Programplaner og emneplaner - Student
M5GNA3100 Science Education 2, Part 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Naturfag 2, emne 3
- Study programme
-
School Subjects for Physical Education and SportsMaster's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10Science Education 2, Grade 5-10
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GNA2100 Naturfag 1, emne 1.
Required preliminary courses
Se under Opptakskrav i fagplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende modeller og teorier for beskrivelse av naturen
- har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer barn og ungdoms handlingskompetanse for et bærekraftig liv i framtiden
- har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på ulike trinn
- har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på ulike trinn
- har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
- har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
- har kunnskap om gener, arv og mekanismer bak evolusjon og naturlig utvalg
- har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet og kan knytte disse til ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energikilder og deres virkemåte, og kan knytte disse til samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger
- har grunnleggende kunnskap om termofysikk og kan knytte denne til partikkelmodellen og fysiske endringer i dagliglivet og naturen
- har kunnskap om vær- og klimasystemer både lokalt og globalt og kan knytte dette til klimaendringene
- har kunnskap om kretsløp, uorganiske og organiske stoffer og deres reaksjoner og betydning i naturfaglige prosesser og i miljøsammenhenger
- har kunnskap om elektronikk og elektromagnetisme og deres betydning i naturfaglige og samfunnsmessige sammenhenger
- har kunnskap om bruk av ulike modeller som viser størrelsesordener i naturen, herunder fenomener utenfor solsystemet og vår forståelse av hvordan universet har oppstått og utviklet seg
- har kunnskap om kreative undervisningsprosesser hvor naturvitenskapelige begreper kan anvendes til å beskrive og forklare form og funksjon hos noen teknologiske produkter
- har grunnleggende kunnskap om programmering og hvordan det kan brukes til å fremme læring i naturfag
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
- kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
- kan håndtere kjemikalier og lage kjemiske blandinger og løsninger
- har kjennskap til og kan gjennomføre sentrale laboratorieteknikker og tester
- kan tilrettelegge praktisk, utforskende og kontekstbasert undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn
- kan bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger
- kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
- kan anvende en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i tverrfaglige sammenhenger
- kan bruke naturfaglig kunnskap til å drøfte problemstillinger knyttet til bærekraftig utvikling og legge til rette for utdanning for bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekt for å utvikle undervisningspraksis i naturfag
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Content
Minst to veiledninger knyttet til semesteroppgaven, individuelt eller i gruppe på ca. 10 minutter hver.
Teaching and learning methods
Naturfag 2 vil delvis være organisert i enfaglige temaer og delvis tverrfaglig i et miljøtema.
Arbeidet med FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.
Undervisningen skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet.
Sentrale temaer for denne undervisningen er:
- Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
- Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
- Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
- Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket
Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom systematiske og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt pensum og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.
FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen.
Arbeidskrav til deleksamen 1
Følgende arbeidskrav må være godkjent før deleksamen 1 kan avlegges:
I temaet Kjemi 2:
- Individuell test i navnsetting og kjemiske beregninger (30 minutter).
I temaene Miljø- og bærekraftig utvikling/Naturfagdidaktikk 2:
- Utvikle et undervisningsopplegg hvor estetiske læringsprosesser står sentralt. Presenteres i gruppe (15 minutter).
I temaet Jorda 2:
- Digital rapport fra feltarbeid (poster-presentasjon), samt samling av 20 karakteristiske objekter fra feltlokaliteten. Presenteres i gruppe (10-15 minutter).
Aktiviteter med obligatorisk deltagelse
Fordi erfaringsdeling krever tilstedeværelse, og noen typer kunnskap er vanskelig å tilegne seg eller krever avansert utstyr er det knyttet 100% deltakelse til aktivitetene som er nevnt nedenfor.
I temaene Miljø- og bærekraftig utvikling/Naturfagdidaktikk 2
- Presentasjonsdag for undervisningsopplegg
I temaet Jorda 2/Naturfagdidaktikk 2:
- Uteundervisning, inkludert feltkurs med for- og etterarbeid, med omfang på 2-4 dager. Dersom studenten har gyldig fravær, vil det bli tilrettelagt for ny gjennomføring.
I temaet Teknologi og design 2:
- All undervisning (inntil 4 dager).
Arbeidskrav til deleksamen 2
Følgende arbeidskrav, som alle er en del av studentenes arbeid med FoU-oppgaven, må være godkjent før deleksamen 2 kan avlegges:
- Innlevering av et notat på 400 ord +/- 10 % om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
- Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- 10 %.
Aktiviteter med obligatorisk deltakelse til deleksamen 2
- Deltakelse på undervisning om utdanningsvitenskap og metode, forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
- Deltakelse på undervisning i akademisk skriving og IKT.
- Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
- Deltakelse på delingskonferanse med eget fremlegg med eget framlegg og respons på medstudenters framlegg.
Assessment
For å kunne bidra til å styrke barnehagefeltet er det viktig å ha kunnskaper om nyere forskning om barn og barnehager. Emnet gir en aktuell oversikt over barnehageforskning og presenterer den nyeste forskningen om barns hverdagsliv og barnehagen som organisasjon i samfunnet. Emnet tar også for seg hvordan ulike styringsdokumenter og planverk påvirker barnehagen, barna og de ansatte i barnehagen.
Undervisningen gir innsikt i aktuelle forskningsprosjekter som er etablerte på Institutt for barnehagelærerutdanning og vil presentere prosjekter knyttet til ulike retninger innenfor barnehageforskning og kunstfaglig forskning, samt ta opp forskningsetiske problemstillinger. Samtidig knytter undervisningen prosjektene tett til hverdagen i barnehagen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen
Grading scale
Kunnskap Studenten
- har avansert kunnskap om barns hverdagsliv i barnehager, samt barnehagen som samfunnsinstitusjon
- har inngående kunnskaper om barnehager som forskningsfelt
- har inngående kunnskaper om vitenskapelige og kunstfaglige tilnærminger til barnehagefeltet
- har inngående kunnskap om aktuell forskning og kunnskapsutvikling i barnehagefeltet i et historisk og samtidig perspektiv
Ferdigheter Studenten
- kan analysere nyere barnehagerelevant forskning, med særlig vekt på spørsmål om barns hverdagsliv i barnehager: lek, læring, omsorg, trivsel, organisasjon og ledelse
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnehageforskning
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike forskningsmetoder og forskningsdesign
Generell kompetanse Studenten
- kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger knyttet til barnehageforskning
- kan anvende kunnskaper fra norsk og internasjonal barnehageforskning til å strukturere, formulere og formidle faglige resonnementer
Examiners
Undervisningen består av forelesninger, seminarer, arbeid i seminargruppe, veiledning, praktisk arbeid og oppgaveskriving mellom samlingene. Arbeidet i seminargruppene og mellom samlingene er knyttet til aktuelle problemstillinger som er kommet frem i undervisningen. Dette arbeidet, samt veiledningen, er ment å støtte opp under studentenes arbeid med eksamen, og det forventes at studentene deltar i seminargruppene og leverer oppgavene mellom samlingene.