Programplaner og emneplaner - Student
M5GNO1300 Norwegian, Subject 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk, emne 3
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen som høyrer til dette emnet er lagt på emne M5GNO1100 Norsk, emne 1.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om språkleg identitet og fleirspråkleg praksis
- har kunnskap om samisk kultur
- har kunnskap om kva som kjenneteiknar munnlege, skriftlege og multimodale tekstar, på nynorsk og bokmål, i ulike sjangrar og medium
- har omfattande kunnskap om munnleg kommunikasjon, lesing og skriving og vidareutvikling av grunnleggande språkferdigheiter
- har kunnskap om relevante teoriar for munnleg opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere elev- og klassesamtalar
- kan bidra til å utvikle fantasi og estetisk læringsprosessar hos elevane
- kan vurdere og bruke ulike metodar og ny teknologi i den vidare lese- og skriveopplæringa og tilpasse opplæringa for elevar med ulik bakgrunn og varierande ferdigheiter i norsk
- kan legge til rette for at elevar på mellomtrinnet og ungdomstrinnet får lese og skrive saktekstar for ulike formål og i ulike sjangrar og medium
- kan vurdere ulike norskfaglege læremiddel, digitale og andre
- kan legge til rette for variert arbeid med språk og litteratur i tradisjonelle og nye medium
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere arbeid med sakprosa frå ulike perspektiv og for ulike formål
- kan legge til rette for at elevane får lese, skrive og diskutere saktekstar i ulike sjangrar og medium og tilpasse den vidare opplæringa i språklege ferdigheiter til elevar på ungdomstrinnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle fagstoff om språk, litteratur, tekstar og medium i relevante uttrykksformer
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere fagleg og tverrfagleg utviklingsarbeid på trinn 5-10 i samarbeid med andre
- kan vurdere eigen praksis med gjeldande læreplanar, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag.
Content
Norskfaget i grunnskolelærarutdanninga gir didaktiske perspektiv på morsmålet i ulike tekstar med mangfaldige kontekstar. Emne 3 utdjupar samanhengane mellom språk og litterære sjangrar i ulike medium.
- Retorikk
- Arbeid med fagtekstar og samansette tekstar
- Digitale tekstar
- Teori om munnlege ferdigheiter
Teaching and learning methods
None.
Course requirements
The student should have the following learning outcomes upon successful completion of the course: Knowledge
The student has
- advanced knowledge of methodological approaches to the development of various types of literature reviews.
- in-depth knowledge of how advancements in AI enable new forms of professional search, processing, and analysis of collected information.
Skills
The student can
- apply relevant tools to automate various processes within the development of literature reviews.
- document and communicate the results of a literature review.
- carry out independent, limited research or development projects under supervision and in accordance with current standards of research ethics.
Generel competence
The student can
- critically evaluate various implications of using AI-based technologies.
- understand and communicate the challenges associated with different types of literature reviews and meta-analysis.
Assessment
The course is organized as a weekly seminar series on campus. Some weeks will be dedicated to practical workshops where specific tools are applied. Throughout the seminars, students will individually develop a literature review on a chosen topic, using experimental applications of various tools and technologies. The course is structured around three main components where students document:
- a relevant search strategy
- work involving processing data from searches
- an analysis of the processed search results
Permitted exam materials and equipment
The exam in the course is an individual portfolio containing two works:
1) A reflection paper with a scope of 5 pages +/- 10%.
2) Documentation of the literature review that has been developed throughout the course with a scope of 8 to 10 pages.
Font and font size: Arial / Calibri 12 points. Line spacing: 1,5.
In the event of a fail grade, all parts of the portfolio must be resubmitted. Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the portfolio for assessment.
Grading scale
All aids are permitted, as long as the student complies with the rules for source referencing.
Examiners
Grading scale A-F.