Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4500 Nuclear Medicine Course description
- Course name in Norwegian
- Nukleærmedisin
- Study programme
-
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine, elective modulesMaster´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course deals with nuclear medicine methods for diagnostics and treatment of diseases. Emphasis is placed on knowledge of radiation protection, and the medical areas of application of different types of ionising radiation. The course also focuses on nuclear medicine imaging and detection principles and on how radiopharmaceuticals are produced and prepared in a sterile manner in nuclear medicine units. Discussion and reflection on the ethical challenges associated with work in nuclear medicine units is also an integral part of the course.
Nuclear medicine methods belong to the category molecular imaging, while other methods in this category are covered by the course MABIO4700 Molecular Imaging.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme. The course is also offered as an individual course.
Learning outcomes
Emnet omhandler barn og unges oppvekstsvilkår i dagens samfunn, og hvilken betydning disse kan få for opplæringen. Emnet omhandler også fysisk, psykisk og sosial utvikling i et livsløpsperspektiv.
Teaching and learning methods
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Course requirements
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- minimum attendance of 80% at seminars and scheduled group work
- minimum attendance of 90 % at the laboratory course
- individual practical test, approx. 2 hours
- individual project assignment about a nuclear medicine topic, up to 6,000 words
Assessment
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, erfaringsdeling i plenum og i grupper, prosessuell undervisning, individuelt arbeid og gruppearbeid.
Praksis
5 dager yrkesfaglig praksis.
Permitted exam materials and equipment
- Individuell skriftlig tverrfaglig oppgave i selvvalgt fordypningsområde innen eget primæryrke og profesjonsfag. Omfang: 1000 ord (+/- 10 %).
- Individuell logg med digital dokumentasjon av arbeidsprosesser knyttet opp mot yrkesfaglig praksis. Omfang: 300 ord (+/- 10 %) + digital dokumentasjon.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.
Grading scale
Individuell hjemmeeksamen uten tilsyn, 3 dager. Omfang: 2000 ord (+/- 10%).
Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.
Ny og utsatt eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Pensumliste
Aagre, W. (2014). Ungdomskunnskap: Hverdagslivets kulturelle former (2. utg.). Bergen: Fagbokforl.[Kap. 2 og 4 (82 sider)]
Aalen, I. (2013). Å vokse opp i sosiale medier. Bedre skole, (3), 11-16. [6 sider]
Berg, N. B. J. (2012). Føre var! Forebyggende psykisk helsearbeid i skolen . Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 1-8 (125 sider)]
Daae-Qvale, I. (2009). Minoritetselever i videregående skole. I K. Eide (Red.), Over profesjonelle barrierer: Et minoritetsperspektiv i psykososialt arbeid med barn og unge (s. 101-126). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 5 (25 sider)]
Flaten, K. & Sollesnes, T. (2016). Oppvekst og miljø: Barn og unges utvikling . Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Frønes, I. & Brusdal, R. (2010). Livsløp, generasjoner og sosial endring. I I. Frønes, & L. Kjølsrød (Red.),Det Norske samfunn (6. utg., s. 393-413). Oslo: Gyldendal akademisk.[20 sider]
Glasdam, S., Appel Esbensen, B., Andersen-Ranberg, K. & Dansk, S. (2009). Gerontologi: Livet som ældre i det moderne samfund . København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck ; Dansk sygeplejeråd.[s. 31-59, 123-147 (52 sider)]
Hiim, H. (2013). Praksisbasert yrkesutdanning: Hvordan utvikle relevant yrkesutdanning for elever og arbeidsliv? Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 3, 5, 6, 7 og 8 (129 sider)]
Holm, M. S. & Husebø, S. (2015). En verdig alderdom: Omsorg ved livets slutt . Bergen: Fagbokforl.[Kap. 1, 4, 6, 21-24 (68 sider)]
Høihilder, E. K. & Lingås, L. G. (2014). Pedagogikk 8.-13. trinn: Profesjonsutdanning av lærere . Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 6, 10-12 (55 sider)]
Manger, T. (2013). Livet i skolen: Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap: Bind 1. Undervisning og læring (2. utg.). Bergen: Fagbokforl.[Kap. 5-10 (205 sider)]
Nicolaysen, G. & Holck, P. (Red.). (2014). Kroppens funksjon og oppbygning (2. utg.). Oslo: Gyldendal.[s. 50-52, 271-274, 280-281 (7 sider)]
Nordbotten, G. L. M. N. (2014). Barns fysiske utvikling: Hvordan stimulere barns fysiske utvikling (2. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.[150 sider]
Staksrud, E. (2012). Digitale borgere. I K. Morvik (Red.), Å vokse opp (s. 88-90). Oslo: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
Westrheim, K. (2013). Den flerkulturelle skolen. I R. J. Krumsvik, & R. Säljö (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning: En antologi (s. 383-415). Bergen: Fagbokforl.[32 sider]
Emnet omfatter mellom 900-1050 sider (938 sider er angitt i pensum)
Selvvalgt litteratur tilsvarende ca. 150 sider
Anbefalt litteratur:
Erikson, E. H. & Krogh, K. V. (2000). Barndommen og samfunnet (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Gulbrandsen, L. M. (2006). Oppvekst og psykologisk utvikling . Oslo: Universitetsforl.[Kap. 1, 2, 5 og 7]
Lillejord, S., Nordahl, T. & Manger, T. (2013). Livet i skolen: Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap: Bind 2. Lærerprofesjonalitet (2. utg.). Bergen: Fagbokforl.[Kap. 2, 3 og 4]
Myhre, R. (1996). Grunnlinjer i pedagogikkens historie (2. utg.). Oslo: Ad notam Gyldendal.
Thuen, H. (2012). Fra lydighetsbarn til forhandlingsbarn - foreldrenes utfordringer. I K. Morvik (Red.), Å vokse opp (s. 37-40). Oslo: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
(Pensumliste ajour: 19.12.2016 Gjennomgått av Biblioteket, Kjeller (sju), APA-stil)
Examiners
Emnet omhandler endringer gjennom menneskets livsløp, med spesielt fokus på barn og unges utvikling og oppvekstsvilkår.
Temaer
- barn og unges oppvekstsvilkår
- utviklingspsykologi i et livsløpsperspektiv
- sosialisering
- ungdomskultur
- sosiale medier
- ungdom og psykisk helse
- barn og unges rettigheter
- læringsmiljø
- kartlegge ulike programmer knyttet til godt skolemiljø
- fysiske, psykiske og sosiale endringer i et livsløpsperspektiv
- den flerkulturelle skolen
- dokumentasjonsarbeid i skole og arbeidsliv