EPN-V2

M5GP4200 Practical Training, 4th Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis, 4.år
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Studiet består av emne Pedagogisk veiledning i skolen, emne 1, 15 stp.

Required preliminary courses

Syklus 1

Etter fullførte praksisstudier i syklus 1 (1.-3. studieår) har studenten oppnådd følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • lærerens oppgaver og roller i skolen, klasseledelse, og relasjonsarbeid
  • tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø
  • elevenes læringsprosesser generelt og tilpasset det enkelte fag
  • gjeldende lov- og planverk, og skolen som organisasjon og dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer for trinn 1-13
  • samhandle med elever, foresatte, kollegaer og andre interne og eksterne aktører
  • reflektere over og vurdere bruk av ulike kartleggingsverktøy og på bakgrunn av resultat følge opp den enkelte elev
  • identifisere og drøfte tiltak for å håndtere mobbing og bidra til positiv utvikling av skolens læringsmiljø
  • gjennomføre undervisning som fremmer elevenes digitale kompetanse og andre grunnleggende ferdigheter
  • bruke forskningsbasert kunnskap om elevenes utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring og tilpasset / universell undervisning
  • gjensidig kombinere forskning og teoretiske perspektiver og begreper med profesjonsrettet erfaringskunnskap

Generell kompetanse

Studenten har

  • kunnskaper til å gjennomføre faglige oppgaver for alle elever og tilrettelegge for læringsaktiviteter på ulike arenaer
  • endrings- og utviklingskompetanse som bidrar til samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • utviklet egen læreridentitet, kommunikasjons- og relasjonskompetanse
  • utviklet profesjonsetisk kompetanse

Syklus 2

Etter fullført praksis i syklus 2 (4.-5. studieår) har studenten oppnådd følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer inkluderende læringsmiljø
  • inngående kunnskap om barns utvikling, læring og danning i ulike sosiale, flerkulturelle kontekster og om hvordan kunnskap kan anvendes for å tilpasse undervisning til alle elevers forutsetninger og behov
  • kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i praksisskolen

Ferdigheter

Studenten kan

  • ta ansvar for å utvikle og lede inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der undervisningen tilpasses elevenes behov
  • planlegge, gjennomføre og vurdere forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til praksis
  • argumentere for og gjennomføre tverrfaglige undervisningsopplegg
  • analysere sammenhengen mellom forskning og teoretiske perspektiver og begreper med profesjonsrettet erfaringskunnskap

Generell kompetanse

Studenten har

  • evne til aktivt å gjennomføre endrings- og utviklingsprosesser
  • evne til å ta ansvar for samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen og involvere lokalt samfunns-, arbeids- og kulturliv i undervisningen
  • evne til å kunne vurdere egen praksis med støtte i forskningsbasert kunnskap og relevante teoretiske perspektiv
  • kunnskaper om internasjonale og flerkulturelle perspektiv ved skolens virksomhet og kan trekke inn aktuelle samarbeidspartnere ved og utenfor skolen

Learning outcomes

Det er arbeidskrav knyttet opp mot praksisstudiene. For nærmere informasjon, se vurderingsrapportene for de enkelte praksisperiodene.

Obligatorisk deltakelse

Se programplanen.

Content

Emnet er organisert som et samlings- og nettbasert studium. Studentene vil gjennom hele semesteret være organisert i faste grupper (Basisgrupper). En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole underveis i studiet. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer som gruppefremlegg, caseoppgaver og veiledningsøvelser. Egne erfaringer fra veiledningsøvelser for eksempel dokumentert i lyd- eller videopptak kan inngå som materiale i arbeidskrav. 

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Se fagplanen.

Assessment

Emne 1 i Pedagogisk veiledning i skolen skal gi faglig og didaktisk kunnskap om veiledning. Sentrale temaer er teorier om veiledning, veiledningsmetoder og læreres profesjonelle utvikling. Dialogiske prosesser og refleksjon er sentralt i veiledning og emnet legger opp til at studentene foruten å tilegne seg teoretisk kunnskap skal gjennomføre og delta i veiledningsøvelser. Emnet er særlig rettet inn mot veiledning av lærerstudenter og nyutdannede i skolen. Studiet bygger på nasjonale rammer for veiledning av studenter og nyutdannede, nytilsatte lærere i skolen og kan sees i sammenheng med Kunnskapsdepartementets strategi for lærerutdanning 2025.

Emne er på masternivå og kan etter søknad innpasses i masterstudium skolerettetutdanningsvitenskap.

Permitted exam materials and equipment

Målgruppa for studiet er lærere i grunnskole og videregående opplæring.

Grading scale

For å søke på dette programmet må man ha godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen. Søkere må kunne dokumentere til sammen 60 studiepoeng i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap (PEL).

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har: 

  • inngående kunnskaper om veiledningsfeltets tradisjoner, teorier og strategier 
  • fordypet kunnskap om veilederrollen i pedagogisk veiledning individuelt og i grupper 
  • inngående kunnskap om dialog, kommunikasjon og refleksjon i veiledning 
  • inngående kunnskap om profesjonsetiske problemstillinger, dilemmaer, vurdering og maktforhold i veiledning 
  • bred kunnskap om kommunikasjon og samspill

Ferdigheter

Studenten kan: 

  • anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap for å analysere og kritisk reflektere over dilemmaer i pedagogisk veiledning
  • anvende kunnskap om veilederrollen og ulike veiledningsstrategier til å utvikle egen praksis som veileder 
  • planlegge, gjennomføre og analysere pedagogisk veiledning individuelt og i grupper 
  • analysere relevant forskning, teorier og metoder innenfor veiledning som fagfelt 
  • gjennomføre veiledningssamtaler med fokus på kommunikasjon og refleksjon

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og kritisk analysere veiledningsprosesser 
  • reflektere kritisk over veileders rolle overfor lærerstudenter og nyutdannede lærere
  • kan bidra med kritiske og profesjonsetiske vurderinger knyttet til veiledning i skolen