Programplaner og emneplaner - Student
M5GNO2100 Norwegian, Subject 4 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk, emne 4
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sjangrar, deriblant akademiske teksttypar
- har kunnskap om læremiddel, digitale og andre
- har kunnskap om og oversyn over teori knytt til faget
- har kunnskap om kriterium for vurdering av munnlege og skriftlege kunnskapar
- har innsikt i skulefagets historie og eigenart som språk-, kultur-, litteratur- og danningsfag
- kjenner til fagdidaktisk forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte forskingsetiske problemstillingar
- har kunnskap om korleis ein kan vurdere truverdet til kjelder henta frå Internett
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere ulike norskfaglege læremiddel, digitale og andre
- kan skrive akademiske fagtekstar på nynorsk og bokmål
- kan sjå norskfaget i eit samfunnsperspektiv
- kan bruke ulike vurderingsmåtar i norskfaget
- kan presentere akademiske problemstillingar munnleg
- kjenner til vitskaplege arbeidsmåtar i norskfaget
- legge gjennomføre eit utviklings- og forskingsprosjekt
- kan vurdere truverdet til kjelder henta frå Internett
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle fagstoff om språk, litteratur, tekstar og medium i relevante uttrykksformer
- kan bruke faglege kunnskapar til kritisk refleksjon
- kan arbeide sjølvstendig og saman med andre med elevanes læring og utvikling i faget og på tvers av fag
- kan legge til rette for at norskopplæringa fremjar elevdeltaking på offentlege arenaer
Content
Det benyttes to sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kunnskap felles for trinn 1-7 og trinn 5-10
Studenten
- har basiskunnskap om språkstrukturer i norsk tegnspråk
- har basiskunnskap om tegnspråkliges historie, kultur, språk og identitet
- har basiskunnskap om tegnspråklige som språklig og kulturell minoritet i det norske samfunnet
Kunnskap særlig rettet inn mot trinn 1-7
Studenten
- har basiskunnskap om rettigheter og tilbud for tegnspråklige barn og unge, særlig på trinn 1-7
Kunnskap særlig rettet inn mot trinn 5-10
Studenten
- har basiskunnskap om rettigheter og tilbud for tegnspråklige barn og unge, særlig på trinn 5-10
Ferdigheter
Ferdigheter felles for trinn 1-7 og trinn 5-10
Studenten
- behersker et tegnforråd på basisnivå
- behersker basale reseptive og produktive ferdigheter for å kunne uttrykke seg på norsk tegnspråk og delta i enkle dialoger
- kan identifisere og anvende basale språkstrukturer i tekster på norsk tegnspråk
- behersker enkle strategier for å sikre kommunikasjon, også når formelle språkferdigheter ikke strekker til
Generell kompetanse
Generell kompetanse felles for trinn 1-7 og trinn 5-10
Studenten
- kan formidle grunnleggende kunnskap om faget norsk tegnspråk til elever og andre
- kan reflektere over tegnspråklige elevers opplæringssituasjon
- har basiskompetanse i å vurdere og ta i bruk ulike læringsstrategier, læringsressurser og digitale verktøy i faget norsk tegnspråk for egen læring og i formidlingssituasjoner som grunnlag for elevenes læring
- kan kritisk reflektere rundt muligheter for tilrettelegging av kommunikativ samhandling, for eksempel å legge til rette for møteplasser for tegnspråklige elever på tvers av skoler og gjennom bruk av virtuelle klasserom, men også ved bruk av tolk
Course requirements
Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer.
Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Den praktiske undervisningen gis i hovedsak på norsk tegnspråk, den teoretiske undervisningen også på norsk. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i timer der undervisningen blir gitt på norsk tegnspråk. Det benyttes tolk ved behov.
Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og praktiske oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på norsk tegnspråk. Tavle, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper (til utlån) vil benyttes i perioder.
Det gjøres oppmerksom på at visse aktiviteter som er tilknyttet FoU-oppgaven i emnet Norsk tegnspråk 2 (informasjonsmøter, metodeundervisning m.m.), kan finne sted allerede i høstsemesteret.
Assessment
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Arbeidskrav
Studentene skal levere til faglærer og få godkjent fem arbeidskrav.
- Arbeidskrav 1: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80 prosent korrekte svar i avlesningsøvelsen.
- Arbeidskrav 2: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av to studenter.
- Arbeidskrav 3: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80 prosent korrekte svar i avlesningsøvelsen.
- Arbeidskrav 4: Individuell flervalgstest på universitetets digitale plattform(er) med spørsmål knyttet til norsk tegnspråk som språk og i historisk perspektiv.
- Arbeidskrav 5: Individuell skriftlig refleksjonsnotat etter praksis på 1500-2000 ord. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd.
Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets praktiske karakter. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Permitted exam materials and equipment
Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen består av følgende to deler, der første del teller 2/3 og andre del teller 1/3:
- Del 1: Individuell muntlig eksamen hvor studenten skal besvare spørsmål og gjennomføre en samtale med en sensorkommisjon knyttet til studierelevante temaer. Temaet velges av studenten blant fem temaer studenten får beskjed om på forhånd. Temaene sendes ut 24 timer før første kandidat skal inn til eksaminasjon hos sensorkommisjonen. Varighet 10-15 minutter.
- Del 2: En individuell tre dagers hjemmeeksamen på 1500-2000 ord. Eksamenen kan også leveres som videofil på norsk tegnspråk med et omfang på 9-12 minutter. Valg av eksamensspråk skal avklares med faglærer innen en gitt frist.
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Grading scale
Ingen hjelpemidler er tillatt til muntlig eksamen. Alle hjelpemidler er tillatt til hjemmeeksamen.
Examiners
Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.