Programplaner og emneplaner - Student
M5GNA2100 Science Education 1, Part 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Naturfag 1, emne 1
- Study programme
-
School Subjects for Physical Education and SportsMaster's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10Science Education 1, Grade 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har praktisk kunnskap om norsk språksystem
- har grunnleggende kunnskap om relevant norsk fagspråk som angår lærerprofesjonen og utøvelsen av læreryrket
- har kunnskap om det norske skolesystemet og styringsdokumenter som regulerer skolens virksomhet, og til lærerrollen i norsk skole
- har videreutviklet kunnskap om bruk av det norske språket i ulike situasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå det vesentlige om allmenne og profesjonsfaglige emner i forelesninger, foredrag, tv- og radioprogrammer på norsk
- kan lese og forstå hovedinnholdet på norsk i profesjonsrelaterte tekster og overordnende styringsdokumenter som regulerer skolens virksomhet
- kan delta i profesjonsrelaterte samtaler på norsk ved å utrykke egne meninger og argumentere for egne synspunkter, samt kommentere og bygge videre på innspill fra andre.
- kan holde klare, forberedte innlegg på norsk om profesjonsrelaterte emner, både med og uten digitale presentasjonsverktøy
- kan skrive sammendrag på norsk av hovedinnhold i korte fagtekster, samt skrive sammenhengende tekster om personlige yrkeserfaringer og profesjonsrelaterte problemstillinger der det argumenteres for egne synspunkter
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i sin språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine norskferdigheter
- har grunnleggende forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
- har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
- har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare grunnleggende fysiske endringer i dagliglivet og naturen
- har kunnskap om navnsetting, oppbygging og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og kan bruke periodesystemet til å forklare dette
- har grunnleggende kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå med fokus på syre- og base-, fellings- og redoksreaksjoner
- har kunnskap om noen av menneskets organsystemer, pubertet, seksualitet og helse og hvordan en kan undervise temaene for elever på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om livsprosesser i celler og oppbygging av celler
- har kunnskap om den biologiske systematikken, og hvordan grupper av organismer og arter er tilpasset norsk natur, samt hvorfor det er viktig med dette fokuset
- har kunnskap om økologi og bærekraftig utvikling og hvordan en kan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
- har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, bergartssyklusen, solsystemet og systemet jord-sol-måne og hvordan de kan introduseres for elevene ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
- har grunnleggende kunnskap om krefter og mekanikk, inkludert kinetisk og potensiell energi
- har grunnleggende kunnskap om elektrisitet og magnetisme
- har kunnskap om bølger, lyd og lys som fysiske fenomener og kan knytte dette til syn og hørsel
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
- har kunnskap om programmering og algoritmisk tenking og hvordan det kan brukes i naturfag
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
- kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
- kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
- kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi, fysikk, geologi og kjemi, og kan argumentere for bruk av ulike former for modeller for å støtte elevers læring
- kan bruke formativ vurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring på mellom- og ungdomstrinnet
- kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med fokus på utforskende arbeidsmåter
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Content
I dette semesteret er det en sammenheng mellom arbeidskrav og eksamensform. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Å være lærer
Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %). Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med dette arbeidskravet er at studentene skal øve på skriftlig fremstilling. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskrav 2: Sammenligning av skolen i Norge og landet studenten har hatt sin skolegang i
Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %). Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med dette arbeidskravet er at studentene skal øve på skriftlig fremstilling. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 3: Sammendrag av en fagtekst
Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %), sammendrag av en fagtekst. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å lese og forstå fagtekster, oppsummere hovedinnholdet og skrive en sammenhengende tekst. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 4: Sammendrag av en muntlig fremstilling
Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %), sammendrag av en muntlig fremstilling. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å forstå komplekse muntlige fremstillinger, oppsummere hovedinnholdet, uttrykke sine meninger og skrive en sammenhengende tekst. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 5: Lærerintervju
I arbeidskravet skal studentene intervjue en lærer i norsk skole. I forkant skal studentene levere en intervjuguide med faglige begrunnelser (1000 ord +/- 10 %). Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Studentene må selv avtale tidspunkt for intervju (30-45 min) med en lærer i grunnskolen. Det skal lages et refererende notat fra intervjuet. Intervjuet skal danne utgangspunkt for muntlig eksamen på dette emnet. Målet med arbeidskravet er at studenten skal få økt forståelse for lærerprofesjonen og for skolen som organisasjon, samt øve på muntlig kommunikasjon i en profesjonssammenheng. Lærerintervjuet og pensumlitteratur skal gi en bakgrunn for studentenes refleksjoner.
