Programplaner og emneplaner - Student
M5GNO1300 Norwegian, Subject 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk, emne 3
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet gir en innføring i programmering og statistikk.
Programmering tar sikte på å gi studenten en innføring i programmering i Python. Studentene får en innføring i programstruktur og uttrykk, variabler, tekster, operatorer, funksjoner, arrayer, bruk av løkker.
Statistikk gir sammen med de andre realfagene det fundamentale grunnlaget for ingeniørfagene. Emnet skal gi studenten forståelse for statistiske og sannsynlighetsteoretiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser innen eget fagfelt og ingeniørfag generelt.
Required preliminary courses
Ingen utover opptakskrav
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- forstår problemløsning ved hjelp av programmering
- kjenner til innebygd funksjonalitet i Python
- har grunnleggende kjennskap til programmering med bruk av datastrukturer, funksjoner, og vektoriserte beregninger
- kan gjøre rede for sentrale begreper innen mengdelære, sannsynlighetsteori, parameterestimering, hypotesetestingsteori og modellvalg
- kan gjøre rede for sannsynlighetsfordelingene normal, binomisk, Poisson og eksponensial og typiske problemstillinger hvor de kan anvendes
Ferdigheter
Studenten kan:
- skrive programmer for å løse gitte problemstillinger
- dele opp et større problem i-delproblemer
- lage løsninger for virkelige problemer på en datamaskin med brukerinteraksjon, plott av data og lagring/lesing av data
- finne og rette feil i egne programmer samt være i stand til å sette seg inn i andres kildekode
- dra nytte av eksterne biblioteker i egen kildekode
- anvende statistiske prinsipper og begreper fra eget fagfelt
- utføre grunnleggende sannsynlighetsregning og parameterestimering
- sette opp konfidensintervaller og utføre hypotesetester for normalfordelte og binomisk fordelte data
- utføre enkle korrelasjons-/regresjonsanalyser
Generell kompetanse
Studenten kan:
- bruke Python til å løse relevante problemstillinger innen sitt fagfelt
- tilegne seg og ta i bruk ny programmeringskunnskap
- benytte statistiske tenkemåter på ingeniørproblemstillinger og formidler disse skriftlig og muntlig
- løse ingeniørproblemstillinger ved sannsynlighetsregning, statistisk forsøksplanlegging, datainnsamling og analyse
Content
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:
- Individuell skriftlig oppgave i musikkdidaktikk. Omfang: 1800 ord (+/- 10 %) eksklusiv litteraturliste og eventuelle vedlegg. Nærmere beskrivelse og formelle krav til oppgaven vil bli gitt sammen med oppgaveteksten. Dette arbeidskravet skal gi studentene øvelse i akademisk skriving i musikkdidaktikk.
- Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Teaching and learning methods
Forelesninger og øvinger.
Course requirements
Ett av ett arbeidskrav innen statistikk og ett av to arbeidskrav innen programmering må være godkjente for å fremstille seg til eksamen. Hvert arbeidskrav har et omfang på ca 6 timer og gjennomføres individuelt.
Assessment
Individuell 4 timers skriftlig eksamen under tilsyn.
Eksamensresultat kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMU2100 Musikk 1, emne 1.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, læreplaner i faget og fagets læreplanhistorie
- har forskningsbasert kunnskap om læring, estetiske og kreative læringsprosesser og ulike tilnærminger til progresjon i musikkundervisning
- har kunnskap om musikalsk ungdomskultur, media og teknologi
- har kunnskaper om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring
- har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
Ferdigheter
Studenten
- kan synge og bruke stemmen pa¿ varierte ma¿ter, kan akkompagnere og kan uttrykke seg musikalsk pa¿ ulike instrumenter
- kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrumenter og musikkteknologiske verktøy
- mestrer ulike innfallsvinkler til progresjon i musikkfaget og til videreutvikling av grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
- kan lede prosesser i musisering, komponering og lytting for elever
- kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre helhetlige undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom ma¿l, innhold og vurderingsformer i musikkfaget
- kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige prosjektarbeid
- har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et samfunn preget av mangfold
- kan stimulere elevenes evne og vilje til a¿ utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere
Examiners
Se fagplanen.