EPN-V2

MABIO4810 Molecular Pathology Course description

Course name in Norwegian
Molekylærpatologi
Study programme
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine, elective modules
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

The course forms a theoretical and practical basis for being able to assess choices and perform molecular analyses of genetic changes in cancer cells, both in diagnostics and research. This comprises advanced immunological, biochemical, cell and molecular biology methods. A selection of these methods are used in the practical work.

Recommended preliminary courses

Emnet omfatter fordypning i hvordan utforming av objekter kan redusere funksjonsproblemer. Det legges vekt på kartlegging, analyse, praktisk utprøving og evaluering av løsninger på individ- og tjenestenivå.

Required preliminary courses

Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine. The course is also offered as an individual course, with the same admission requirements as for the specialisation.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can critically assess the choice of material and method for molecular diagnostics
  • can account for possibilities and limitations associated with the use of advanced molecular analyses
  • can discuss results of molecular analyses against clinical relevance

Skills

The student

  • can use and critically interpret results from selected methods in molecular pathology in an independent manner
  • can work on the basis of knowledge of their own area of diagnostics and research
  • can independently assess the suitability of molecular pathology methods in a clinical context

General competence

The student

  • can critically assess relevant molecular pathology methods in biomedical research and diagnostics
  • can critically assess, discuss and disseminate advanced research literature
  • can help to implement molecular pathology methods in their own field

Teaching and learning methods

The course is largely web-based and includes digital lectures, digital group assignments and self-study. The course also comprises a compulsory three-day session at OsloMet that includes skills training in the form of laboratory courses. The group assignments include oral presentations where students receive feedback on their work from fellow students and the lecturer.

Course requirements

The following must have been approved in order for the student to take the exam:

  • minimum attendance of 80% at scheduled digital lectures
  • minimum attendance of 80% at campus-based session

Assessment

Bacheloroppgave over et faglig relevant emne, hvor vitenskapsteori og forskningsmetode står sentralt. Eksamensformen skal gi rom for at studenten kan bruke erfaringer fra praksisstudier.

Studiepoeng fra rammeplan er:

  • Hovedemne 1 - 7 stp.
  • Hovedemne 2 - 4 stp.
  • Hovedemne 3 - 1 stp.
  • Hovedemne 4 - 3 stp.

Permitted exam materials and equipment

Opptak til studiet.

Grading scale

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om sykepleiers rolle og ansvar innenfor et utvalgt fordypningsområde
  • har bred kunnskap om sykepleieforskning og annen relevant forskning og fagutvikling innenfor valgte fordypningsområde

Ferdigheter

Studenten

  • kan definere kliniske problemstillinger som er relevante for fagutvikling i sykepleie
  • kan gjennomføre systematisk litteratursøk
  • kan avklare begrep, kan analysere og vurdere ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer
  • kan gjennomføre en selvstendig, avgrenset litteraturstudie under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan presentere fagstoffet på en selvstendig, logisk og systematisk måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle og argumentere for styrker og svakheter ved løsning eller belysning av valgte fordypningstema
  • kjenner til yrkesetiske problemstillinger og kan bidra til planlegging av fagutvikling i klinisk praksis

Examiners

Forelesninger, seminarer, veiledning, og selvstudier.

Admission requirements

Studenten må ha bestått VETEK6000.

Overlapping courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om individuell tilrettelegging, tilgjengelighet og kompenserende teknologi
  • har inngående kunnskap om teknologi og teknikker i en samfunnsmessig kontekst som er relevante for individuell tilrettelegging og tilgjengelighet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere faglige og etiske problemstillinger knyttet til tilgjengelighet, tilrettelegging og universell utforming for personer med nedsatt funksjon
  • kan identifisere, analysere, gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet individuell tilrettelegging, både til spesialister og allmennheten
  • kan kritisk vurdere etiske problemstillinger knyttet til individuell tilrettelegging og tilgjengelighet
  • kan bidra til kunnskapsutvikling og innovasjon i samarbeid med brukere, tjenesteapparat, forsknings- og utviklingsmiljøer og næringsliv