Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4600 Statistics, Quality Control and Quality Assurance Course description
- Course name in Norwegian
- Statistikk, kvalitetskontroll og kvalitetssikring
- Study programme
-
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se fagplanen.
Required preliminary courses
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 1 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:
Arbeidskrav 1
Undervisningsplan med begrunnelse utformes i gruppe, omfang 500 ord +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å anvende læringsteori og didaktisk tenkning.
Arbeidskrav 2
Studentene deltar i lesegruppe med medstudenter. Utvalgte fagtekster leses og diskuteres. Formålet med arbeidskravet er å få øving i å lese og diskutere forskningsbasert pedagogisk litteratur.
Arbeidskrav 3
Grunnleggende ferdigheter, språk og læring, er en flerfaglig skriftlig gruppeoppgave i pedagogikk og elevkunnskap, matematikk og norsk (6 000 ord +/- 10 %) med påfølgende muntlig gruppefremføring (10-15 minutter). Bruk av digitale verktøy inngår både i den skriftlige teksten og den muntlige framføringa. Formålet med arbeidskravet er trening i observasjon og utvikling av kompetanse i å tolke observasjoner knyttet til teoretiske perspektiver, samt at studentene skal lære å bruke digitale verktøy. Innholdet i arbeidskravet baseres på observasjoner i praksis og relevant faglig teori.
Dersom den skriftlige delen på arbeidskrav 3 ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til. Dersom studentene ikke møter til den muntlige framføringen, eller denne ikke blir godkjent, kan de etter nærmere vurdering få en ny mulighet til å presentere gruppeoppgaven.
Målform: valgfri
Obligatorisk 4: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 % av forelesninger/faglige aktiviteter knyttet til dette emnet. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.
Fagovergripande tema
I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaene på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 1 er følgende faglige aktiviteter:
- forskningsmetode (observasjon)
- språk, læring og grunnleggende ferdigheter (arbeidskrav 3)
- lesegruppe
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.
Learning outcomes
Ingen hjelpemidler.
Teaching and learning methods
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Course requirements
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- Practical execution of a statistics assignment in groups of 3-4 students. The assignment is carried out with the help of relevant analysis programs used in the course.
Assessment
Emne 1 består av følgende temaer med undertemaer:
Tema 1: Lærerrollen
- sentrale læreroppgaver
- læreridentitet
- observasjon i klasserommet
Tema 2: Didaktikk
- skolens samfunnsmandat
- læreplanen
- planlegging og gjennomføring av undervisning
Tema 3: Læring
- læringsteorier
- språk og læring
- grunnleggende ferdigheter
Tema 4: Det mangfoldige klasserommet
- sentrale religioner og livssyn i Norge
- norsk livssynshistorie
- elevens rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Permitted exam materials and equipment
A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
All answers are assessed by one examiner. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Admission requirements
The course is offered as an individual course. Admission requirements:
Bachelor’s degree or equivalent degree in medical laboratory sciences, pharmacy, biotechnology, chemical engineering or molecular biology.
Overlapping courses
None.