EPN-V2

M5GNO1300 Norwegian, Subject 3 Course description

Course name in Norwegian
Norsk, emne 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen som høyrer til dette emnet er lagt på emne M5GNO1100 Norsk, emne 1.

Required preliminary courses

The aim of this course is to introduce the main legal concepts and principles of immigration law. The course will take into account the most important legal rules on the topic, focusing on the mechanisms and issues related to the right of EU/EEA and third country nationals to live and work in Norway. With this purpose, it will explore not only the Norwegian legal rules, but also the relevant EU/EEA provisions and the international dimension (work, study and family immigration, as well as refugee protection).

Language of instruction is English.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språkleg identitet og fleirspråkleg praksis
  • har kunnskap om samisk kultur
  • har kunnskap om kva som kjenneteiknar munnlege, skriftlege og multimodale tekstar, på nynorsk og bokmål, i ulike sjangrar og medium
  • har omfattande kunnskap om munnleg kommunikasjon, lesing og skriving og vidareutvikling av grunnleggande språkferdigheiter
  • har kunnskap om relevante teoriar for  munnleg  opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere elev- og klassesamtalar
  • kan bidra til å utvikle fantasi og estetisk læringsprosessar hos elevane
  • kan vurdere og bruke ulike metodar og ny teknologi i den vidare lese- og skriveopplæringa og tilpasse opplæringa for elevar med ulik bakgrunn og varierande ferdigheiter i norsk
  • kan legge til rette for at elevar på mellomtrinnet og ungdomstrinnet får lese og skrive saktekstar for ulike formål og i ulike sjangrar og medium
  • kan vurdere ulike norskfaglege læremiddel, digitale og andre
  • kan legge til rette for variert arbeid med språk og litteratur i tradisjonelle og nye medium
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere arbeid med sakprosa frå ulike perspektiv og for ulike formål
  • kan legge til rette for at elevane får lese, skrive og diskutere saktekstar i ulike sjangrar og medium og tilpasse den vidare opplæringa i språklege ferdigheiter til elevar på ungdomstrinnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle fagstoff om språk, litteratur, tekstar og medium i relevante uttrykksformer
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere fagleg og tverrfagleg utviklingsarbeid på trinn 5-10 i samarbeid med andre
  • kan vurdere eigen praksis med gjeldande læreplanar, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag.

Content

Norskfaget i grunnskolelærarutdanninga gir didaktiske perspektiv på morsmålet i ulike tekstar med mangfaldige kontekstar. Emne 3 utdjupar samanhengane mellom språk og litterære sjangrar i ulike medium.

  • Retorikk
  • Arbeid med fagtekstar og samansette tekstar
  • Digitale tekstar
  • Teori om munnlege ferdigheiter

Teaching and learning methods

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student will have knowledge of

  • main legal concepts and principles of immigration law
  • main legal rules in Norway
  • EU/EEA relevant provisions (free movement of persons)
  • refugee protection in the international dimension

Skills:

The student will be able to

  • solve basic issues of immigration law independently, e.g. by distinguishing different types of migration and understanding which legal rules apply on the specific cases
  • identify and utilize national and international legal sources on the topic
  • understand the wide scope of immigration law and discuss the connection between the Norwegian legal system and the European and international dimensions

General competence:

The student will be able to

  • reflect critically and write on topics related to migration
  • use English terminology connected to the topics studied
  • retrieve legal sources using national and international databases

Course requirements

Assessment

The exam in the course is an individual school exam over a period of 4 hours.

The exam must be written in English.

Permitted exam materials and equipment

Grade scale A - F

Grading scale

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Examiners

Diego Praino