Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4500 Nuclear Medicine Course description
- Course name in Norwegian
- Nukleærmedisin
- Study programme
-
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine, elective modulesMaster´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course deals with nuclear medicine methods for diagnostics and treatment of diseases. Emphasis is placed on knowledge of radiation protection, and the medical areas of application of different types of ionising radiation. The course also focuses on nuclear medicine imaging and detection principles and on how radiopharmaceuticals are produced and prepared in a sterile manner in nuclear medicine units. Discussion and reflection on the ethical challenges associated with work in nuclear medicine units is also an integral part of the course.
Nuclear medicine methods belong to the category molecular imaging, while other methods in this category are covered by the course MABIO4700 Molecular Imaging.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme. The course is also offered as an individual course.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has in-depth knowledge of radioactive pharmaceuticals’ chemical, biological, and pharmacokinetic properties
- has advanced knowledge of the most common clinical examinations and therapies in nuclear medicine, and the relevance of these methods in relation to various diseases and disease mechanisms
- has advanced knowledge of nuclear medicine imaging and processing
- has in-depth knowledge of what characterises the different types of radiation
- has in-depth knowledge of the principles of quality control of nuclear medicine equipment and specimens
- has in-depth knowledge of preparation of radiopharmaceuticals
- is capable of describing applicable radiation protection provisions in the field of nuclear medicine
Skills
The student is capable of
- applying medical-technical equipment in nuclear medicine units
- mastering routine quality control of equipment and specimens
- mastering aseptic work techniques and knows how to protect him/herself and others against contamination and infection when preparing radiopharmaceuticals
- is capable of using safety equipment when handling radioactivity
Competence
The student is capable of
- familiarising him/herself with and taking a critical approach to new methods and apparatuses used in nuclear medicine with particular emphasis on their areas of application, possibilities, and limitations.
Teaching and learning methods
Work and teaching methods include lectures, laboratory courses, practical exercises, seminars, group work, guided tours of nuclear medicine units, and self-study.
Course requirements
Emnet bygger på og utdyper emne SYKK/SYKPPRA20. I dette emnet får du oppøve selvstendighet i å planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til akutt, og kronisk syke pasienter. Forebygging av komplikasjoner og tidlig oppdagelse av forverringer i pasientens tilstand er sentralt. Kvalitetsutvikling, pasientsikkerhet og etikk inngår i emnet.
Assessment
Bestått emne
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
- SYKK/SYPP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
- del 1 fra SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom
eller tilsvarende.
Permitted exam materials and equipment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for pasientforløp ved aktuell sykdom og behandling
- kan, under veiledning, bidra til likeverdige sykepleietjenester uavhengig av pasienter kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
- kan forklare betydningen av ernæring ved sykdom og utfordringer med fedme, feilernæring og sykdomsrelatert underernæring
- kan vurdere faktorer som er forbundet med økt risiko for pasientskade eller uønskede hendelser og bidra i arbeidsprosesser for å fremme kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
- kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg
- kan gjøre rede for pårørendes betydning for pasienters helse og livskvalitet både når det gjelder majoritets- og minoritetskulturer
Ferdigheter
Studenten
- kan tolke pasienters opplevelser og reaksjoner som utrygghet, frykt, ubehag og utmattelse
- kan anvende kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
- kan utføre og begrunne sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp og behandling i sykepleieutøvelse
- kan identifisere tegn til endringer/forverring på et tidlig tidspunkt, og iverksette nødvendige tiltak
- kan anvende nasjonale kunnskapsbaserte fagprosedyrer og nasjonale retningslinjer
- kan anvende ulike tilnærminger og metoder innen helseveiledning tilpasset den enkeltes behov
- kan kommunisere på tvers av språkbarrierer ved hjelp av profesjonell tolk
- kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelig metoder for å belyse en avgrenset problemstilling relevant for praksisstedet
- kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hvordan uønskede hendelser kan oppstå og kan diskutere dette opp mot faglig forsvarlighet i sykepleieutøvelse
- kjenner til kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie
- kan identifisere ulike etiske problemstillinger og dilemmaer, gjøre etiske overveielser, ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
- kjenner til nytenkning innen e-helse, velferds- og omsorgsteknologi
- kan reflektere over praksisstedets rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
- kan reflektere over sammenhengen mellom pakkeforløp, pasientsikkerhet og likeverdige helsetjenester
Grading scale
Praksisstudier: gjennomføres enten i praksisfeltet psykisk helse og rus eller i hjemmebaserte tjenester (7 uker).
Examiners
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern.