Programplaner og emneplaner - Student
M5GSF2110 Social Studies 1, Part 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsfag 1, emne 1
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Emnet tar sikte på å styrke studentens kunnskap innen;motehistorie og relevant teori;rettet mot kommersiell og konseptuell motedesign.;;
Fokus rettes også mot aktuelle problemstillinger som kjønn, flerkulturelle perspektiv,;bærekraft og teknologi.;;
Vitenskapsteori og arbeid med forskningsdesign;inngår i emnet, med mål om å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av studiet.;;
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.;
Introduction
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- has knowledge of general drama and theatre education subjects
- has knowledge of different discourses in drama pedagogy and drama history
- has knowledge of drama in school curricula
- has knowledge of subject didactics
- has knowledge of the main eras in theatre history
- has knowledge of the storytelling tradition
- has knowledge of the language of theatre
- has knowledge of the devices of theatre
- has knowledge of dramaturgy
- has knowledge of theatre production
- has knowledge of actor training
Skills The student:
- is capable of planning, carrying out and assessing drama and theatre activities, primarily for children and young people
- is capable of staging productions with children and young people from different cultures
- masters the discipline’s different forms of expression
- masters oral communication
- masters dance and movement
- masters expression and interaction
- has basic actor training
- is capable of using IT as a learning tool in drama
General competence The student:
- has insight into different forms of theatre and secondary expressions
- is capable of reflecting on drama issues
- is capable of using knowledge of theatre history
- is capable of making conscious aesthetic assessments
- is capable of assessing their own work with respect to both the process and product
- has developed the use of own creative skills and imagination
- has developed insight into interpersonal relations and multicultural society
Learning outcomes
The elective course is initiated provided that a sufficient number of students choose the course.
Content
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;
Kunnskap;
Studenten;
- har kunnskap om;motehistorien og teoretiske perspektiv;knyttet til det tekstile fagområdet;
- har kjennskap til relevant forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet;
- kjenner til problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv og kan reflektere over disse i en faglig sammenheng;
;
Ferdigheter;
Studenten;
;;
- kan presentere og formidle relevant forsknings- og utviklingsarbeid fra fagområdet
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, ide og bruken av estetiske virkemidler i ulike motepraksiser og konsepter;
- behersker sentrale begrep og kan anvende relevant teori;
Generell kompetanse;
Studenten;
- ;kan reflektere, analysere og se sammenheng mellom;aktuelle samfunnstendenser i fagområder;
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv;
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.
Estetisk arbeidskrav
Studentene utformer et estetisk arbeidskrav knyttet til ett av emnets undervisningstemaer, som f. eks. et storyline-produkt. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og produktet presenteres gjennom et kort muntlig framlegg for klassen støttet av en digital presentasjon. Formålet med arbeidskravet er å fremme estetiske arbeidsformer i arbeid med fagstoff.
Undervisningsopplegg og skriftlig fagtekst
Studentene utvikler et undervisningsopplegg knyttet til ett av emnets undervisningstemaer. Arbeidet gjøres i grupper på ca. fire studenter, og opplegget presenteres med muntlig framlegg på ca. 15 minutter. Studentene skriver en individuell fagtekst på bakgrunn av undervisningsopplegget. Omfang 2000 ord (+/-10%). Formålet med arbeidskravet er å utvikle studentenes muntlige og skriftlige ferdigheter, samt faglige og fagdidaktiske refleksjoner.
Gruppepresentasjon av praksiserfaringer
Praksisgruppene presenterer en problemstilling som bygger på erfaringer fra praksis. Problemstillingen skal begrunnes og drøftes i lys av faglitteratur og fagdidaktisk litteratur. Omfang av gruppepresentasjon er ca. 10 minutter. Gruppens presentasjon danner grunnlaget for den individuelle fagteksten som utgjør deleksamen 1.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglig arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Deltakelse på ekskursjon
I løpet av semesteret blir det gjennomført en eller flere kortvarige endagsekskursjoner, med obligatorisk deltagelse. Ekskursjonen(e) vil være tilknyttet sentrale undervisningstemaer i semesteret og vil kunne kreve studentaktivitet både i forkant og etterkant, så vel som underveis i ekskursjonen. Eksempler på mulige ekskursjonsmål er Demokratisenteret på Eidsvoll og Hovedøya. Ekskursjonenes formål er å utvikle faglig kompetanse i samfunnsfag, samt ekskursjon og bruk av lokal- og utemiljø som metode.
Refleksjonsnotat fra ekskursjon
Individuelt didaktisk refleksjonsnotat knyttet til en gjennomført samfunnsfaglig ekskursjon. Refleksjonsnotatet skal inneholde forberedelse til ekskursjonen, hvordan elevene kan aktiviseres faglig underveis i ekskursjonen og relevant etterarbeid. I tillegg skal notatet inneholde didaktiske begrunnelser for opplegget og drøfting av det faglige innholdet. Opplegget skal forankres i gjeldende lærerplan. Omfang 1000 ord (+/-10 %) Formålet med arbeidskravet er å få kjennskap til ekskursjon som undervisningsmetode i samfunnsfagopplæringen.
Deltakelse på eksamensseminar
Deltakelse på eksamensseminar der studentene legger fram løsningsforslag i grupper eller individuelt til tenkte eksamensoppgaver. Omfanget av presentasjonene er ca. 10 minutter.
Assessment
Deleksamen 1: Individuell skriftlig oppgave (fagtekst) med selvvalgt problemstilling, og som kan bygge på arbeidskravet der studentene presenterer erfaringer fra praksis. Fagteksten skal inkludere både faglige og fagdidaktiske perspektiver. Omfang: 4000 ord (+/- 10 %). Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart. Alle hjelpemidler er tillatt til eksamen.
Deleksamen 2: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (fem timer). Tillatte hjelpemidler til deleksamen 2: 15 sider egenproduserte notater. Nærmere spesifikasjoner av formatteringen av notatene kommer i forkant av eksamen.
Deleksamen 1 og 2 vektes 50/50 i samlet karakter for emnet.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen på eksamensdel 1 har studenten anledning til å omarbeide tekstbesvarelsen fra ordinær eksamen til ny eksamen.
Grading scale
The course covers three main areas:
- Drama pedagogy
- Theatre knowledge
- Expression and interaction
Examiners
Emnet er 100% faglig overlapp med emne ZDT1 Drama og teaterkommunikasjon.
Admission requirements
Aids autumn 2020 due to Covid-19:
All aids are permitted, except communication with others
[Aids earlier:]
- All.
- A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.