Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4410 Genomic Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Genomisk analyse
- Study programme
-
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in BiomedicineMaster´s Programme in Pharmacy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course discusses theoretical and practical aspects of modern DNA technology applied to detect genetic variation in the human genome (DNA), including NGS methods and analysis of NSG data. It provides knowledge about both normal variation and variation relating to predisposition for diseases. The laboratory part comprises a practical introduction to PCR method, DNA sequence analysis, DNA fragment analysis, and quantitative PCR (qPCR, analysis of gene expression). The practical part includes exercises using basic bioinformatics tools (e.g. BLAST) for the analysis of DNA and RNA sequence data. Students will also be introduced to important databases such as GenBank.
Required preliminary courses
Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine. The course is also offered as an individual course if there are vacant places. The admission requirements are the same as for the specialisation.
Learning outcomes
Studentene gjennomfører et IT-prosjekt i samarbeid med et relevant helsefaglig miljø, for eksempel på Fakultet for Helsefag ved OsloMet, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter.
I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder). Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektstart.
Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved det aktuelle fagmiljøet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode.Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal oppholdet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Teaching and learning methods
Ingen ut over opptakskrav.
Course requirements
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan identifisere og diskutere sentrale problemstillinger knyttet til e-Helse og helseteknologi.
- har en grunnleggende forståelse av prosesser og organisatoriske strukturer innen helsevesenet
- har en grunnleggende forståelse av regelverk og krav til etikk, sikkerhet og personvern som ligger til grunn innenfor e-Helse og helseteknologi.
Ferdigheter
Studenten:
- behersker fundamentale helsefaglige begreper og kan kommunisere med helsepersonell ved hjelp av disse begrepene.
- kjenner de viktigste utviklingsmetodene som benyttes innen helseteknologi.
- kan løse praktiske industri-relevante eller samfunnsrelevante problemer knyttet til e-Helse og helseteknologi.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende tekniske prinsipper sammen med en grunnleggende forståelse av helsefag for å løse relevante problemer innen Helseteknologi og eHelse
- kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om problemstillinger innenfor fagområdene helseteknologi og eHelse
- kan gjøre en vurdering av hvordan et eHelse-prosjekt må forholde seg til regelverk, etikk, sikkerhet og personvern.
Assessment
Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide individuelt eller i grupper på opp til fem studenter.
Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- Emnet starter med en obligatorisk introduksjonssamling.
- En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
- En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektet kan starte.
- Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
- Muntlig presentasjon midtveis i semesteret, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.
Fristene for prosjektskissen og møtereferater vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
Grading scale
Skriftlig prosjektrapport (100% av karakteren)
Skriflig prosjektrapport levert på slutten av semesteret. individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 3000 ord +/-10 %
Normalt får alle i gruppen samme karakter, men under eksepsjonelle omstendigheter kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering.
Eksamensresultat kan påklages.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Admission requirements
Gradert skala A-F.
Overlapping courses
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.