EPN-V2

M5GRL3100 Religion, Philosophy of Life and Ethics 2, Subject 3 Course description

Course name in Norwegian
RLE 2, emne 3
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
FALL 2021
Schedule
  • Introduction

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GRL2100 RLE 1, emne 1.

    Studiefaget RLE kvalifiserer for undervisning i skolefaget KRLE.

    Emnet skal utvide perspektivet på grunnleggende kultur- og religionsforståelse og gir innføring i religionsfenomenologi. Emnet omfatter fordypning i jødedom, kristendom, islam, hinduisme, buddhisme og sikhisme, med vekt på mangfold. Emnet omfatter også innføring i nyreligiøsitet og ungdomsreligiøsitet.

    Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Emnet omfatter også humanisme, vestlig filosofihistorie, samt fagdidaktikk, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i når det gjelder mangfold og inkludering. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning.

    En viktig del av arbeidet på emne 3 er FoU-oppgaven, hvor studenten skal gjøre et selvstendig forskningsarbeid og sette seg inn i teori og metode som er sentralt i RLE-faget.

  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har omfattende kunnskap om kristne tekster og om kristent mangfold lokalt og globalt
    • har omfattende kunnskap om et utvalg av tekster og aktuelle perspektiv i religioner, religiøse bevegelser og sekulære ideologier og om arbeidet med dette i skolen
    • har kunnskap om filosofihistorie med vekt på eldre tid og utfordringene knyttet til arbeidet med filosofiske problemstillinger i faget
    • har kunnskap om sentrale etiske og filosofiske problemstillinger som radikalisering, seksuell orientering, ytringsfrihet, klimaspørsmål og kroppsfokusering i barne- og ungdomskulturen
    • har kunnskap om hvordan estetiske arbeidsformer kan være med å fremme læring, motivasjon og variasjon i arbeidet med faget
    • har kunnskap om forskning på barn og ungdom i forhold til religion, livssyn og etikk

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjøre grundig rede for tekster og kildekritikk, på ulike praksiser og mangfold og for aktuelle perspektiv i kristendommen og i andre lokalt valgte tradisjoner (jf. innledningen om lokale valg)
    • kan lage undervisningsopplegg som benytter estetiske arbeidsformer og digitale verktøy
    • kan drøfte aktuelle filosofiske og etiske problemstillinger ut fra ulike religiøse, livssynsmessige og ideologiske posisjoner
    • kan reflektere selvstendig over ulike arbeidsformer som blir benyttet i skolefaget
    • kan drøfte lokale læreplaner og utvikle skisser til slike

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har omfattende kunnskap om religioner, livssyn og ideologier og kan bruke kunnskapen på ulike måter i skolen generelt
    • har omfattende kunnskap om aktuelle filosofiske og etiske problemstillinger og kan bruke dette på ulikt vis i og utenfor skolefaget
    • kan drøfte og bruke de grunnleggende ferdighetene i KRLE
  • Content

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Vurdering av praktiske studier inklusive arbeidskrav

  • Teaching and learning methods

    Emne 3 er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og skriftlig arbeid.

    Arbeidet med FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.

    Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet. Sentrale temaer for denne undervisningen er

    • Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
    • Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
    • Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
    • Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket

    Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom en systematisk og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.

    FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Mer informasjon om arbeidskrav finnes i den innledende delen av fagplanen.

    Arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse til deleksamen 1

    • Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen.
    • Deltakelse i verksted: byvandring i Oslo. Gjennom verkstedet tilegnes kunnskap om humanisme, byutvikling og arkitektur. Krav om deltakelse begrunnes i at denne kompetansen ikke kan tilegnes ved teoretisk selvstudium. Ved manglende deltakelse må studenten utføre en kompensatorisk oppgave som avtales med faglærer.
    • Deltakelse på ekskursjoner til Den katolske kirke, Holocaustsenteret, sikhtempel, fredagsbønn i moské og til Rikets Sal (Jehovas Vitner). Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonene er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver en rapport på 400 ord +/- 10 % fra besøket.
    • Studentene skal, i grupper på 2-3 personer, lage en digital læringsressurs om estetiske uttrykk i en hellig bygning som tempel, moske, synagoge, gurdvara eller kirke. Læringsressursen kan omfatte ulike kunstformer som bilder, statuer, eller arkitektur mer generelt, og skal være relevant for arbeidet med KRLE-faget i skolen. En nærmere presisering av hva arbeidskravet innebærer, gis ved semesterstart.
    • Deltakelse i et faglig seminar, der studentene gruppevis muntlig presenterer og diskuterer et utdrag fra pensum for eksempel en artikkel eller et kapittel i en fagbok. Det brukes omlag 15 minutter på hver presentasjon.

    Arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse til deleksamen 2

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før FoU-oppgaven kan leveres til sensur:

    • Innlevering av et notat på 400 ord +/- 10 % om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
    • Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- 10 %.

    Følgende krav om deltakelse må være godkjent før FoU-oppgaven kan leveres til sensur:

    • Deltakelse på undervisning om utdanningsvitenskap og metode, forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
    • Deltakelse på undervisning i akademisk skriving og IKT
    • Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
    • Deltakelse på delingskonferanse med eget framlegg og respons på medstudenters framlegg.
  • Assessment

    Eksamen består av to deleksamener:

    Deleksamen 1: Individuell muntlig eksamen, omfang ca. 30 minutter, med utgangspunkt i pensum for emnet.

    Deleksamen 2: Individuell FoU-oppgave med omfang på 7000 ord +/- 10% leveres elektronisk innen oppgitt frist. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på høgskolens læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.

    Eksamensdelene vektes 50/50 i samlet karakter for emnet.

    Ny/utsatt eksamen

    Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

    Deleksamen 1: Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

    Deleksamen 2: Ved ikke bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.

  • Permitted exam materials and equipment

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for sykepleiefaglige problemstillinger og vurdere disse i lys av relevant fag- og forskningslitteratur
    • kan gjøre rede for den administrative og den faglige sykepleielederens funksjon
    • kan gjøre rede for kommunehelsetjenestens oppbygging, ledelse, oppgaver og retningslinjer, samt saksbehandling for tildeling av tjenester

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan legge til rette for å ivareta grunnleggende behov, vurdere helsefremmende tiltak og bidra til et helsefremmende miljø overfor pasienter med langvarige sykdomstilstander ved anvendelse av sykepleieprosessen
    • kan anvende pedagogiske prinsipper i undervisning, veiledning og informasjon overfor aktuelle grupper for å fremme læring, empowerment og pasientsikkerhet
    • kan anvende spesielle kommunikasjonsferdigheter i samhandling ved pasienter og pårørende fra andre kulturer, pasienter med kognitiv svikt, afasi og mennesker i livets sluttfase
    • kan administrere og overvåke legemiddelbehandling på en forsvarlig måte og informere pasienten om legemiddelets virkning og bivirkning
    • kan ivareta hygieniske prinsipper, vise ferdigheter i forflytningsteknikk, samt beherske aktuelt medisinsk-teknisk utstyr i utførelse av aktuelle prosedyrer
    • kan gjøre bruk av systemer for sykepleiedokumentasjon og på den måten dokumentere, kvalitetssikre og evaluere egen sykepleieutøvelse skriftlig og muntlig
    • kan gjennomføre utøvelse av ledelse og administrasjon overfor en gruppe av pasienter og medarbeidere
    • kan samhandle tverrfaglig og tverretatlig for å skape et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud som sikrer gode pasientforløp*
    • kan utøve grunnleggende førstehjelp**
    • kan utøve hjerte-lungeredning**

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan identifisere og reflektere over aktuelle etiske problemstillinger og dilemmaer på individ-, gruppe- og samfunnsnivå med utgangspunkt i etiske løsningsmodeller for å finne gode handlingsvalg
    • kan anerkjenne pasienterfaringer- og medvirkning, praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser samt yrkesetiske retningslinjer
    • kan videreutvikle holdninger og verdier i møte den enkelte pasient og pårørende på en profesjonell måte
    • kan videreutvikle kritisk analytisk holdning, identifisere behov for kvalitetsutvikling, forskning og fagutvikling, og ta medansvar for å bidra til å implementere ny kunnskap i praksis
    • kan vurdere ulike kunnskaps- og informasjonskilder og anvende disse til å drøfte sykepleiefaglige problemstillinger
    • kan medvirke til et helsefremmende og inkluderende arbeidsmiljø i egen studentgruppe og med andre medarbeidere
    • tar ansvar for egen læring og studiesituasjon ved å identifisere eget kunnskapsbehov, vise innsikt i egne læringsbehov og innhente ny kunnskap
    • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
    • kan engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser***
  • Grading scale

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, selvstudier, veiledet praksis og ferdighetstrening på skolens øvingspost

  • Examiners

    Følgende arbeidskrav må være godkjent:

    • Egenpresentasjon og vaktplan
    • Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
    • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
    • Deltakelse i to (2) gruppeveiledninger sammen med lærer
    • Dokumentasjonsoppgave relatert til praksisstudier i hjemmesykepleie. 2000 ord +/- 10%.
    • Muntlig fremlegg av gjennomført fagutvikling
    • Gruppeoppgave tilknyttet INTER1200*
    • Deltakelse på en to dagers førstehjelpsøvelse**
    • Deltakelse i workshop knyttet til nytenkning og innovasjonsprosesser***

    Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.