Programplaner og emneplaner - Student
M5GPE1100 Pedagogy, Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 1
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
FALL 2017
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Må bearbeides
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om skolens formål og demokratiske mandat
- har kunnskap om skolens betyding lokalt og i en globalisert verden
- har kunnskap om krav og forventninger til lærerrollen
- har kunnskap elevens rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp som er aktuelle for elevene
- har brei kunnskap om hvordan kompetanse i samhandling og grunnleggande ferdigheter kan bidra til å øke læringen til elevene
- har brei kunnskap om læring, motivasjon og læringsstrategier tilpasset elevene
- har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling
- har kunnskap om dagens skole i lys av religiøst mangfold, norsk livssynshistorie og tema som kristendom, sekularisering og pluralisme
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte hvordan menneskerettigheter og barns rettigheter er aktuelle i ulike skolesituasjoner
- kan reflektere over skolens normative grunnlag i lys av religiøst- og livssynsmessig mangfold
- kan reflektere over og drøfte skolens betydning lokalt og i en globalisert verden
- kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjonen
- kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om læring og undervisning
- kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
- kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om og kan drøfte pedagogiske og didaktiske muligheter og utfordringer i lys av skolens samfunnsmandat
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
- kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
Content
Obligatorisk undervisning
Seminaret Profesjonelle samtaler er obligatorisk.
Praksis er obligatorisk og må godkjennes etter reglement for praksis beskrevet under: Øvrig informasjon og regelverk.
Praksisseminarene er obligatorisk.
Det er krav til 80 prosent nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Ved fravær utover 20 prosent gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær over 40 prosent som ikke kan dokumenteres med gyldig sykemelding/legeerklæring, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
- Studenten skal i samråd med veileder på praksisstedet utvikle sin egen læringsplan (læringsmål) for praksis. Planen skal leveres til kontaktlærer.
- Studenten skal gjennomføre en samtale med barn/ungdom. Studenten skal lever en skriftlig besvarelse om samtalen ved praksisslutt.
Teaching and learning methods
Må bearbeides
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne1kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Studentene utvikler en undervisningsplan med begrunnelse, 500 ord +/- 10 %. På bakgrunn av undervisningsplanen gjennomføres undervisningsøvelse ca. 15 minutter. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe. Formålet med arbeidskravet er å øve på didaktisk planlegging og å få øvelse i å undervise.
Arbeidskrav 2
I løpet av emnet skal studentene skrive fire fagnotat, hvorav ett er knyttet til tema 3 eller 5, se beskrivelse av tema under innhold. Alle fagnotaene godkjennes av faglærer og samles i én mappe. Hvert fagnotat skal ha et omfang på 750 ord +/- 10 %. Mappen skal være individuell og er en del av grunnlaget for eksamen i emne 1. Fagnotatene skal utfordre studentene til å skrive akademiske tekster.
Arbeidskrav 3
Brev til foresatte, 750 ord +/- 10 %, utføres individuelt på studentens sidemål. Arbeidskravet er knytet til flerfaglig tema om lærerens profesjonelle språk.
Arbeidskrav 4
Studentene deltar i lesegruppe (4-6 studenter) med medstudenter (ca. 1,5 t.) tre ganger. Utvalgte tekster leses og diskuteres. Gruppa skriver et faglig notat fra arbeidet ca. 600 ord +/- 10 %. Hensikten med arbeidskravet er å få øving i å lese forskningsbasert litteratur.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Emne 1 har derfor krav om minimum 80 % deltakelse i undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensatoriske oppgaver om sentrale tema i emnet. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
I tillegg til deltakelse i minst 80 % av undervisningen er det krav om deltagelse i følgende faglige aktiviteter:
- kurs om forskningsmetode (observasjon)
- kurs om akademisk skriving 1 (med litteratursøk og kildekritikk)
- program på Interkulturelt Museum
- dramakurs
- flerfaglig tema knyttet til lærerens profesjonelle språk. Kurs i stemmebruk og kurs i nynorsk inngår
Manglende deltagelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke for kravet om deltagelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse må snarest mulig ta kontakt med faglærer.
