EPN-V2

M5GNO1200 Norwegian, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Norsk, emne 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

• har dypdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5–10

• har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger

mellom representasjoner kan ha for elevers læring

• har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og

begrensninger ved slike læremidler

• kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike

perspektiv på kunnskap og læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • kan tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov gjennom valg og bruk av kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring

Generell Kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse

Required preliminary courses

Se fagplanen.

Learning outcomes

Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 2. Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1 emne M5GMD1000: Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under avsnittet «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Content

Emne 2 tar føre seg det særskilde ved fiksjonstekstar og grunngivingar for at lesing av fiksjonstekstar er sentral i norskopplæringa. Elevar omgir seg med eit mangfald av fiksjonstekstar gjennom bruk av ulike medium fordi desse tilbyr oppleving. Eit didaktisk mål i undervisningssamanheng er å styrke elevane si fiksjonsforståing ved å utvikle deira tolkande, analytiske og kritiske haldning. Ei slik haldning øver opp kontekstmedvit og retorisk medvit. Litteraturpensum skal dekkje litteratur på bokmål, nynorsk, dansk og svensk samt eldre og yngre litteratur. Pensum skal dekkje bøker av mannlege og kvinnelege forfattarar

  • Lesestrategiar og teoriar om lesing
  • Barnelitteratur, ungdomslitteratur og litteratur for vaksne
  • Litterære sjangrar: epikk, drama og lyrikk
  • Litteraturhistorie og kanon
  • Skjønnlitteratur i nordisk perspektiv
  • Litteraturteori og litteraturdidaktikk
  • Teori om munnlege ferdigheiter

Teaching and learning methods

Nasjonalt gitt skriftlig eksamen under tilsyn med varighet fire klokketimer, med et omfang tilsvarende 5 studiepoeng.

Ny/utsatt eksamen

Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

Course requirements

Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

Assessment

Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

Permitted exam materials and equipment

Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

Grading scale

Algebra og funksjonslære, med vekt på algebraens og funksjonslærens didaktikk:

  • Prealgebra og tidlig algebra
  • Ulike innfallsvinkler til algebra
  • Funksjonsbegrepet
  • Bruk av representasjonsformer og sammenhenger mellom ulike representasjonsformer
  • Formelle og uformelle løsningsmetoder for likninger
  • Diagnostiske oppgaver innen algebraisk tenkning
  • Elevtankeganger innenfor algebraisk tenkning

Begrunnelse, argumentasjon og bevis:

  • Potensialet for arbeid med holdbar argumentasjon i grunnskolen, spesielt innenfor algebraisk tenkning.

Examiners

Det blir nytta to interne sensorar. Ein tilsynsensor er tilknytta emnet.