Programplaner og emneplaner - Student
M5GRL2200 Religion, Philosophy of Life and Ethics 1, Subject 2 Course description
- Course name in Norwegian
- RLE 1, emne 2
- Study programme
-
School Subjects for Physical Education and SportsMaster's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10Religion, Philosophy of Life and Ethics 1, Grade 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
For å fremstille seg til avsluttende vurdering må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
- individuell logg fra prosjektbasert praksis, 500 ord (+/- 10 %).
Arbeidskrav knyttet til INTER1200:
- Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord (+/- 10 %). For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.
Required preliminary courses
Prosjektbasert eksamen i gruppe på 2-3 studenter, basert på prosjektbasert praksis innen «oppvekst, arbeidsliv og folkehelse». Omfang 1400 ord (+/- 10 %).). Studentene jobber med prosjektoppgaven i store deler av emneperioden.
Ny og utsatt eksamen: Dersom oppgaven vurderes til karakteren F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én gang.
Learning outcomes
Alle hjelpemidler er tillat så lenge regler for kildehenvisning følges.
Content
Emnet omfatter følgende hovedtemaer: Fagdidaktikk, hinduisme, buddhisme, sikhisme, nyreligiøsitet, samisk religionshistorie, humanisme, livssyn, etikk og filosofi. I tråd med vektleggingen på skolefaget i trinn 5-10 legger studiefaget opp til en systematisk, aktuell og praktisk tilnærming, der en særlig ser på arbeidet i skolen med av tekster, etikk, estetiske uttrykk og på sammenligninger av ulike retninger og former for religions- og livssynsutøvelse.
I forbindelse med praksis skal studenten særlig arbeide med evaluering av digitale ressurser og andre læremidler, dialog med og mellom barn og ungdom og med utvikling av en tolerant lærings- og klasseromkultur.
Studentene skal bli kjent med sentral forskning i fagets didaktikk og i relevante fagemner, særlig i spørsmål knyttet til modernitet, sekularisering og religions- og livssynskritikk, og med de kulturelle forhold som ungdom i dag vokser opp under og som er avgjørende for danningsprosessen deres.
Teaching and learning methods
Gradert skala A-F.
Course requirements
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Assessment
Emnet bygger på KJM2400 Biokjemi og KJTS3100 Bioteknologi.
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.