Programplaner og emneplaner - Student
M5GRL3100 Religion, Philosophy of Life and Ethics 2, Subject 3 Course description
- Course name in Norwegian
- RLE 2, emne 3
- Study programme
-
School Subjects for Physical Education and SportsMaster's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Deltakere skal skrive et avsluttende vitenskapelig essay på 3000 ord, +/- 10 % (referanselisten teller ikke med i ordtellingen). Essayet skal:
- ha en tydelig avgrenset problemstilling
- omhandle ett eller flere sentrale profesjonsteoretiske spørsmål
- være skrevet i en drøftende stil
- forholde seg aktivt til emnets pensum
Utover dette vurderes essayet på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.
Essayet skal formatteres med dobbel linjeavstand, ha skriftstørrelse 12, og leveres som PDF-fil i Insperia.
Essayet må inkludere en redegjørelse for om og eventuelt hvordan KI-verktøy som ChatGPT er blitt brukt. Dersom man ikke har brukt slike verktøy kan man oppgi dette; dersom man har brukt slike verktøy forventer vi en spesifikk redegjørelse for hvordan.
Essayet må leveres senest 6 uker etter siste undervisningsdag. Det gis ikke anledning til forlengelse av innleveringsfristen. Unntak er sykdom som dokumenteres med sykemelding. Etter søknad kan det gis utsettelse tilsvarende den dokumenterte sykdomsperioden.
Required preliminary courses
Alle hjelpemidler er tillatt, men bruk av KI-verktøy må redegjøres for (se eget punkt under «Vurdering og eksamen»).
Learning outcomes
Essayet vurderes til bestått eller ikke bestått. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 5 studiepoeng. Dersom essayet vurderes til ikke bestått, kan det leveres inn i bearbeidet form én gang innen en nærmere angitt frist
Content
RLE 2 gir fordypning i alle de fire hovedområdene (fagdidaktikk, kristendomskunnskap, religions- og livssynskunnskap, etikk og filosofi), dels i emner og perspektiv fra læreplanen for grunnskolen, dels i emner eller perspektiv som utdanningsinstitusjonen eller studenten selv velger. RLE 2 skal videre gi fordypning i arbeid med eldre barn (5.-7. trinn) og ungdom (8.-10. trinn) og hvordan de lærer i faget.
I forbindelse med praksis skal studenten arbeide med lokale læreplaner og vurderinger som fremmer læring og utvikling i faget og særlig arbeide med utfordringer knyttet til læringsorienterte vurderinger i holdnings- og trosspørsmål.
Studiet legger vekt på bruk av estetiske arbeidsformer og digitale ressurser i faget. Arbeidet med eldre religions- og filosofihistorie og med klassiske emner fra etikk og filosofi er viktige. En skal arbeide med spørsmål knyttet til kildekritikk, religions- og livssynskritikk, og til sammenligninger. Det samme gjelder forsking om minoriteter, modernitet og sekularisering med relevans for skolen. Det vil også være en viss vektlegging av spørsmål omkring ungdom og identitet, samt om forholdet mellom religion, livssyn og kultur.
Sentralt i emne 3 er FoU-oppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. FoU-oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et RLE-faglig problem som er relevant i grunnskolen.
Studentene skal velge å fordype seg i ett eller flere temaer i fagplanen, og kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon. En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn.
I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til Norsk senter for forskningsdata (NSD) ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.
Teaching and learning methods
Essayet vurderes av emneansvarlig(e).
Klageadgang
Bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.
Course requirements
Emnet er for ph.d.-studenter som studerer profesjoner eller tilsvarende yrkesgrupper i sine doktorgradsprosjekter.
Opptakskrav
- Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning.
- Søkere må fylle ut et nettskjema i forbindelse med søknaden, der de blant annet må inkludere en prosjektbeskrivelse på 100-300 ord. For nærmere informasjon, se emnets nettside.
Ved konkurranse om opptak til emnet, vil kvalifiserte søkere prioriteres i følgende rekkefølge:
- studenter på doktorgradsprogrammet i profesjonsstudier ved OsloMet
- studenter på andre doktorgradsprogrammer ved OsloMet
- doktorgradsstudenter utenfor OsloMet
- andre søkere med relevant hovedfag eller mastergrad
Assessment
Emnet belyser følgende profesjonsteoretiske temaer:
- Hva skiller profesjoner fra andre yrkesgrupper?
- Betydningen av kunnskap, ekspertise og skjønn i profesjonelles arbeid
- Sosial lukning
- Profesjonsutdanning og -kvalifisering
- Profesjonsetikk
- Profesjoner som del av større organisasjoner og styringsregimer
- Rekruttering og ulikhet
- Profesjoners rolle i et flerkulturelt samfunn
- Betydningen av digitalisering og kunstig intelligens for dagens og fremtidens profesjoner
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Deleksamen 1: Individuell muntlig eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Deleksamen 2: FoU-oppgaven vurderes av intern og ekstern sensor. Normalt er veileder intern sensor.