EPN-V2

MABIO4400 Genomic Analysis Course description

Course name in Norwegian
Genomisk analyse
Study programme
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine, elective modules
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

The course discusses theoretical and practical aspects of modern DNS technology applied to detect genetic variation in the human genome (DNS), including NGS (Next Generation Sequencing) methods. It focuses on normal variation and variation in connection to predisposition for diseases. The laboratory part comprises a practical introduction to PCR method, DNA sequence analysis, DNA fragment analysis, and quantitative PCR (qPCR, analysis of gene expression). The practical part includes exercises with basic bio informatics tools for the analysis of DNA, RNA, and amino acids sequence data. The bioinformatics part also provides an introduction to the analysis of NGS data, including with the aid of RStudio.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme. The course is also offered as an individual course.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence

Knowledge

The student has

  • in-depth knowledge of structural and molecular variation, such as sequence, length, and copy number variation, and mechanisms leading to genetic variation
  • advanced knowledge of genetic variation that can lead to disease
  • in-depth knowledge of screening methods that are used in medical genetics and high-throughput methods used for molecular genetic research
  • advanced knowledge of the principles behind methods and their areas of application
  • specialised insight into the areas of application for selected bioinformatics tools for DNA and RNA analyses.

Skills

The student is capable of

  • carrying out independent basic analyses using the PCR technique, DNA sequencing, fragment analysis and qPCR
  • independently assessing the suitability of methods and using this in the development of diagnostic methods
  • understanding and interpreting quantitative qPCR results in an independent manner
  • using basic bioinformatics tools in the development of methods and analysis of NGS data

Competence

The student is capable of

  • familiarising him/herself with and taking a critical approach to new methods and apparatuses used in biomedicine (including NGS platforms), with a view to their areas of application, possibilities, and limitations

Teaching and learning methods

Ingen.

Course requirements

Læringsutbyttebeskrivelser knyttet til tema 4 ¿det mangfoldige klasserommet¿ i kursiv. Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om klasseledelse og utvikling av et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
  • har kunnskap om forholdet mellom identitet, livssyn og verdier hos elever
  • har kunnskap om profesjonsetiske dilemmaer
  • har kunnskap om forebygging av udemokratiske holdninger og gruppefiendtlighet
  • har brei kunnskap om varierte arbeids- og vurderingsformer inkludert digitale læringsressurser for elevene
  • har kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst
  • har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkludering og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om sosialisering og betydningen av motivasjon og selvoppfatning for læring
  • har kunnskap om hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring
  • har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og barn i vanskelige livssituasjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse
  • kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
  • kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt
  • kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag
  • kan analysere og håndtere profesjonsetiske dilemmaer i skolen
  • kan kommunisere og samarbeide med elever og foresatte i en mangfoldig og pluralistisk skole

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglige og sosialt inkluderende fellesskap i skolen
  • har innsikt i skolens ansvar for alle elevers mestring i et mangfoldig og pluralistisk samfunn

Assessment

Se fagplanen.

Permitted exam materials and equipment

None

Grading scale

Ingen hjelpemidler tillatt.

Examiners

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.