Programplaner og emneplaner - Student
M5GMT3100 Mathematics, Subject 4 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk, emne 4
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10Mathematics, Grade 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.
Sentralt i emnet er arbeid med ulike sider av geometri og måling. I den sammenheng arbeides det også med utvikling av matematisk språk og tenkning med vekt på bevis og matematisk teoribygging. I dette emnet fordyper studenten seg i noen av de matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaene fra matematikk 1. Blikket er mer rettet mot forskning enn i matematikk 1. En vesentlig del av dette emnet er å gjennomføre et utviklingsarbeid.
Required preliminary courses
Se progresjonsregler i programplan for barnehagelærerutdanning.
Learning outcomes
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har videreutviklet kunnskap om og ledelse av formingsfaglige og kunstpedagogisk prosesser, samt praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
- har utvidet kunnskap om dokumentasjon, materielle og kunstneriske og kulturelle uttrykksformer
- har økt kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til bærekraftig utvikling
- har utvidet innsikt og kjennskap til håndverks- og kulturtradisjoner, herunder samiske tradisjoner
- har videreutviklet kunnskap om barns lek og formuttrykk
Ferdigheter
Studenten
- kan lede formingsfaglige og kunstpedagogiske prosesser med barn og personalet i barnehagen
- har videreutviklet ferdigheter i å eksperimentere med håndverk, teknikker, materialer, verktøy og teknologi
- har utviklet ferdigheter til å aktivisere fantasi, kreativ tenkning og skaperglede
- har utvidet kunnskap om ledelse, kritisk refleksjon og veiledning innen fagområdet Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen
- har utvidet materialkunnskap med vekt på bærekraft, kulturarv og varierte kunst- og kulturuttrykk
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og reflektere over formingsfaglig og kunstpedagogisk arbeid
- kan vise økt faglig, didaktisk og pedagogisk refleksjon og forståelse for egen rolle i formidling av kulturelt mangfold i arbeid med barnekultur
- kan i stor grad legge til rette for varierte arbeidsmåter og verksteder for eksperimentering, lek og skapende prosesser.
- har endrings- og utviklingskompetanse og kan i stor grad reflektere kritisk over fysiske miljø, steder og rom i barnehagen
Content
Radical behaviorism as a philosophical system - ontology and epistemology
Teaching and learning methods
General admission requirements for the Ph.D. Degree in Health Sciences.
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.
Course requirements
On completion of the course, the PhD candidate will have achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The Phd candidate can
- place radical behaviorism and behavior analysis in a relevant historical context
- place radical behaviorism in the context of aligned and divergent views in the philosophy of science
- describe the scope and ambition of the research field of behavior analysis
- understand how essential concepts and research methods in behavior analysis is related to radical behaviorism as a philosophy of science
- critically assess how philosophy of science influences the practice of scientific research, theoretical development, and the application of principles for practical behavior change in the field of behavior analysis
Skills
The Phd candidate can
- formulate novel research question on conceptual issues in behavior analysis
- present complex issues in radical behaviorism and the philosophy of science to an international audience orally and in written form
General competency
The Phd candidate can
- describe and discuss radical behaviorism as the philosophical and conceptual basis of behavior analysis at an advanced level
Assessment
- attendance in at least 80 % of the seminars, and
- approved paper presentation in final seminar.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen vurderes etter gradert skala A-E for bestått og F for ikke bestått på del 1 og del 2. Det gis én samlet karakter for avsluttende vurdering. Del en vektes 20 prosent og del to vektes 80 prosent. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.
Grading scale
Samtidskunst, kunst - og kulturhistorie
Billedkunst, design og arkitektur
Håndverkstradisjoner, teknikker og uttrykk
Visuelle uttrykksformer
Barns visuelle uttrykk
Materialer og teknikker
Digitale utrykk på skjerm og i rom
Materialer og håndverk
Materialer, teknikk, form og funksjon
Verksted, bærekraft, fornyelse og tradisjon
Ledelse og veiledning
Refleksjon, progresjon, fordypning og dokumentasjon av barnehagen som kunst- og kulturarena
Veiledning av personale i formingsfaglige og kunstpedagogiske prosesser
Examiners
One internal examiner