EPN-V2

MAATH4200 Complex Interventions with Assistive Technology in Health Course description

Course name in Norwegian
Komplekse intervensjoner med assisterende teknologi i helse
Study programme
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Assistive Technology in Health
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

This course builds on MAATH4100 The Knowledge Base in Assistive Technology in Health (ATH). It focuses on the development, piloting, implementation, and evaluation of interventions with ATH to promote health, activity, and participation in the population. Complex interventions involve the interplay of various factors at both individual and service levels. Relevant factors include the type of intervention, where and how it is offered, the choice of outcome measures, and the competence of those providing or receiving the intervention. The course covers different phases of developing, piloting, implementing, and evaluating ATH. Students will learn about various guidelines and frameworks for complex interventions. Developing person-centred, cost-effective, and evidence-based interventions requires broad interdisciplinary and interagency collaboration between private and public actors.

Recommended preliminary courses

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Required preliminary courses

Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology - Specialisation in Assistive Technology in Health.

Learning outcomes

Emnet tar for seg praksislærers ansvar og forpliktelse i vurdering av studentenes helhetlige lærerkompetanse i samsvar med nasjonale retningslinjer, styringsdokumenter og en løpende skikkethetsvurdering.

Utvikling av evne til kritisk refleksjon over egen rolle som lærerutdanner, og et helhetlig syn på lærerutdanning står sentralt.

Teaching and learning methods

Ingen

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har solid kunnskap om aktuelle nasjonale og lokale styringsdokumenter som omhandler vurdering i pedagogisk praksis
  • har bred kunnskap om vurdering på ulike arenaer i pedagogisk praksis
  • har bred kunnskap om etiske perspektiver i vurdering av studenter i pedagogisk praksis
  • har solid kunnskap om skikkethetsvurdering av studenter i pedagogisk praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan observere og vurdere studenter i pedagogisk praksis utfra en helhetlig kompetanse og skikkethet
  • kan gjennomføre vurderingsarbeid av studenter i pedagogisk praksis i samsvar med lover, forskrifter, og nyere forskning på feltet
  • kan formidle fremover- og tilbakemeldinger som fremmer mestring og motivasjon hos studenten
  • kan legge til rette for faglige vurderingssamtaler i tråd med læringsutbyttebeskrivelsene for praksisopplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og drøfte etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til vurdering i pedagogisk praksis.
  • kan samarbeide med utdanningsinstitusjonen om vurderingen av studenter i praksis
  • kan bidra i utvikling av koherens og samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjonene og praksis
  • er godt kjent med forskrifter og prosedyrer angående tvil om skikkethet og fare for ikke bestått praksis, og kan handle i samsvar med disse

Assessment

Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.

Studenten kan ta kontakt med emneansvarlig ved behov.

Permitted exam materials and equipment

Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:

  • Individuelt skriftlig refleksjonsnotat om løpende vurdering av lærerstudentens skikkethet og faglig progresjon. Refleksjonsnotatet skrives i lys av relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: 1 000 +/-10%.

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplanen.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.

Examiners

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått

Overlapping courses

Se programplanen