EPN-V2

MABIO5000 Computed Tomography Course description

Course name in Norwegian
Computertomografi (CT)
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
  • Introduction

    CT is a diagnostic imaging examination method, which uses ionising radiation to produce cross-sectional images, so that the bodily structures can be viewed in different planes.

    The course comprises the following main topics:

    1) Radiation protection 2) CT technology 3) Contrast agents 4) Quality control and image quality parameters 5) Work station and image processing 6) Patient doses, reference values, protocol development

  • Recommended preliminary courses

    Bestått/ikke bestått.

  • Required preliminary courses

    Bestått andre studieår eller tilsvarende.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap:

    Studenten

    • har bred kunnskap om aktuelle sykdommer, skader og patologiske tilstander og behandlingsformer til de vanligste sykdommene innen kirurgi
    • har bred kunnskap om sykdommers påvirkning på de grunnleggende behov
    • har bred kunnskap om avsluttende behandling og dødsprosessen
    • har bred kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering
    • har bred kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og styrke pasientens egne ressurser i sykdomsforløpet
    • har bred kunnskap om sykepleiediagnoser og dokumentasjonssystemer
    • har kunnskap om yrkesetikk, verdighet og integritet
    • har kunnskap om sammenhengen mellom kultur, kropp og sykdom
    • har bred kunnskap om pårørendes betydning for pasientens helse og livskvalitet
    • har kunnskap om helselovgivningen: fordeling av myndighet, internkontroll, skader/uhell, rett til øyeblikkelig vurdering og behandling
    • har bred kunnskap om kunnskapsbasert praksis
    • har kunnskap om organisasjon og ledelse i spesialisthelsetjenesten
    • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid

    Ferdigheter:

    Studenten

    • kan kommunisere og samhandle med pasienter og deres pårørende underveis i sykdomsforløpet
    • kan utføre systematiske observasjoner, identifisere og vurdere pasientens sykepleiediagnoser
    • kan planlegge, prioritere og utføre sykepleieintervensjoner og evaluere disse
    • kan gjennomføre praktiske prosedyrer etter gjeldende retningslinjer
    • kan anvende dokumentasjonssystemet og dokumentere i forhold til faglige og juridiske krav
    • kan vurdere laboratorieresultater
    • kan forberede pasienten til undersøkelse eller behandling
    • kan anvende relevante resultater fra forskning knyttet til målgruppen, og kan treffe begrunnede handlingsvalg
    • kan håndtere legemidler i tråd med gjeldende helselovgivning
    • kan beherske aktuell medisinsk teknologi
    • kan anvende ulike kartleggingsverktøy i pasientbehandlingen
    • kan identifisere ulike etiske problemstillinger og dilemmaer, gjøre etiske overveielser, ivareta pasientens verdighet og integritet og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
    • kan organisere, lede og koordinere sykepleie til en gruppe pasienter
    • kan samarbeide med andre yrkesgrupper
    • studenten har et godt håndlag i utførelse av sykepleie

    Generell kompetanse:

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre sykepleiefaglige arbeidsoppgaver i spesialisthelsetjenesten
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til etiske utfordringer (verdighet og integritet)
    • har innsikt i avanserte medisinske prosedyrer og bruk av avansert medisinskteknisk utstyr
    • kan utveksle synspunkter for å fremme fagutvikling i praksis

  • Teaching and learning methods

    The course is web-based, and requires independent activity on the part of the students. Students are offered introduction material in the form of short texts and instruction videos in skills-oriented topics. Theoretical topics are presented through introductory texts with pertaining reading lists. Written assignments about CT modality are handed out for each topic.

    The work and teaching methods comprise digital lectures, participation in digital discussion forums, skills training, seminar(s) and written assignments.

    Digital lectures

    In this course, traditional lectures are replaced by text, images, audio, videos, video-clips, real-slide-show, PowerPoint presentations, etc., which are carefully adapted to the individual learning situations.

    Skills training

    Skills training will consist of work on CT modality and work on the programme’s own website.

    Digital discussion forums

    The student will participate in discussions and supervise/teach fellow students or colleagues.

    Seminars

    Two seminars are arranged in the course (one each semester). The seminars comprise lectures, demonstrations, discussions, and group work.

  • Course requirements

    The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

    • 8 individual written assignments. The scope of the assignments vary from 1,500 to 3,500 words, with the exception of coursework relating to quality control, in which the student can write as much as he/she wants.

    The students are offered written supervision before the submission of all the assignments. The right to written supervision lapses if the student does not submit the assignment by the given deadline.

  • Assessment

    Exam content: The learning outcomes

    Exam form: Individual written home exam, 6 hours.

  • Permitted exam materials and equipment

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

    For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

    • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
    • 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
    • Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

    Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.

  • Grading scale

    Ikke relevant.

  • Examiners

    One external and one internal examiner will assess at least 20% of the exam papers. Two internal examiners assess the remaining students. The external examiner’s assessment shall benefit all students.