Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4200 Methods in Biochemistry and Cell Biology Course description
- Course name in Norwegian
- Biokjemiske og cellebiologiske metoder
- Study programme
-
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course forms a theoretical and practical basis for assessing choices and methods that are relevant both in current and future medical diagnostics and research. This comprises immunological, biochemical, cell and molecular biology methods. A selection of these methods are used in the practical work.
Recommended preliminary courses
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme. The course is also offered as an individual course.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of selected methods in biochemistry and cell biology, their possibilities and limitations
- is capable of discussing theory and principles for advanced in vivo and in vitro protein analyses
- has up to date knowledge of proteomics
- has knowledge of advanced microscopy techniques and their areas of application
- has advanced knowledge of different methods for preparation of transgenic animals, and can explain the laws and regulations that regulate the production of such animals
Skills
The student is capable of
- assessing biochemical and cell biological methods’ suitability, their strengths and weaknesses in an independent manner
- using and critically interpreting results from selected methods in the field of biochemistry and cell biology in an independent manner
- conducting bio-informatic searches in web-based sequence databases
- writing a research report in a scientific manner
Competence
The student is capable of
- critically assessing relevant methods in biomedical research and diagnostics
- designing a research study in biochemistry and cell biology
- making use of, discussing, and disseminating advanced research literature
- critically assessing the ethical dilemmas of using animals in research
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid, hverdags(re)habiliterende virksomheter for hjemmeboende i ulike aldersgrupper
- kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til pasienter med vedvarende helseutfordringer og deres familie
- kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sykepleieprosessen (kartlegge, planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak) hos hjemmeboende pasienter, som bidrar til helsefremming, rehabilitering, trivsel og livskvalitet
- kan samhandle tverrprofesjonelt og tverrsektorielt gjennom koordinerte, helhetlige og sammenhengende tjenestetilbud som sikrer gode personsentrerte helsetjenester
- kan planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom enheter og nivåer i helsetjenesten og som bidrar til helsefremming for hjemmeboende pasienter
- kan utføre sykepleie til pasienter i palliativ fase og følge opp pårørende og etterlatte
- kan administrere og overvåke legemiddelbehandling hos hjemmeboende på en forsvarlig måte
- kan administrere og strukturere egen arbeidshverdag, for å oppnå selvstendighet i rollen som sykepleier
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
- kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
- kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke tjenestetilbudet
- kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
- kan formidle og dele erfaringer knyttet til sentralt fagstoff, sykepleiefaglige problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
- kan identifisere og reflektere over etiske aspekter og perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
- kan kritisk reflektere og engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
- kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis, kvalitet og pasientsikkerhet i hjemmet
Course requirements
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- attendance at the course introduction
- minimum attendance of 80% at the laboratory course
- minimum attendance of 80% at seminars
- written, individual laboratory report in accordance with specified criteria
Assessment
For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:
- Simulering palliasjon
- Innovasjon og tjenesteutvikling - deltagelse i workshop knyttet til nytenkning og innovasjonsprosesser
- Gruppeoppgave (3-5 studenter) - basert på læringsutbytter i emnet utarbeider gruppen en prosjektbeskrivelse knyttet til sykepleie i private hjem eller i omsorgsboliger. Omfang 1000 ord +/- 10 %. Basert på prosjektbeskrivelsen lager gruppen en poster som presenteres på et seminar før sluttvurderingen.
Permitted exam materials and equipment
Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Grading scale
Ikke relevant.
Examiners
Bestått-Ikke bestått..