Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4000 Theory of Science, Ethics and Reseach Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode
- Study programme
-
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in BiomedicineMaster´s Programme in Pharmacy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omfatter grunnleggende vitenskapsteoretiske aspekter og metoder som benyttes i planlegging, utførelse og formidling av forskningsprosjekter generelt. Det fokuseres dessuten på spesielle problemstillinger knyttet til biomedisinsk forskning, forskningsetikk og aktuell lovgivning.
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om de viktigste vitenskapsteoretiske tradisjonene som har formet vårt syn på hva vitenskap er og bør være
- har avansert kunnskap om sentrale statistiske metoder som benyttes i epidemiologisk og biomedisinsk forskning
- har avansert kunnskap om internasjonale konvensjoner og grunnlagsdokumenter som er relevant for biomedisinsk forskning og forskningsetikk
- har inngående forståelse for den biomedisinske forskningens kontrakt med samfunnet som inkluderer finansiering, formidling, etikk og brukermedvirkning
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og anvende relevante statistiske metoder i forskning og metodeutvikling
- kan planlegge studier i biomedisin som går fra behovsavklaring til implementering
- kan drøfte inngående etiske sider av og i biomedisinsk forskning
- kan anvende, drøfte og referere til lovgivingen som regulerer bioteknologi, biobank, genteknologi og medisinsk forskning
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere faglige problemstillinger innen biomedisin og egnethet av ulike vitenskapelige metoder
- kan beskrive planlegging og gjennomføring av avanserte biomedisinske forskningsprosjekter
Teaching and learning methods
Emnet trykk og design skal gi studentene en bred teoretisk og praktisk forståelse av trykk og design i ulike design og læringsprosesser. Det inkluderer arbeid i to- og tredimensjonale uttrykk, hvor arbeid med visuelle virkemidler, form og funksjon og kritisk refleksjon står sentralt. Undervisningen sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen.
Course requirements
Opptak til studiet.
Assessment
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om visuelle virkemidler, form, funksjon og uttrykk innen trykk og design
- har bred kunnskap om materialer, redskaper og teknikker som er knyttet til arbeid med trykk og design i opplæringen
- har kunnskap om samtidens visuelle uttrykk og kan bruke dette som referanse for skapende arbeid
- har kunnskap om utforskende, kreative og systematiske metoder innen to- og tredimensjonal uttrykk
- kjenner til innovasjon, forskning og utviklingsarbeid innen trykk og design
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere, drøfte, anvende og vurdere faglig kunnskap på teoretiske og praktisk-estetiske problemstillinger
- kan utforske og vurdere samspillet mellom materialer, redskaper og teknikker i praktisk arbeid, innen tradisjon og nyskaping
- kan definere og utføre et FoU-arbeid innen trykk og design
- kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap og som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
- kan anvende og reflektere overfagdidaktisk kunnskap samt erfaring fra praksis som grunnlag for skapende arbeid og undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan gjøre rede for sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap innen trykk og design
- har innsikt i redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv ut fra helse, miljø og sikkerhet
- kan drøfte og vurdere feltet design, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever
Permitted exam materials and equipment
Alle sentrale aspekter i emnet behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Arbeidsmåtene omfatter også opplæring i ulike veilednings- og vurderingsformer underveis. Skapende arbeid foregår på verkstedene og det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.
Grading scale
Eksamen innen emnet er en prosjektoppgave innen selvvalgt tema.
Prosjektoppgaven består av følgende krav:
- Avgrensning av prosjekt med problemstilling.
- Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og metodebeskrivelse inngår. Omfang: 2000-2500 ord.
- Undersøkelser og ferdigstilt praktisk skapende arbeid.
Eksamensresultat kan påklages.
Examiners
Alle.