Programplaner og emneplaner - Student
M5GPE5100 Pedagogy 2, Subject 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GPE4100 Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 1.
Required preliminary courses
Eksamen i emne 1 består av en skriftlig komponent og en muntlig komponent. Begge komponenter må være gjennomført for at vurdering skal kunne foretas.
Individuell skriftlig oppgave som skal bygge på erfaringer fra praksis i høstsemesteret (omfang om lag 4000 ord). Oppgaven skal inkludere både et faglig og et fagdidaktisk perspektiv. Oppgaven skal leveres i slutten av høstsemesteret.
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Det gis individuell gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått. Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart. Emnet er underlagt tilsynssensur.
Pensum i emne 1
Harnæs, Hilde, 1996: "¿flittigere elv finnes ikke i Norge¿" , HiO-notat nr.11(60 s)
Knutsen, Gunnar W., 2006: Lange linjer i historien . Gyldendal Akademiske forlag (110 s)
Marks, R., 2007: Den moderne verdens opprinnelse , Pax (200 s)
Helle m.fl. (2013) Grunnbok i Norges historie. Fra vikingtid til våre dager. Universitetsforlaget
Kompendium «Industrisamfunnet» kjøpes i Akademika (100 s)
Storhaug, Marit, 2009: Kap. 6 om Storyline i "Veiledning i tilpasset opplæring" , Fagbokforlaget (28 s)
Learning outcomes
Studenten må ha bestått eksamen tilsvarende 20 studiepoeng fra høstsemesteret.
Content
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for normalutviklingen fra barn til voksen
- kan beskrive normale aldringsprosesser
- kan beskrive hvordan menneskers behov endres med alder og helsesvikt
- kan beskrive menneskelige reaksjoner ved kriser og tap
- kan beskrive hvordan grunnleggende behov og verdighet ivareta hos pasienter med omfattende hjelpebehov
- kan beskrive forhold som kan påvirke ivaretakelsen av grunnleggende behov
- kjenner til pasientjournal og sykepleieres journalføring
- kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge svikt i pasientens egenomsorgsressurser og foreslå hensiktsmessige tiltak for å lindre plager og kompensere for egenomsorgssvikt
- kan, under veiledning, gjennomføre personsentrert sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser
- kan anvende og begrunne hygieniske prinsipper
- kan utføre og begrunne grunnleggende sykepleie
- kan, under veiledning, dokumentere sykepleie i avdelingens dokumentasjonssystem
- kan kommunisere med pasienter og pårørende om deres opplevelser
- kan samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
- kan diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra relevante fagområder i begrunnelsen av sykepleie
- kan forholde seg til pasienter, pårørende og medarbeidere i samsvar med faglige og yrkesetiske prinsipper
- kan vise forståelse for hva det vil si å være hjelpetrengende og avhengig av andre
- kan reflektere over makt- og avhengighetsforhold i sykepleier-pasientrelasjonen
- kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i møte med pasienter, ansatte og medstudenter
- kan reflektere over etiske problemstillinger i møte med pasienter og pårørende
- kan reflektere over døden som fenomen, og kan beskrive symptomer og tegn på at død har inntrådt
- har forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn unge og familiene deres*
Assessment
Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten (6 uker), fortrinnsvis sykehjem og simulering og ferdighetstrening (4 uker). Seminarer med kontaktlærer hvor aktuelle temaer ut ifra læringsutbyttene belyses.
I INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» inngår 2 seminardager, digitale læringsressurser og samtale- og observasjonsoppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.
Permitted exam materials and equipment
Til del 1 - Vurdering i praksis
Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse, egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering.
Til del 2 Individuell skriftlig eksamen under tilsyn
For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:
- individuell oppgave, gjennomføre planlagt observasjon fra emnet SYKK/SYKP1200 knyttet til basale smittevernsrutiner. Studenter som ikke har gjennomført SYKK/SYKP1200 får utdelt en case som skal gjennomføres
- deltagelse på SF-enhet, 4 uker, obligatorisk 90 % tilstedeværelse
- INTER1100, innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager
Grading scale
INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» inngår i undervisningsopplegget Interprofessional Interaction With Children and Youth (INTERACT), som går på tvers av profesjonsutdanningene ved OsloMet, og der målet er å øke kvaliteten i profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unge. Gjennom INTERACT får studentene tilgang til forskningsbasert kunnskap om barn og unges hverdag, samtidig som de får trening i å samhandle med studenter fra andre utdanninger. Slik legger INTERACT grunnlaget for bedre samordning av samfunnets tjenester rettet mot barn og unge og deres foresatte. INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» utgjør den første modulen i undervisningsrekken INTERACT
INTER1100 gir en felles faglig plattform for alle involverte studenter.
Den handler om å få økt bevissthet og kunnskap om egen og andres profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unges oppvekst.
Det enkelte studieprogrammet innarbeider modulen på en hensiktsmessig måte i sine program/emneplaner. Alle skal markere tydelig hvor i studiet INTER1100 inngår, slik at det er identifiserbart for berørte parter.
Studentenes arbeidsbelastning for INTER1100 inklusive selvstudier er ca. 40 timer (1,5 stp.).
Læringsaktivitetene gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper.
Examiners
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studenten skal innen fastsatt frist levere en tekst på 1800 ord +/-10 % som sammenligner sider ved forskjellige fag-/fagdidaktikktradisjoner. Eksempler på temaer for slike tekster kan være kunnskapsbegrepet, dannelsesbegrepet, literacybegrepet, læreplaner eller forskning om undervisning i forskjellige skolefag. Arbeidskravet skal bygge på et litteraturstudium der pensum står sentralt, men der også annen relevant forskningslitteratur kan trekkes inn.
- Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å formidle egen og andres forskning på forsvarlig måte. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 % deltakelse i undervisningen. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Større fravær enn 20 % kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker undervisningen i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.