EPN-V2

MAART4200 Assessment and Intervention Methods in Art Therapy Course description

Course name in Norwegian
Kartleggings- og intervensjonsmetoder i kunstterapi
Study programme
Master's Programme in Visual and Performing Arts - part-time
Master of Aesthetic Practices in Society - part time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Assessment in art therapy is a two folded process that focuses both on assessing the complexity of the client’s problem and those art-based treatment qualities, materials and tools that are applicable and suitable for reaching the set goals. This course will focus on both aspects. Students will learn to consider how the complexity of psychological and developmental aspects such as attachment and trauma effect on their choice of art therapy approach and methods.

During the course, students will study in theory and practice how to assess different client needs, set individually relevant goals and tailor art therapy interventions that match these requirements. Students learn to use different tools for assessment and developing interventions, based on different theories, methods and guidelines that enable them to describe practice in a systematic manner both for clinical and research purposes.

The course includes practice that is conducted in the form of simulation where students will test the effects of the developed interventions and can further iterate and co-design them with the study group. Students also begin practice training outside university according to individual agreements.

Recommended preliminary courses

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Required preliminary courses

Admission to the program

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence: 

Knowledge

The student:

  • can assess the complexity of the client’s problem and tailor art therapy interventions that match with the set goals
  • has knowledge of different art-based and clinical tools that can be used to assess artistic and psychological elements of suitable interventions for different cases
  • has developed knowledge of attachment theory and principles of trauma treatment within the context of art therapy

 Skills

The student:  

  • can develop and use both contact and digital distant art therapy interventions targeted on specific needs of a client or group of clients
  • can flexibly apply different methods of art therapy on clients’ problems and communicate the aims of specific interventions
  • can develop and use research-based interventions and describe practice in a systematic way that enables further research and analysis of the intervention

  Competence

The student:

  • can develop novel solutions and applications of art therapy tailored to the needs of different clients and client groups
  • can flexibly apply practical methods of art therapy to answer varying problems based on researched principles of assessment and intervention development

Teaching and learning methods

Emnet gir en teoretisk og grunnleggende innføring i markedsforståelse som omfatter prissegment og stiluttrykk innen mote. Videre har emnet søkelys på å utvikle studentens konsept- og designforståelse. Det legges vekt på å designe klær for langvarig bruk ved bruk av designstrategien, emosjonell bærekraft, og å analysere og reflektere over plaggets fysiske og visuelle kvaliteter. Faginnholdet i emnet omfatter informasjonsinnhenting for produktutvikling til en målgruppe og et marked. Det blir lagt vekt på forholdet mellom teori og praksis. I dette emnet vil studenten få en grunnleggende innføring innen digital 3D-design. Verktøyet er sentralt for bærekraftige problemstillinger innen utforskning av design, mønsterkonstruksjon og produktutvikling.

Course requirements

Ingen

Assessment

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten:

  • kan tilegne seg en grunnleggende markedsforståelse ved å se sammenhengen mellom det kommersielle og kreative aspektet ved en designprosess.
  • har grunnleggende kunnskap om ny teknologi og digitale verktøy for å kunne gjennomføre designprosjekter med faglig fordypning i et bærekraftig perspektiv.
  • er kjent med prosesser og metoder for utvikling av designkonsepter og produkter.
  • kan anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utvikle designkonsepter og -produkter som bidrar til bærekraftig utvikling av motefeltet.
  • kan identifisere og analysere relevant informasjon for å utvikle ulike designprosjekt
  • kan reflektere over hvordan ny teknologi og digitale verktøy kan bidra til å endre profesjonsrollen.
  • kan identifisere og analysere relevant informasjon for å utvikle et kommersielt designprosjekt som bidrar til bærekraftig utvikling av motefeltet.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver kan formidle designperspektiver, analyser og løsninger visuelt, digitalt, muntlig og skriftlig.
  • kan kritisk vurdere faglige og yrkesetiske problemstillinger i et lokalt og globalt perspektiv og presentere disse

Permitted exam materials and equipment

Emnet er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig arbeid med valgt tema. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige diskusjoner. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter annet relevant fagstoff utover pensum og bruker læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Grading scale

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

  • En muntlig presentasjon der studenten fremlegger en statusoppdatering på eget prosjekt.

Examiners

Eksamen er en to-delt mappeeksamen bestående av et praktisk arbeid og en skriftlig oppgave.

Eksamensprosjektet er en individuell oppgave som blir vurdert samlet.

Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:

1. Praktisk arbeid

Studenten skal realisere et praktisk arbeid som besvarer en problemstilling knyttet til emnebeskrivelsen. Som vedlegg leveres prosessmateriale for eksamensbesvarelsen.

2. Skriftlig del

Skriftlig oppgave på ca. 1500 ord, som beskriver og drøfter det praktiske arbeidet ut fra fagteori og egen prosess

Eksamensresultatet kan påklages.

Gyldig fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.