EPN-V2

M5GNO2100 Norwegian, Subject 4 Course description

Course name in Norwegian
Norsk, emne 4
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen som høyrer til dette emnet er lagt på emne M5GNO1100 Norsk, emne 1.

Required preliminary courses

Dette emnet er det første av to obligatoriske metodeemner. I dette emnet introduseres vitenskapsteori, forskningsetikk, forskningsprosessen samt et utvalg av kvantitative og kvalitative metoder med vekt på datainnsamling. Formålet med emnet er å kvalifisere studentene til å kunne lese og forstå forskning, å kunne argumentere for valg av relevante metoder og teorier og kunne gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt.

Sammen med emnet Vitenskapelig teori og metode II utgjør dette emnet fundamentet for masterprogrammets metodeundervisning.

Undervisningsspråk er norsk

Learning outcomes

Ingen forkunnskapskrav.

Content

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • Inngående kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlag for arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap som fagfelt.
  • spesialisert innsikt i kriterier for forskningskvalitet og for etisk forsvarlig forskning.
  • spesialisert kunnskap om vesentlige kvantitative og kvalitative metoder for innsamling av forskningsdata.

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
  • gjøre kvalifiserte valg av forskningsmetodologi for egen forskning, og evaluere andres valg av metodologi.
  • anvende kvalitativ eller kvantitativ metode der metodevalg henger godt sammen med forskningsspørsmål / hypoteser.
  • forstå og anvende forskningsetiske prinsipper i praksis.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • drøfte kriterier for forskningskvalitet både skriftlig og muntlig.
  • kan selvstendig utforme et forskningsprosjekt og dele sine refleksjoner både skriftlig og muntlig.
  • kan tolke, formidle og drøfte resultater av vitenskapelige undersøkelser.

Course requirements

Undervisningen gjennomføres som ukentlig undervisning som finner sted ved fysisk fremmøte på campus.

Undervisningen foregår f.eks. via forelesninger, studentpresentasjoner, seminarer og selvstudium. Oppfølging gis underveis og i forbindelse med veiledning.

Assessment

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet

Permitted exam materials and equipment

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 12-14 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenten skriver en semesteroppgave der det velges ut to artikler som tar for seg en felles tematikk, men med forskjellige vitenskapsteoretiske og metodologiske utgangspunkter. Vurder og diskuter de ulike metodevalgene og implikasjoner de har for hvordan studiene utføres.

Semesteroppgaven kan skrives på norsk eller engelsk.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A - F.