Programplaner og emneplaner - Student
M5GMU2200 Music 1, Part 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Musikk 1, emne 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10Music, Grade 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder, som for eksempel individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsning veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen, veiledning og forelesninger. Enkelte oppgaver og arbeidskrav vil være knyttet til studentens tidligere erfaring i læreryrket.
Learning outcomes
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Samfunnsfag, demokrati og bærekraftig utvikling
Studenten skal, med bakgrunn i pensumlitteraturen, presentere et samfunnsfaglig tema for lærer og medstudenter. Muntlig fremlegg (omlag 15 minutter). Formålet med arbeidskravet er å identifisere og diskutere relevante samfunnsfaglige spørsmål knyttet til demokrati og/eller bærekraftig utvikling.
Arbeidskrav 2: Profesjonsetikk
Arbeidskravet består av to deler:
a) Individuell skriftlig innlevering (800 ord +/- 10 %).
b) Individuell muntlig presentasjon (om lag 15 minutter).
Arbeidskravet er knyttet til pensum og studentene skal reflektere rundt et profesjonsetisk dilemma, og analysere dette ved bruk av teori og modeller. Målet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å forholde seg aktivt til etiske verdivalg i læreres hverdag.
Arbeidskrav 3: Overganger
Skriftlig tekst med omfang (800 ord +/- 10 %) ord pluss eventuelle vedlegg. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med dette arbeidskravet er at studentene skal få erfaring med å skrive fagrelaterte tekster og å få øvelse i å utrykke meninger og forklare synspunkt ved bruk av profesjonsrelatert fagspråk.
Arbeidskrav 4: Klasse- og læringsledelse
Skriftlig tekst med omfang (800 ord +/- 10 %). Dette kan være sammendrag av fagartikkel eller annen relevant tekst om klasse- og læringsledelse. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å lese og forstå fagtekster, oppsummere hovedinnholdet, uttrykke sine meninger og skrive en sammenhengende tekst.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Språklæringen forutsetter aktiv deltakelse i undervisningen, som vil rette seg mot utvikling av studentenes muntlige og skriftlige ferdigheter i profesjonsrelatert norsk. Gjennom studiet skal studentene utvikle sin yrkesspråklige kompetanse i norsk, gjennom interaksjon med andre studenter og faglærere, få nødvendige skriftlige og muntlige øvelser og relevant tilbakemelding på sin språkutvikling. Slike ferdigheter kan ikke tilegnes kun ved selvstudier, men må opparbeides gjennom reel dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emnet har krav om 80 % deltakelse i undervisningen. Fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplandelen.
For å kunne fortsette studiet etter andre semester, må studentene dokumentere oppnådd B2-kompetanse innenfor alle delferdigheter på norskprøven (muntlig og skriftlig), jf. forskrift om opptak til høyere utdanning § 2-2. Studenten må derfor delta på norskprøve på nivå B1–B2. Norskprøven arrangeres eksternt og består av en skriftlig og en muntlig prøve som kan tas uavhengig av hverandre. Mer informasjon om norskprøven og alternativer til hvor denne kan gjennomføres vil bli gitt ved semesterstart.
Content
Musikk I, emne 2 gir studentene opplæring i utøvende virksomhet, musikalsk ungdomskultur, media og teknologi og innføring i skolefaget musikk, slik det er beskrevet for trinn 5-10 i gjeldende læreplan.
;
De fagdidaktiske delene av studiet er i særlig grad innrettet mot musikklærerens arbeid med elevers faglige læring på trinn 5-10. Undervisningsstoff og arbeidsmåter i studiet skal gi studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem fortrolige med musikalsk ungdomskultur. Som en forberedelse til FoU-oppgaven, og senere masteroppgaven, vil studentene i dette emnet begynne å arbeide med musikkdidaktiske fagtekster og akademisk skriving i musikkdidaktikk.
Teaching and learning methods
Skriftlig fire timers eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Course requirements
Gjeldene læreplan og opplæringsloven, samt retteprogram/stavekontroll i tilgjengelig tekstbehandler.
Assessment
Eksamensform
Eksamenen består av to deleksamener. Eksamensdelene vurderes hver for seg med separate karakterer. Deleksamen 1 vektes med 51 %, mens deleksamen 2 vektes med 49 % i samlet karakter for emnet.
;
Deleksamen 1:
Individuell undervisningspraktisk eksamen. Kandidaten skal ut fra gitte rammer utforme et 15 minutter langt undervisningsopplegg og gjennomføre det med en studentgruppe. Oppgaven gis 48 timer før eksamen.
;
Deleksamen 2:
Individuell eksamen i spill på instrument 1. Studenten legger opp en repertoarliste på fem-sju stykker/sanger. På eksamen prøves studenten i minimum to stykker/sanger, hvorav ett/en er selvvalgt. Varighet: 5-10 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Se under Vurdering/eksamen.
Grading scale
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved
OsloMet – storbyuniversitetet.
Examiners
Emnet 2 tar opp følgende hovedområder:
- Norsk språksystem
- Utvikling av begrep og ordforråd, spesielt tilpasset lærerprofesjonen
- Kommunikative øvelser
- Arbeid med skriftlige tekster
- Profesjonsetikk
- Klasse- og læringsledelse
- Den norske skolens innhold og verdigrunnlag
- Overganger mellom trinn og skoleslag
- Demokratisk deltakelse og medvirkning i norsk og samisk perspektiv
Praksis
Det er ingen praksis i dette emnet. For nærmere beskrivelse, se egen plan for praksisopplæring.