Programplaner og emneplaner - Student
M5GNO1100 Norwegian, Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk, emne 1
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
FALL 2017
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Gjennom tredje studieår arbeider studentene med en bacheloroppgave. Arbeidet med bacheloroppgaven gir studentene erfaring med systematisk prosjektarbeid over tid, hvor fagutvikling og utvikling av ny kunnskap i et fellesskap er sentralt. Vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske kunnskaper og ferdigheter er gjennomgående temaer i arbeidet med bacheloroppgaven.
I del en, som starter i begynnelsen av høstsemesteret, vil fokus være på hvordan planlegge et prosjektarbeid. Studentene starter med å fordype seg faglig i tema som skal danne grunnlag for bacheloroppgaven. Studentene vil få tildelt en veileder som følger utviklingen av prosjektskissen.
I del to, som avslutter studiet, vil fokus være på å gjennomføre prosjektet og skrive bacheloroppgave.
Oppgaven skal være knyttet til et forsknings- og utviklingsarbeid innen ergoterapi og aktivitetsvitenskap.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om oppdatert nasjonal og internasjonal forskning innen bacheloroppgavens tema
- har kunnskap om fagutvikling og prosjektarbeid og kan benytte kunnskapen i eget prosjekt
- har kjennskap til vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetoder, og kan diskutere hvordan dette har betydning for kunnskapsutvikling i ergoterapi
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende problemløsende og kreative strategier i utvikling av en prosjektskisse
- kan utarbeide et forskningsspørsmål og en prosjektplan
- kan anvende vitenskapsteori, forskningsetikk og -metoder i eget bachelorprosjekt
- kan anvende en relevant vitenskapelig metode og gjennomføre datainnsamling og analyse
- kan utarbeide abstrakt og bacheloroppgave basert på tradisjoner innen forskningsformidling
- kan innhente, anvende og diskutere relevante forskningsartikler og annen faglitteratur fra nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid innen bacheloroppgavens tema
- kan diskutere bacheloroppgavens tema og resultater opp mot ergoterapiteori og aktivitetsvitenskap
- kan diskutere, vurdere og reflektere over resultater og faktorer som har påvirket resultatenes pålitelighet og gyldighet
Generell kompetanse
Studenten
- kan under veiledning planlegge og gjennomføre ergoterapifaglige utviklingsprosjekter i samarbeid med andre
- kan kritisk reflektere over forskningsetiske spørsmål og retningslinjer
- kan skriftlig formidle, diskutere og presentere resultater fra eget prosjekt
Content
Språk er grunnleggande for tenking og handling, og er sentral i danning av mennesket og i formidling. Emne 1 gir systematisk kunnskap om å forstå og formulere samanhengar mellom språk og læring, og øvingar i å grunngje og nytte denne kunnskapen inngåande og kritisk. Ulike skrivehandlingar blir sett i samanheng med sentral teoretisk kunnskap og funksjonelle didaktiske perspektiv for å skape situasjonar for læring i ulike meiningsberande kontekstar.
- Språket som system og språket i bruk
- Norsk språk i eit kontrastivt perspektiv
- Språkutvikling og språklæring (særleg knytt til metaspråkleg medvit og skriveutvikling)
- Nynorsk og bokmål
- Språkdidaktikk, nynorsk- og bokmålsdidaktikk
- Elevtekstanalyse og -vurdering
- Skriving i ulike sjangrar
- Skrivestrategiar og teoriar om skriving
- Retorikk (knytt til skriving)
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer omfatter selvstendig arbeid, prosjektarbeid i gruppe, forelesninger og seminarer. Seminarene vil ha fokus på ulike vitenskapelige metoder og tilnærminger.
Prosjektarbeid
Studentene arbeider selvstendig i grupper og får veiledning på prosjektarbeidet og oppgaveskriving. I del en skal studentene dokumentere en prosjektplan gjennom å skrive en prosjektskisse. I del to skal studentene gjennomføre prosjektet og skrive selve bacheloroppgaven. Veiledningen er organisert ut fra prosjektene studentene jobber med, og foregår dels i større grupper med innlagte presentasjoner og diskusjoner med kollegatilbakemelding, og dels i den enkelte bachelorgruppe.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- søknad om godkjenning av tema og oversikt over de som skal skrive oppgaven sammen
- skriftlig oppgave i form av prosjektskisse for bacheloroppgaven, inntil 1500 ord. Oppgaven skrives og leveres i gruppe på normalt to studenter.
Assessment
Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på normalt to studenter, inntil 7000 ord.
Ny eksamen: Dersom bacheloroppgaven blir vurdert til F (ikke bestått) har studentene anledning til å levere omarbeidet oppgave én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.