Arbeidskrav 6: Diskusjon av et profesjonsrelatert tema
Video med omfang 5-7 minutter. Arbeidskravet gjennomføres i grupper på 2-4 studenter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å uttrykke egne meninger og delta i diskusjoner om profesjonsrelaterte temaer.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Språklæringen forutsetter aktiv deltakelse i undervisningen, som vil rette seg mot utvikling av studentenes muntlige og skriftlige ferdigheter i profesjonsrelatert norsk. Gjennom studiet skal studentene utvikle sin yrkesspråklige kompetanse i norsk, gjennom interaksjon med andre studenter og faglærere, få nødvendige skriftlige og muntlige øvelser og relevant tilbakemelding på sin språkutvikling. Slike ferdigheter kan ikke tilegnes kun ved selvstudier, men må opparbeides gjennom reel dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emnet har krav om 80 % deltakelse, dette inkluderer både undervisning på samlingene og nettbaserte aktiviteter. Fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplandelen.
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Naturfagdidaktikk 1-1
- Naturfagrapport fra naturfaglig forsøk (500-1000 ord).
- Gjennomføre et undervisningsopplegg i naturfag og reflektere over opplegget med fagdidaktisk begrunnelse (1500 ord +/- 10%)
Fysikk 1-1, Kropp & helse 1-1 og Kjemi 1-1
- Designe og lage to modeller knyttet til ulike deler av naturfaget. Framlegg i gruppe med 3-4 studenter (15-20 min. presentasjon), samt hverandrevurdering av en annen gruppes modeller.
Aktiviteter med obligatorisk deltakelse
Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, og fordi teknologi- og designundervisning krever avansert utstyr er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktivitetene som er nevnt nedenfor.
I temaene Kjemi 1-1, Fysikk 1-1 og Kropp og helse 1-1
- Presentasjonsdag for modell
- Deltakelse på sikkerhetskurs inkludert forarbeid
I temaet Teknologi og design 1-1
- All undervisning (inntil 4 dager)
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Assessment
Eksamensform
Eksamen arrangeres som en individuell fagdidaktisk semesteroppgave på 2000 ord +/- 10%. Nærmere retningslinjer og vurderingskriterier for oppgaven gis i undervisningen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått resultat på ordinær eksamen, kan en omarbeidet semesteroppgave leveres til ny eksamen. Ved forbedring av karakter må det leveres en ny semesteroppgave med en annen didaktisk tilnærming.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Gjennom emnet skal studentene få innsikt i sentrale problemstillinger knyttet til den norske lærerrollen. Studentene skal videreutvikle sine norskspråklige ferdigheter med et spesielt fokus rettet mot arbeidet i som lærer i den norske grunnskolen. Etter fullført emne skal studentene kunne følge faglige drøftinger for å kunne ta stilling til ulike argumenter og synspunkter relatert til profesjonsutøvelsen. De skal kunne lese, forstå og orientere seg i profesjonsrelaterte tekster og bruke informasjonen fra disse for å forklare argumenter og uttrykke egne synspunkter om problemstillinger relevante for lærerprofesjonen. Studentene skal kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig på norsk på en slik måte at kommunikasjonen fungerer i skolekonteksten.