Programplaner og emneplaner - Student
M5GPE5100 Pedagogy 2, Subject 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Biblioteket som lærings- og danningsarena i utdanningssektoren er utgangspunktet for emnet. I kurset tar vi for oss bibliotekets og bibliotekarens pedagogiske rolle og oppgaver i grunnskolen, videregående skole og i høyere utdanning. Pedagogikk og didaktikk vil sammen med bibliotekets tre plattformer (informasjonskompetanse og kildekritikk, leseopplæring og leselyst og biblioteket som sted) utgjøre sentrale teoretiske bestanddeler av faget. Hvordan bibliotekaren kan legge til rette for ulike grupper av lærende, både ulike læringsstiler og ta hensyn til mangfold blant elev-/ studentgrupper vil bli vektlagt.Vi presenterer hvordan politiske og regulative rammer påvirker og danner grunnlag for utvikling av bibliotekets pedagogiske oppdrag.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
I dette emnet skal du videreutvikle kunnskap om menneskers grunnleggende behov og ressurser og hvordan helsesvikt påvirker disse. Reaksjoner, opplevelser, symptomer og tegn på helsesvikt er sentrale temaer i emnet. Du skal lære deg å observere og kartlegge pasienters grunnleggende behov og ressurser. Du får også erfaring med kommunikasjon med pasienter og deres pårørende. Du skal observere og reflektere over sykepleietilbudet til både pasienter og pårørende.;
I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Det handler om å få bevissthet og kunnskap om egen og andres profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unges oppvekst. Læringsutbyttene som er forventet etter gjennomført INTER1100 er merket med *. https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
- har bred kunnskap om utvikling av den norske skolen i et historisk perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
- kan analysere og drøfte profesjonsetiske dilemmaer med utgangspunkt i gjeldende styringsdokumenter og etisk teori
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk
- kan, med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp
- kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- kan reflektere over utvikling av egen læreridentitet og profesjonell kompetanse i lys av endringer i lærerrollen
Content
Emnet er ekvivalent med emnene SOS1130 Sosialt arbeid i velferdssamfunnet og SOS1160 Praksisstudium.
Teaching and learning methods
Opptak til studiet.
Course requirements
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 5-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Assessment
Se opptakskrav i programplanen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig semesteroppgave med et omfang på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang. Dersom studenten ikke består på andre forsøk, må studenten skrive en ny semesteroppgave.
Examiners
Ingen hjelpemidler tillatt .