Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4810 Molecular Pathology Course description
- Course name in Norwegian
- Molekylærpatologi
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
The course forms a theoretical and practical basis for being able to assess choices and perform molecular analyses of genetic changes in cancer cells, both in diagnostics and research. This comprises advanced immunological, biochemical, cell and molecular biology methods. A selection of these methods are used in the practical work.
-
Recommended preliminary courses
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til vurdering i emnet:
- Gjennomføre individuell simulert gynekologisk undersøkelse og innsetting av spiral samt subdermal innsetting av p-stav.
- Plan for praksis: Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås. Det gis en veiledning på planen.
- Faglig skriftlig oppgave i gruppe på inntil tre studenter og inntil 1500 ord, og skal være godkjent før muntlig presentasjon for praksis- eller fagfellesskapet. Studentene skal ta initiativ til en obligatorisk veiledning.
- Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner: Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i praksisstudier slik at kvantitetskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA3
- Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier
Veiledning i praksisstudier
Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor på praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Praksisveileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i forventningssamtale og midtvurdering. Forventningssamtalen kan foregå individuelt eller i grupper. Universitetets veileder tar initiativ til en veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted. Ved behov kan vurderinger og gruppesamtaler foregå digitalt.
-
Required preliminary courses
Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine. The course is also offered as an individual course, with the same admission requirements as for the specialisation.
-
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can critically assess the choice of material and method for molecular diagnostics
- can account for possibilities and limitations associated with the use of advanced molecular analyses
- can discuss results of molecular analyses against clinical relevance
Skills
The student
- can use and critically interpret results from selected methods in molecular pathology in an independent manner
- can work on the basis of knowledge of their own area of diagnostics and research
- can independently assess the suitability of molecular pathology methods in a clinical context
General competence
The student
- can critically assess relevant molecular pathology methods in biomedical research and diagnostics
- can critically assess, discuss and disseminate advanced research literature
- can help to implement molecular pathology methods in their own field
-
Teaching and learning methods
The course is largely web-based and includes digital lectures, digital group assignments and self-study. The course also comprises a compulsory three-day session at OsloMet that includes skills training in the form of laboratory courses. The group assignments include oral presentations where students receive feedback on their work from fellow students and the lecturer.
-
Course requirements
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- minimum attendance of 80% at scheduled digital lectures
- minimum attendance of 80% at campus-based session
-
Assessment
Emnet bygger videre på MAJO4000 Jordmorfag og familiedannelse og MAJO4100 Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter og består av kliniske studier tett knyttet opp til samme tematikk. Studenten skal videreutvikle sine teoretiske perspektiver og kunnskaper gjennom refleksjon og kliniske vurderinger, jmf ‘Kvantitetskrav’.
Studenten skal oppøve kliniske ferdigheter og vurderinger knyttet til jordmors funksjons- og ansvarsområder i svangerskaps- og barselomsorg. Studenten skal også få innblikk i jordmors veiledningsansvar og funksjon ved ungdomshelsestasjoner (3 dager) og virksomhet relatert til kvinners reproduktive og seksuelle helse (4 dager).
MAJOPRA10/B og MAJOPRA20/B har en ramme på 20 uker, som fordeles med 10 uker i MAJOPRA10/B og 10 uker i MAJOPRA20/B. Kullet deles i to, der ene delen tar MAJOPRA20/B først, etterfulgt av MAJORA10. Den andre delen tar omvendt rekkefølge.
-
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
-
Grading scale
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan vurdere betydningen av fysiologiske og psykososiale aspekter ved svangerskap og barseltid
- kan vurdere sammenheng mellom de ulike levevaneområdene (fysisk aktivitet, kosthold, alkohol og andre rusmidler), mors og barns helse og risiko for fødselsutfall, og kan benytte denne kunnskapen til å veilede og støtte kvinnen i å ta gode valg
- kan drøfte hvordan svangerskap kan påvirke seksuell helse, relasjon til partner og parforholdet
- kan vurdere kommunikasjon, relasjonsbygging, samt helsepedagogiske metoder relevant for jordmorfaget i svangerskapsomsorgen
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke relevante metoder for å veilede, informere og undervise om seksualitet og seksuell og reproduktiv helse og rettigheter i et livsløpsperspektiv
- kan bruke relevante metoder for prevensjonsveiledning, rekvirering og administrering av alle typer prevensjonsmidler samt kan sette inn og fjerne spiral og subdermal p-stav
- kan bruke relevante metoder for enkel gynekologisk undersøkelse, herunder gjennomføre livmorhalsprøve
- kan analysere og bruke relevante metoder for å veilede og forberede den gravide og eventuell partner til fødsel og foreldrerolle
- kan analysere og bruke relevante metoder for å identifisere avvik i svangerskap, hos det nyfødte barnet, og ved amming/morsmelk produksjon og ved behov sette i verk hensiktsmessige tiltak, tilkalle nødvendig faglig ekspertise og/eller henvise videre under veiledning
- kan gjennomføre prosedyre for gynekologisk undersøkelse relevant for jordmorfaget
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter med åpenhet og respekt til å utøve kultursensitiv omsorg for seksuell og reproduktiv helse i et livsløpsperspektiv
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å fremme helse og forebygge utvikling av uhelse på individnivå
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å avdekke voldserfaringer og vold i nære relasjoner, samarbeide med andre profesjoner ved avdekking av vold og henvise videre ved behov
-
Examiners
Arbeids- og undervisningsformene består av ferdighetstrening/simulering og brukerrettede praksisstudier i kommunehelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og/eller privat jordmortjeneste, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.
-
Target group and admission
Vurderte praksisstudier, med midt- og sluttvurdering
-
Overlapping courses
Ikke relevant