EPN-V2

M5GP1000 Practical Training, 1st Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis, 1.år
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om grafiske uttrykksformer
  • har innsikt i ulike digitale programvarer
  • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper, og vedlikehold av disse.

Ferdigheter

Studenten

  • skal kunne benytte, relevante materialer, redskaper og teknikker innenfor høytrykk, dyptrykk og plantrykk.
  • skal kunne bruke digitale medier i forberedelse til grafiske uttrykksformer, og som selvstendig digitalt uttrykk
  • skal kunne beskrive en estetisk prosess gjennom hensiktsmessig layout.
  • skal kunne benytte relevant teori i forhold til eget skapende arbeid

Generelle kompetanse

Studenten ​​

  • kan tilrettelegge for undervisning i grafikk og digitale medier
  • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv

Required preliminary courses

Se fagplanen.

Learning outcomes

Se fagplanen.

Content

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Se fagplanen.

Assessment

Se fagplanen.

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Se fagplanen.

Examiners

Emnet Grafikk og digitale medier bygger videre på praktisk estetiske ferdigheter studenten har tilegnet seg i foregående emner, og gir en innføring i ulike grafiske teknikker, og egnede digitale programvarer.

Emnet gir et innblikk i ulike grafiske uttrykk innenfor høytrykk, dyptrykk og plantrykk, samt innsikt i grafikkens historie.

Digitale medier vil bli brukt både som forberedelse til grafiske bildeuttrykk, og som selvstendig uttrykksform.