence of resistance to antimicrobial agents.

Examiners

The student must have been admitted to the study programme. The course is also offered as an individual course.