Programplaner og emneplaner - Student
M5GRL3100 Religion, Philosophy of Life and Ethics 2, Subject 3 Course description
- Course name in Norwegian
- RLE 2, emne 3
- Study programme
-
School Subjects for Physical Education and SportsMaster's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GRL2100 RLE 1, emne 1.
Studiefaget RLE kvalifiserer for undervisning i skolefaget KRLE.
Emnet skal utvide perspektivet på grunnleggende kultur- og religionsforståelse og gir innføring i religionsfenomenologi. Emnet omfatter fordypning i jødedom, kristendom, islam, hinduisme, buddhisme og sikhisme, med vekt på mangfold. Emnet omfatter også innføring i nyreligiøsitet og ungdomsreligiøsitet.
Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Emnet omfatter også humanisme, vestlig filosofihistorie, samt fagdidaktikk, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i når det gjelder mangfold og inkludering. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning.
En viktig del av arbeidet på emne 3 er FoU-oppgaven, hvor studenten skal gjøre et selvstendig forskningsarbeid og sette seg inn i teori og metode som er sentralt i RLE-faget.
Required preliminary courses
Knowledge
The student has
- advanced knowledge of a specialised field of public management, primarily in the public sector
- in-depth knowledge of theories relevant to the topic of the master's thesis
- in-depth insight into a topic or phenomenon from several different perspectives
- insight into academic requirements for analysis and written work
Skills
The student is capable of
- carrying out a limited research project under supervision and in accordance with applicable standards of research ethics
- using relevant methods in report work and evaluations
- writing a text with the strucure and content required of a master¿s thesis
Competence
The student is capable of
- reading research literature in a critical and reflective manner
- evaluating the use of methods in and results of studies and evaluations
- communicating knowledge and own research results orally and in writing
- applying knowledge and skills in obtaining and using relevant sources, literature and other information, masters reference and quotation techniques, and is capable of defining what constitutes plagiarism and cheating
Learning outcomes
Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger og øvinger.
Content
I emne 1 Forsvarlighet og rettsanvendelse i barnevernstjenesten behandles flere overordnede tema som skal danne et grunnlag for resten av studiet. Det gjelder barnevernets rolle og samfunnsmandat, makt, etikk og menneskerettigheter, grunnprinsippene i barnevernet, juridisk metode og rettskildelære, herunder lovtolking og rettsanvendelse, skjønnsutøvelse og krav til forsvarlig saksbehandling. Juridisk metode og rettskildelære er langt på vei å anse som ferdighetsfag, det samme gjelder skjønnsutøvelse.
Undervisningsspråk er norsk.
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- tre av fire individuelle øvingsoppgaver; (ca.tidsbruk på øvingsoppgavene er 8 timer hver)
Studenter som ikke klarer å oppfylle arbeidskravene, kan gis opp til en ny mulighet til innlevering før eksamen.
Course requirements
The master's thesis will be assessed together with an oral presentation of the main aspects of the thesis, followed by an oral exam. The oral presentation will last 15 minutes for an individual thesis and 20 minutes for a group thesis. A grade will be awarded for the master's thesis with the possibility of adjustment on the basis of the oral presentation and oral exam.
When students work on the thesis in pairs, the written thesis will be awarded the same grade. Each student will present their part of the thesis in lecture form and then take an individual oral exam. However, the lectures and the oral exam will be considered the individual student's contribution and are used to adjust the final grade for each student as necessary.
If the student appeals against the grade, a new committee will be appointed and the master's thesis will be re-assessed. If the grade is changed, a new oral exam will be held.
Students are allowed to submit a new or revised master's thesis once if they are awarded a fail grade. A reworked version of the thesis must be submitted within the given deadline. The student has a right to one additional supervision session before the new submission. A student will not be allowed to submit a new master's thesis in the same programme if a pass grade has already been awarded.
The master's thesis must be submitted electronically. The student must sign a publication agreement in connection with submission to allow the thesis to be published and made publicly available. If the student consents to this, all non-restricted master's theses awarded a pass grade will be published in ODA, the university's digital knowledge archive.
Assessment
Alle trykte og skrevne hjelpemidler samt godkjent kalkulator fra liste. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
Grading scale
Agnete Vabø
Examiners
Grunnleggende kunnskaper om forskningsmetode og vitenskapsteori.