Assessment
6 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Emnet inneholder en undervisningsdel med teoretiske tema og en veiledet yrkespraksis innen sosialpedagogisk arbeid med barn, unge og deres familier. Forebyggende arbeidsfelt inngår i dette.
I undervisningsdelen utvikles sentrale temaer fra 1A videre, og innrettes mer direkte mot sosialpedagogisk arbeid med barn og unge innenfor relevante samfunnsinstitusjoner. Det legges vekt på at undervisningen skal bidra til at studentene er forberedt til praksisperioden. Barns medvirkning og deltakelse, og oppvekst i et flerkulturelt samfunn, står sentralt. Yrkesetiske og juridiske rammer for arbeid med barn og unge er viktige tema.
Det arrangeres et seminar i profesjonelle samtaler.
Grading scale
Kunnskaper
Etter gjennomført emnet skal studenten ha
- kunnskap om barn og unges medvirkning og deltagelse
- kunnskap om barn og unges oppvekst i et flerkulturelt samfunn
- kunnskap om hvordan utsatte barn og unge kan inkluderes i samfunnet
- kunnskap om hvordan lek og kreative aktiviteter kan bidra i barns vekst og utvikling
- kunnskap om samtaler med barn, unge og familier i en profesjonell sammenheng
- kunnskap om yrkesetiske retningslinjer for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere
- kunnskap om taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett i praksisfeltet
- kunnskap om saksbehandlingsreglene i praksisfeltet
- kunnskap om ulike forvaltningsnivåer i barnevernet, og ulike etaters ansvar og mandat
- kunnskap om tverrfaglig samarbeid mellom ulike etater som har et ansvar i barn og unges oppvekst
Ferdigheter
Studenten skal
- utarbeide en egen individuell læringsplan som student i praksis
- bruke individuell veiledning i praksis som et ledd i en profesjonell utvikling
- kunne observere barn i praktiske situasjoner, og reflektere over observasjonene
- kunne planlegge, gjennomføre og evaluere arbeidsoppgaver i praksis
- kunne dokumentere observasjoner og opplysninger i ulike rapporteringssystemer
- kunne anvende kunnskap om taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett
- kunne tilrettelegge for lek og kreative aktiviteter med barn og unge
- kunne gjennomføre profesjonelle samtaler med barn, unge og deres foresatte
- kunne få erfaring og tilbakemelding på hvordan man bruker seg selv i profesjonelt arbeid
- kunne opparbeide erfaring i tverrprofesjonelt arbeid
- kunne anvende minst en samfunnsvitenskapelig metode som er relevant i sosialpedagogisk sammenheng, for eksempel intervju, observasjon eller tekstanalyse
- være fortrolig med noen sentrale vitenskapsteoretiske begreper
- kunne identifisere relevant regelverk og formålet med lovene
- kunne forholde seg til rettslige grenser i praksisfeltet
- kunne identifisere rettslige problemstillinger i praksisfeltet
Generell kompetanse
Studenten skal
- kunne reflektere kritisk rundt egne praksiserfaringer og gjennom dette få større forståelse av seg selv som yrkesutøver
- opparbeide seg erfaringer i barnevernets arbeidsfelt som gir grunnlag for etisk refleksjon og kunnskap om kulturelle forhold
Examiners
Arbeidsmåtene i undervisningsdelen veksler mellom forelesninger og gruppearbeid i flere fag og seminar i profesjonelle samtaler.
I praksisdelen skal studentene ut i relevant yrkespraksis. Læring i praksis under obligatorisk veiledning er sentralt i dette emnet. I forbindelse med praksis arrangeres det også seminarer med forelesninger/gruppearbeid.